Gå til innhold

Hvordan tømme system cache i xp?

Anbefalte innlegg

Har problemer med at minnet blir ganske fort brukt opp til dritt jeg ikke vil ha i minnet. Har 512MB installert og etter ikke all for lang tids bruk er system cache oppe i 400MB. Prøver jeg meg på ting som spill, benchmark, demoer e.l. så går alt temmelig trægt.

Vil aller helst ha en enkel og grei metode som rett og slett bare sletta alt som er unytting og ikke er i bruk i minnet (system cache). Har prøvd en del programmer før som lover gull og grønne skoger men disse har som regel bare gjort vondt værre. I tillegg var de overdynga med masse annet som jeg ikke er interresert i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CCleaner var noe helt annet og TuneUp Utilities 2004 var heller ikke helt det jeg var ute etter. FreeRAM er hittil det beste. Får frigjort system cache nå selv om det virker som det funker på en litt rar måte.

Gleder meg til jeg får tilbake RAM-en igjen. :( Leverte inn en defekt RAM-brikke og de skal ha 5 arbeidsdager på å sjekke om det er feil på den.

Lenke til kommentar
Har problemer med at minnet blir ganske fort brukt opp til dritt jeg ikke vil ha i minnet.

Det kan ikke være en ide å fjerne noen prosesser som kjører? Ikke vet jeg hvorfor ramen din blir så tungt belasta, men kan det være virus/spyware? Ellers så har jeg ikke noe bedre forslag en det jeg har kommet med tidligere.

Lenke til kommentar

Det er ikke spy/adware. Jeg kjører minimalt med prosesser og har rikelig med minne til overs når maskinen er ny-boota. Det som spiser minnet er system cache. Programmer/filer jeg allerede har kjørt/åpnet som fremdeles ligger i minnet i tilfelle jeg kjører dem igjen. Da åpnes de fra RAM istedenfor å bli lasta fra harddisk. Normalt sett skal denne slettes automatisk og uten forsinkelse når mere minne trengs. Men av en eller annen grunn har windows aldri vært spesielt flink til det.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke slike programmet som TuneUp, FreeRAM osv kan hjelpe deg med problemet ditt. Jo flere slike programmer du installerer på maskinen din, jo mere rot og ustabilitet blir det. Det eneste de gjør er jo å "frigjøre" minne som er bundet opp andre steder - og det eneste du oppnår med det er at de stedene hvor dette minne ble tatt fra, starter enda tregere en før. Uansett hvordan man snur og vender på det, så har du jo bare en viss andel RAM i maskinen din, og den som vet best hvordan denne skal fordeles - er jo Windows selv

I tidligere versjoner av Windows (me, 98 og før) så kunne nok programmer som frigjør minne være av viss nytte, siden Windows ikke klarte dette selv. Men etter at Win2000 og XP kom finnes omtrent ikke dette problemet lenger. Jeg har 640 mb på min maskin, som har hatt XP siden oktober 2001 - og jeg har aldri opplevd at minne (system cache som du kaller det) har bundet opp nesten alle minneressursene, uten å gi dem tilbake igjen.

Istedenfor å installere flere sånne minnefrigjøringsprogrammer, så bør du heller:

1) være litt mer kritisk til hvilke programmer du installerer/kjører på maskinen

2) Starte msconfig og fjerne unødvendige oppstartselementer

3) Justere Pagefile til statisk 1,5 x RAM (Med statisk så mener jeg at max pagefile og min pagefile skal være satt til det samme tallet, så slipper Win å bruke ressurser på å lete seg frem til rett størrelse)

4) Stenge av alle unødvendige Servicer (Tjenester). Dette kan du få god hjelp til på

www.blackviper.com

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Av en eller annen merkelig grunn løste problemet seg da jeg fikk inn mere minne. System cache øker fremdeles til skremmende størrelser men nå blir system cache plutselig regnet som tilgjengelig minne. Noe det ikke gjorde før.

Og noe av det jeg prøvde å poengtere (om dette ordet eksisterer) lenger oppe var nettopp at de aller aller fleste slike programmer bare gjør vondt værre da de ofte roter med cache-instillinger og frigjør minne kun ved å swappe alt som ikke er i bruk ned på page-fila.

Lenke til kommentar

3) Justere Pagefile til statisk 1,5 x RAM (Med statisk så mener jeg at max pagefile og min pagefile skal være satt til det samme tallet, så slipper Win å bruke ressurser på å lete seg frem til rett størrelse)

Er dette en standardknep som alle burde gjøre? Hva skjer når denne fila blir for liten?

Lenke til kommentar

Poenget er jo at ubrukt minne er bortkastet minne..

Dersom du ikke har noe annet kjørende som krever minne, så kan det jo like godt brukes til caching? Minnet avsatt til caching frigjøres jo når det trengs av programmer du kjører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...