opeltulling Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Hei! Trenger litt hjelp angående mitt varmeapparat i min 93 mod. Opel Astra...Varmeapparatet har den siste tiden fungert slik at det bare blåser varm luft inn i kupéen i ca. 5 min av gangen. Luft blåses inn kontinuerlig, men varm luft kommer bare vekselvis med ca 5-6 min mellomrom...og kald kupé nå om vinteren er ikke å foretrekke.. Jeg tenker det kan være fordi det er for lite kjølevæske, kan dette stemme? Evt. hvordan sjekker jeg nivået på kjølevesken? Takker for råd og tips! Mvh - en Opeltulling Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Sjekk nivået fort som F så slipper du overraskelser som de fikk med jobb-bilen. Langtur, lite kjølevann og bang! Vips måtte de ha ny motor. Hadde forresten samme symptomene. Fuskende varmeapparat, og vanntemp som steg unormalt høyt. Vet ikke hvordan det er på bilen din, men stikker du til en Opel-sjappe så viser de deg helt sikkert gratis hvordan du gjør det. Hvis ikke er de noen gniene idioter som ikke fortjener kunder. Sikkert mange bensinstasjoner som kan forklare det også. Vanligste er en beholder med et min/max merke på. Fyll på til nivået ligger mellom de. På min bil er det en skrue på ene siden av radiatoren. Den skal skrues ut og så skal man fylle på (på den andre siden av radiatoren) til det renner ut. Lenke til kommentar
Pomfri Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Hvis du har hatt alt for lite kjølevekse på må du vel gjennom en lufteprosedyre. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Trodde luftinga gikk noenlunde automagisk? At man bare måtte fylle på mere vann etterhvert. Er ihvertfall standard prosedyre på kommuneverkstedet her. Problemet med bilen jeg nevnte tidligere var at den som kjørte var en fullstendig fjott. Lenke til kommentar
eab Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Sannsynligvis har du ikke nok kjølevæske, som det blir nevnt her. Har opplevd et slik skrekkeksempel som sedsberg prater om. På tur fra trondheim til oslo. Midt på vinteren, over dovre. Tempmåleren fungerte ikke, så jeg hadde ingen som helst peiling på motortemp. Plutselig kom det bare kaldluft ut fra varmeapparatet. Lite festlig midt på dovre, med 10 speik utendørs. Kom til dombås og da gikk det på 7-8 liter vann. På hjemturen måtte vi etterfylle noen liter vann pr 10 mil. Hadde blåst toppakningen, og sannsynligvis hadde toppen slått seg pga varmen, slik at den var langt fra bein lenger. Ikke lenge etter ble bilen spiker :\ Luftinga skal vel gå automatisk, i teorien iallefall. Kanskje det finnes en lufteskrue av noe slag der kjølevannet kommer inn til motoren (eller går ut fra motoren). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Når jeg tenker meg om så er det faktisk én lufteskrue på bilen min. Men den er til varmeapparatet da. Kommunebilen jeg nevnte ble faktisk ikke spiker. Siden kommunen skal "spare" så pussa de heller opp det gamle vraket av en Hiace. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Ja, de fleste biler har faktisk lufteskrue, men som alle sier her, er det ofte ikke nødvendig og bruke den. De er gjerne plassert på varmeapp slanger, termostathus, eller annet høyt punkt. De tilfeller det kan være nødvendig, er jo egentlig som i trådstarters, at varmen kommer og går, er ofte luft lommer. Men prøv og fyll på som de andre sier, bare husk at om den har gått veldig tom, og du ikke lufter, kan det være nødvendig og fylle etter noen ganger før det blir stabilt. Forøvrig er kaldluft i varmeapparatet kanskje den beste varsling på kokende/ vanntom motor man får. Tempmåler lurer deg når vannet er borte ettersom den er lagt for og føle vann temp, og ikke luft temp, og dermed viser kaldt Endret 2. januar 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
opeltulling Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Kjøleveske er nå etterfylt og varmeapparatet er nå tilbake i god gammel drift! Takker for tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Sjekk regelmessig en stund etter at du har fylt opp og du ikke kan se noen lekkasje. Synker det burde du sjekke etter lekkasjer. Kan komme overraskende på at motoren koker eller toppen slår seg pga lite kjølevæske igjen.. og det er ikke morro! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå