Gå til innhold

Hjelp til valg av komponenter til Linux-server

Anbefalte innlegg

Jeg vurderte lenge å kjøpe meg en feit ny spillemaskin og bruke min gamle hardware til en Linux-maskin med skoleprosjekter samt spillservere på, men har nå konkludert med at jeg heller vil kjøpe ny hardware til det formålet.

Bruksområdet er:

• Leke meg med diverse servere (Apache, PHP, MySQL osv)
  • Utvikling og testing av software-basert PBX (Asterisk)
  • Spillserver for 10-16 brukere (CoD, UT2004 ++)

Hardware som må kjøpes:

• CPU
  • Hovedkort (Med Gbit kontroller og lydkort)
  • Gbit NIC (Dersom dette er å foretrekke fremfor integrert)
  • Lydkort (Dersom dette er å foretrekke fremfor integrert)
  • RAM
  • Kabinett
  • PSU
  • Skjermkort

Det er vesentlig at hardwaren fungerer knirkefritt i kjente Linux distroer som f.eks. Fedora og Suse. Jeg har ikke noe brennende ønske om å sitte og knote med egenkompilerte drivere og det som verre er. Om maskinen i tillegg er stillegående så er det et pluss, men det betyr ikke voldsomt mye. Stabilitet er imidlertid ekstremt viktig.

Det er ingen spesielle krav til pris. Jeg ønsker en maskin som dekker bruksområdet mitt, og ikke noe særlig mer, så da regner jeg med at prisen ikke bør bli noe særlig høy.

Jeg har desidert mest erfaring med AMD-systemer og har i utgangspunktet tenkt på et system med en AMD Sempron CPU, men hvis noen har gode argumenter for at jeg burde velge AMD64 eller et Intel-basert system så er jeg lutter øre.

Jeg ønsker å handle alt på NetShop fordi det er desidert lettest for meg med tanke på levering og support, så det er fint om det gis forslag med varer som NetShop fører.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg satt opp to alternativer:

PC 1:

AMD Athlon XP2800+ Barton 1095,-

Aopen H600A m/300W PSU 725,-

Asus A7N8X-X 570,-

Asus V9250 FX5200 525,-

512Mb Corsair Value S PC3200 795,-

Intel PWLA8390MT Gbit NIC 537,-

Thermaltake Silent Boost CPU-vifte 240,-

Totalt: 4487,-

PC 2:

AMD Athlon64 3000+ Winchester BOXED 1285,-

Aopen H600A m/300W PSU 725,-

Asus V9250 FX5200 525,-

Gigabyte K8NS nForce3 250 1050,-

Totalt: 4380,-

PC2 er åpenbart bedre dersom den er like stabil og kompatibel med Linux som PC1.. Vil jeg merke noe særlig forskjell om jeg oppgraderer til 1024mb Corsair Value S RAM?

Lenke til kommentar

og nvidia er vel gode på drivere og så det er nok ikke noe problem!

eneste jeg har hatt problemer med av drivere i linux er eld gamle isa nettverkskort og skjermdriver :p

all hw av nye dato har like god støtte i linux som i noe annet(ca)

Lenke til kommentar

Kjører Gentoo Linux på en AMD64 i 64-bit modus på dette Gigabyte hovedkortet. Alt på hovedkortet støttes i stock kernelen, bortsett fra den IDE RAID'en. Den har jeg laget meg en egen .diff for som jeg applyer til nye kerneler. Gigabit nettet funker fin fint. Kjører med 7 disker (6 PATA + 1 SATA) og kjører Apache, MySql, samba etc.. Har 1 GB minne (2x512 Corsair Value S) som holder plenty til serverne. Asterix skal ikke kreve så veldig mye, så 1Gb holder. Spillservere krever ikke så mye minne heller.

Lenke til kommentar
Kjører Gentoo Linux på en AMD64 i 64-bit modus på dette Gigabyte hovedkortet. Alt på hovedkortet støttes i stock kernelen, bortsett fra den IDE RAID'en. Den har jeg laget meg en egen .diff for som jeg applyer til nye kerneler. Gigabit nettet funker fin fint. Kjører med 7 disker (6 PATA + 1 SATA) og kjører Apache, MySql, samba etc.. Har 1 GB minne (2x512 Corsair Value S) som holder plenty til serverne. Asterix skal ikke kreve så veldig mye, så 1Gb holder. Spillservere krever ikke så mye minne heller.

Høres bra ut, eneste forskjellen på de hovedkortene er vel at de nye kortene er S939. RAID har jeg ikke bruk for uansett.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Jeg har slått det litt fra meg å gå for et AMD64 system da det er mer enn hva jeg trenger. I tillegg var det usikker leveringsdato på noen av komponentene.

Jeg har derfor plukket et nytt system som er ca. 1000,- billigere. Med mindre det er noen innvendinger eller andre innspill går bestillingen snart..

AMD Sempron 3100+ Boxed 985,-

Asus 9200SE 425,-

Gigabyte K8NS Pro S754 895,-

Standard Midi-tower 300W PSU 450,-

Totalt: 3550,-

Lenke til kommentar

Den pc'n du har satt opp er en socket 754 pc. Du har valgt å sette i en Sempron cpu, som koster kun 985. Men hos komplett f.eks. får du en AMD64 2800+ til 950,-, som jeg synes du heller bør vurdere. Samme hovedkort som du har valgt, men bedre cpu. Men men...

Lenke til kommentar

Jeg skulle ha alt fra NetShop og nærmeste boxed cpu prismessig på lager var 3200+ til 1585,- Jeg føler meg ganske sikker på at Sempron 3100+ holder i bøtter og spann til bruksområdet på denne maskinen.

Alt er nå skrudd sammen og jeg er klar til å legge inn Gentoo. Jeg skvatt da CPU-vifta slutta å gå like etter maskinen bootet siden jeg ikke var klar over at den ikke gikk ved lav temperatur..

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg har akkurat det samme hovedkortet og bl.a. nettverkskortet støttes overhodet ikke av kernel som ligger på 2004.3 livecd.. Jeg har prøvd å "modprobe sk98lin", og får da opp "Yukon 1gbit ethernet", men jeg får aldri tildelt noen IP av DHCP serveren her..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...