Arve28 Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Er ganske uerfaren i Babyfotografering og portrettbilder. Har Canon 300D og Sigma EF-500DG super Blitz. Kan jeg bruke Canon EZ540 speedelite som slaveblitz. Har også 5 stk Cabra slaveblitzer (små) Hva kan jeg bruke som bakgrunn? Hvordan lyssetter jeg med Blitz? Noen sider å lese om her? Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Er ganske uerfaren i Babyfotografering og portrettbilder. Det betyr vel førstegangspappa? Gratulerer! (Sorry - burde sikkert ikke ha brukt forumet til slike "usaklige gratulasjoner", men det kan være verdt å nevne midt mellom ISO-verdier og blurred background...) Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Takk. Er noen måneder til enda. Men må forberede seg. Hørt at blitz ikke er så bra på babyfotografering. De kan bli skremt. Hva kan jeg da bruke? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Gratulerer! Noen tips: Bruk mest mulig naturlig lys, morgen eller kveldslys Skaff deg en 50 eller 85 mm med god lysstyrke 1.4 eller 1.8. Disse objektivene gir bakgrunnen fint ute av fokus samt unngår fortegning av motivet. Hvis du absolutt må bruke blits: Bruk diffusor (plastboks/matpapir eller lignende på blitsen) for mykere lys Rett blitsen mot tak/vegg. Monter blitsen ved siden av kameraet med forlengelsesledning. Ha god bakgrunnsbelysning i rommet for å unngå røde øyne. Velg en nøytral ryddig bakgrunn og unngå glorete babytøy... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Canon EF 50mm f/1.8 II koster en snau tusenlapp, og er så langt det beste objektivet jeg har brukt. Anbefales på det sterkeste. Lenke til kommentar
plex- Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Skaff deg en 50 eller 85 mm med god lysstyrke 1.4 eller 1.8. Kjøpte selv en 85mm 1.8, men må vist skaffe meg større leilighet for å ta bilder innendørs. Driver nå og skal bestille meg en 50mm 1.8 tenkte jeg... er ett av de billigste objektivene. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Har Canon EF 50mm 1,8 versjon 1 med mere metall. Metall der det sitter i kamera. Testet dette på julaften. Men bildene blir utrolig gulaktige. Må jeg bruke raw format og forandre fargetemperatur i Photoshop. Kan jeg stille hvitballanse manuelt på Canon 300D? I såfall hvordan. Bør jeg bruke det ferdiginstilte lys/hvitballanse? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Knips et bilde av et hvitt ark i det samme lyset du skal ta bilder i, trykk på "menu"-knappen, velg "egendefinert WB", velg bildet du tok, trykk utløseren halvveis ned, trykk på "ned-knappen" (står WB ved siden av), og vri på hjulet bak utløseren til du har det siste ikonet valgt. Nå skal du få litt mer naturlige farger. Lenke til kommentar
foton Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Hei, For min 20D tror jeg ikke det kan benyttes blitser fra EZ serien til slave, kun EX serien 420, 550 eller 580 (også de sigma 500 blitsene fungerer tror jeg). Håper noen kan korrigere meg dersom jeg tar feil. Dette fordi ETL systemet fyrer av et blink før bildet tas i tillegg til hovedblinket, og en EZ slave vil fyre av ved det første blinket. Tror det samme gjelder for 300D. Du kan jo sjekke det ved å ta et bilde med lang lukkertid og blits på 2. gardin. Da vil du se at blitsen fyrer både før åpning og ved rett før det lukkes igjen. Imidlertid vil jeg på det sterkeste anbefale å ta en del bilder uten blits med enten 1.8 eller 1.4 50mm. Har selv en 50mm 1.4 og har tatt en rekke bilder som jeg er utrolig fornøyd med på blenderåpning 2.0-2.2. Da får jeg typisk 1/60 - 1/125 dels sekund med ISO 1600 i vanlig belysning inne selv om det helt mørkt ute. Det tar en del øving til for å få til dette på en bra måte da det er så lite område som har fokus. I tillegg bruker jeg servo fokus og fokuserer konstant på øyne/nese. ISO støyen er der når jeg kikker på bildene i 100%, men med en rask tur innom noiseninja, så ser jeg den nesten ikke i det hele tatt på min 17 tommers 1280*1024 skjerm. I tillegg er det absolutt å anbefale å ta innebilder uten blits i raw format, sånn at du kan justere hvitbalansen manuelt ved konvertering. Ellers har de en lei tendes til å bli for gule i fargene. Eksempel: Fokus var litt feil og foran ansiktet til sønnen til kameraten min, men på gulvet kan man se hvor lite område som er i fokus. 1/80 s, f/2.2, iso1600, ikke noe blits, vanlig opplyst stue og forholdsvis mørkt ute. kjørt gjennom noiseninja og usm i ps, samt hvitbalanse justert ved konvertering fra raw. http://www.fys.uio.no/~sodegard/Bilder/And...ed_IMG_5627.jpg Edit: Glemte å si at jeg har 17-40L og 70-200L, men siden mørketida startet og jeg fikk 50mm så har den omtrent ikke vært av kameraet. Helt klart det beste kjøpet jeg har gjort i det siste. Eneste minus er at den er litt lite vid på 1.6 crop kamera, så en 35mm 1.4L kan man jo drømme om. Endret 4. januar 2005 av foton Lenke til kommentar
swanky Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg er også den lykkelige eier av en 50mm/f1.4. Kjøpte den fra USA, og endte opp med et demoeksemplar til i underkant av 1500 kroner, og for å si det sånn: de kronene rettferdiggjorde innkjøpet av kameraet. Plutselig kan du ta bilder innendørs uten bruk av blitz. Plutselig tar du bilder som du bare kunne drømme om tidligere. Plutselig blir det kjekt å dra fram kameraet når Ixus-folka skriker som høyest. Plutselig skjønner du hvorfor speilrefleks er moro. Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Fikk nylig en liten nevø som jeg har prøvd å få noen fine bilder av. Det største problemet har vært å få bilder der han har øynene åpne. Spesiellt med D70 sitt "fokuslys" og blitzers forhåndsblinking. Når disse går av lukker han kjapt øynene. Tricket er å enten droppe blitz, eller på annen måte unngå forhåndsblink. Bilder i dagslys er jo veldig greit, eller bruk av studiobelysning. Kan fort bli endel skriking hvis du tar mange blitzbilder på rad. Ikke særlig behagelig å bli blendet når en er så hjelpeløs... Gratulerer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå