Smirnoff Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 > MÅNDAG > > 8:05 En användare ringde och sa att han glömt bort sitt lösenord. > Berättade för honom att använda ett "hämta-lösenords-verktyg" som > heter FDISK. Då tackade han mig i salig ovisshet och la på. > > 8:12 Ekonomiavdelningen ringde och sa att de inte kunde komma åt > databasen med utgiftsrapporterna. Jag gav dem standardsvar nr 112 > för systemadministratörer: "Jaså, det funkar för mig." Lät dem svettas > ett tag innan jag kopplade ner min kaffebryggare från elkraften och > kopplade in deras server igen. Jag föreslog att de skulle försöka igen. > Ännu en nöjd kund... > > 8:14 Användaren från 8:05 ringde och sa att de fått felmeddelandet > "Kan inte hitta Enhet C." Jag talade om för honom att det var fel i > operativsystemet och kopplade över honom till Microsofts > supportavdelning. > > 11:00 Ganska lugnt de senaste timmarna. Bestämmer mig för att > koppla in supporttelefonen igen så jag kan ringa min flickvän. Hon > säger att hennes föräldrar kommer på besök under helgen. Sätter > henne på "vänt" och kopplar henne till vaktmästarens skrubb nere i > källaren. Vad tänker hon med? Det är ju SM i Quake under helgen! > > 11:34 Ännu en användare ringer (lär de sig aldrig?). De vill ändra > rättigheterna på rapportdatabasen så ingen annan än de själva kan > komma åt rapporterna. Säger att det inte är några problem. Lägger > på... ändrar behörigheten. Lägger till @MailSend så rapporterna > skickas till */SE. > > 12:00 Lunch. > > 15:30 Kommer tillbaka från lunch. > > 15:55 Vaknar från tuppluren. Taskiga drömmar gör mig lite lynnig. Slår > av och på servrar utan någon direkt anledning. Fortsätter tuppluren. > > 16:23 Ännu en användare ringer. Han frågar hur man ändrar typsnitt i > Word. Jag frågar vad för sorts datachip de använder och säger att > han ska ringa igen då han tagit reda på det. > > 16:55 Bestämmer mig att köra ett "Skapa trassel med > säkerhetskopiering"-makro så nästa skift har nåt att göra. > > TISDAG > > 8:30 Läser supportloggen från i natt. Lät stressigt. De har haft stora > problem med säkerhetskopieringen. > > 9:00 Chefen anländer. Han vill diskutera min attityd. Jag klickar på > ikonen till telefonprogrammet i datorn. "Skulle gärna göra det, men har > inte tid. Skriv in det i kalenderdatabasen!" gastar jag samtidigt som > jag kastar mig över supporttelefonen som (på nåt mystiskt sätt) har > börjat ringa. Han försvinner muttrande. > > 9:35 Gruppchefen för utvecklingsavdelningen behöver ett ID för en > nyanställd. Jag säger åt dem att de behöver fylla i formuläret > J-19R=9C9DARRK1 i fyra kopior och skicka till S.E> Mail. De säger > att de aldrig hört talas om ett sånt formulär. Säger att det finns i > SPECIAL FORMULÄR-databasen. De säger att de aldrig hört talas om > en sån databas. Sätter dem på "vänt" och kopplar dem till > vaktmästarens skrubb nere i källaren. > > 10:00 Den nyanställde på utvecklingsavdelningen ringer och säger att > hon behöver ett nytt ID. Jag säger att jag behöver veta hennes > anställningsnummer, avdelning, namn på hennes chef och hennes > civilstånd. Kör @DbLookup mot "Kriminalvårdens databas", > "Landstingets centraldatabas för veneriska sjukdomar" och min > databas över dårar som varit med i TV. Inga träffar. Säger att hennes > ID blir klart ikväll. Funderar över moralkakorna som levererades på > förra veckans seminarie om "Att vårda kunderna" Jag erbjuder mig att > personligen leverera ID't till hennes lägenhet. > > 10:07 Vaktmästaren i källaren kommer förbi och talar om att har får > konstiga telefonsamtal hela tiden. Erbjuder mig att lära honom Office. > Vi börjar direkt. Låter honom sitta och glo på skärmsläckaren medan > jag går ut och tar en rök. > > 13:00 Kommer tillbaks från rökpaus. Vaktmästaren säger att telefonen > ringde hela tiden så han kopplade samtalen till tjejen i kafeterian. Jag > gillar den mannen alltså. > > 13:05 Stort pådrag! Chefen snubblar i hålet i golvet efter > golvplattorna jag tog bort utanför hans kontorsdörr. Skyndar dit för > att berätta om vikten att inte springa i datarummet, även om jag > skriker "Herregud - DET BRINNER!" > > 13:15 Utvecklingskommittén för standarder ringer och klagar över att > formulärnamnen innehåller skrivfel. Ber hemskt mycket om ursäkt, jag > säger att vi ska fixa det. Lägger på och kör global sökning på > "skrivfel", ersätter med "tryckfel". > > 13:20 Maria Hårnät från kafeterian ringer. Hon säger att hon får en > massa samtal om "MS Vord" eller "MS Wörd" hon vet inte säkert, hon > kunde inte höra riktigt med alla hushållsmaskiner igång. Jag sa till > henne att det antagligen var "Mos-Vört" Uppenbarligen har > återförsäljarna börjat med någon ny produkt. Hon funderar ett tag > och lägger på. > > 14:00 Sekreteraren på juridiska avdelningen ringer och säger att hon > tappat bort sitt lösenord. Säger åt henne att kolla handväskan, under > sätena på bilen, och inne på muggen. Jag säger att det antagligen > trillade ur burken på baksidan. Föreslår att hon tejpar igen alla lufthål > som finns på hennes PC. Motvilligt erbjuder jag mig att skapa ett nytt > lösenord åt henne medan hon gör det. > > 14:49 Vaktmästaren kommer tillbaka. Han vill ha fler lektioner. Jag tar > ledigt resten av dagen. > > ONSDAG > > 8:30 En irriterad användare ringer och säger att datachip inte har nåt > att göra med typsnitten i Word. Jag säger naturligtvis att de skulle > kolla "Bit" inte "Chip". Puckot ber om ursäkt och lägger på. > > 9:10 Chefen, med foten i gips, kommer tillbaks till kontoret. Han > planerar ett möte med mig kl. 10:00. En användare ringer och vill > prata med supportchefen om usel hjälp från telefonsupporten. Jag > säger att chefen precis ska gå på ett möte. Ibland är det helt enkelt > för lätt. > > 10:00 Ringer Loffe i vaktmästeriet och ber honom hoppa in för mig i > supporten. Går till chefens kontor. Han säger att han inte kan sparka > mig men erbjuda mig ett antal karriärsalternativ. Det mesta involverar > fårskötsel i länder i tredjevärlden med politiskt kaos. Efter ett tag, > frågar jag om han är medveten om man via en länk från företagets > hemsida kan få se en bild på Bettan Bimbo på säljavdelningen (endast > iförd ett par handbojor) Mötet avslutas och har kastar sig över > tangentbordet, öppnar webbläsaren... och letar febrilt. > > 10:30 Säger till Loffe att han gör ett fint jobb. Erbjuder honom att > visa PBX-systemet i stordatorn någon gång. > > 11:00 Lunch. > > 16:55 Tillbaks från lunchen. > > 17:00 Skiftbyte; Går hem. > > TORSDAG > > 8:00 En ny kille började idag. Martin heter han. "Schyssta loafers" > säger jag. Visar honom serverrummet, kabelskåpet, och vårt tekniska > bibliotek. Låter honom köra IBM PC-XT. Säger åt honom att sluta > gnälla, Office går lika bra att köra på monokrom skärm. > > 8:45 Nye killens PC är klar med uppstarten. Säger åt honom att skapa > sig ett nytt ID. Sätter minimumlängd på lösenordet till 64 tecken. Går > och röker. > > 9:30 Jag presenterar Loffe för Martin. "Schyssta loafers" säger Loffe. > Är den mannen iskall eller vad?! > > 11:00 Slår Loffe i domino. Loffe går. Fiskar upp reservbrickor ur > tröjärmen. (Har alltid några extra). En användare ringer och säger att > Ekonomiservern är nere. Knyter upp Ethernetkabeln från > radioantennen (bättre mottagning) och pluggar tillbaks den i hubben. > Säger åt användaren att försöka igen. Ännu en nöjd kund! > > 11:55 Informerar Martin om Företagets Policy 98.022.01: "Det åligger > alla nyanställda, som börjar på en dag som slutar på "g", att förse alla > äldre tekniker på skiftet största möjliga avlastning." Martin tvekar. Jag > visar honom "Företagspolicy-databasen" (ett utsökt arbete om jag får > säga det själv!). "Kom ihåg dubbel DUBBEL pepperoni och INGEN > salami!" ropar jag till Martin samtidigt som han kliver över hålet i > golvet på vägen ut genom dörren. > > 13:00 Oooooh! Pizza gör mig sömnig... > > 16:30 Vaknar från en uppfriskande tupplur. Kommer på Martin då han > sitter och läser platsannonser. > > 17:00 Skiftbyte. Slår av och på en server ett antal gånger (bara för > att testa Av/På knappen...). Vi ses i morgon. > > FREDAG > > 8:00 Nattskiftet håller fortfarande på att försöka byta > strömförsörjningsenheten i en server. Jag sa att den fungerade bra då > jag gick. > > 9:00 Martin är fortfarande inte här. Beslutar mig för att svara i > telefonen själv. Kopplar om telefonen från Postrummet. > > 9:02 Japp. En användare ringer. Användaren i Partille kan inte göra > säkerhetskopior. Jag och "anden i glaset" kommer fram till att det är > solfläckar. Säger åt dem att ringa till Telekom-avdelningen. > > 9:30 Herre Gud, ännu en användare! De är som myror! Han säger att > han sitter i Växjö och inte kan göra säkerhetskopior i Partille. Säger åt > honom att det är solfläckar men med två timmars förskjutning. > Föreslår att han sätter om tiden bakåt två timmar på servern. > > 10:17 Kalmar ringer. De säger att de inte kan skicka mail till Växjö. > Jag säger åt dem att ställa om tiden framåt tre timmar på servern. > > 11:00 E-mail från ledningen som säger åt alla att sluta ställa om tiden > på deras servrar. Jag ändrar datumstämpeln på mailet och > vidarebefordrar det till Arvidsjaur. > > 11:20 Gör klart mitt @CoffeeMake makro. Sätter tillbaks telefonluren i > klykan. > > 11:23 Arvidsjaur ringer och undrar vad det är för dag. > > 11:25 Chefen kommer förbi och säger att Martin ringt och sagt upp > sig. "Inte lätt att få tag i bra folk..." säger jag. Chefen säger att han > har en tid hos ortopedläkaren under eftermiddagen, och frågar om jag > kan tänka mig att vara med på ledningens veckomöte istället för > honom. "Inga problem!" > > 11:30 Ringer Loffe och säger åt honom att världens chans dykt upp > och att han är inbjuden till ett möte i eftermiddag. "Visst, absolut. Du > kan snusa så mycket du vill" säger jag. > > 12:00 Lunch. > > 13:00 Startar fullständig backup på UNIX-servern. Styr om till device > NULL för att snabba upp det lite. > > 13:03 Hela veckans backup klar. Gud vad jag älskar modern teknik! > > 14:30 Kollar chefens kontaktlista i databasen. Ställer in mötet 14:45 > för honom. Han borde ju verkligen stanna hemma och vila. > > 14:39 Ny användare ringer. Hon vill veta hur man skickar mail. Jag > säger att hon ska köra mailprogrammet Outlook. Starta programmet > genom att trycka CTRL-ALT-DEL. Hon säger att datorn starar om. Jag > säger åt henne att ringa Microsofts support. > > 14:50 Chefen ringer säger att det blivit dubbelbokning hos läkaren > och hans tid där är inställd. Han säger att han är på väg hem. Jag > frågar honom om han har sett företagets hemsida på sistone. > > 15:00 Ännu en (ny) användare ringer. Han säger att deras makro inte > fungerar. Jag föreslår att de skriver @DeleteDocument i slutet på > makrot. Lovar att skicka en beskrivning som bekräftar det. > > 16:00 Precis klar med att ändra förgrundsfärgen till vit i alla > dokument. Har även satt typsnittsstorleken till "2" i hjälpdatabaserna. > > 16:30 En användare ringer och säger att hon inte kan se något i > dokumenten. Jag säger åt henne att gå till "Visa", gå till "Ändra - > Markera allt", trycka på delete och sedan välja "Visa - Uppdatera". > Lovar att skicka en beskrivning som bekräftar det. > > 16:45 Ännu en användare ringer. Han säger att de inte kan läsa > hjälpdokumenten. Jag säger att jag ska fixa det. Lägger på och ändrar > typsnittet till "Wingdings". > > 16:58 Pluggar kaffebryggaren i Ethernethubben för att se vad som > händer. Inte (alltför) mycket. > > 17:00 Nattskiftet dyker upp. jag säger att huben uppför sig lite > konstigt och önskar trevlig helg. Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 LOL!!!! hva er værst? At jeg syns dette var morsomt, eller at det er sånn Helpdesken her på jobben holder på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå