Gå til innhold

Bildekritikk: 3 Julebilder

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et digitalkamera rett før jul (sony cybershot dsc p100) og brukte en god del av julen til å teste det ut.

Jeg legger ved 3 av de bildene jeg likte best av det jeg fotograferte og ønsker at dere kan komme med bildekritikk til disse.

Bildene er sikkert langt ifra perfekte, derfor er det litt interresant å høre hvilke forslag dere har til eventuelle forbedringer av måten bildene ble tatt på.

Jeg har prøvd å kritisere bildene litt selv også:

Bilde 1: Virker som fokusen på bildet er i hovedsak nedre del av bildet. Selve ansiktet til nissen kan virke litt uklart kanskje. Ellers så er vel kanskje ikke bakgrunnen av de mest interessante.

Bilde 2: Er ikke så mye lys tilgjengelig der bildet ble tatt, derfor er ikke de tingene jeg tok bilde av så veldig synelig. Men det er vel kanskje med på å lage en god stemning i bildet.

Bilde 3: Er litt usikker her. Kan hende det er litt for mye ting på bildet men jeg prøvde å fokusere mest på de to ungene som holder det telyset. Kanskje litt bilderedigering for å få bort noen elementer i bildet hadde vært en løsning (tenker da kanskje særlig på oppe i venstre hjørne av bildet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

her kommer kritikken min. kommentarer som "fete bilder" hjelper ikke til å bli en bedre fotograf så her kommer pirketing du kan se på neste gang du tar bilder

julenisse bildet: det du sa med fokus er jeg enig i. fokusen burde vært på ansiktet. dessuten lager blitsen et for skarpt lys etter min mening. Dette fører igjen til at skyggen bak nissen blir veldig markant. ellers synes jeg bakgrunnen er fin med litt "hyttestemning"

julestemning: bildet ble ute av fokus. dessuten er lysene overeksponert... dvs: alt er hvitt og man kan ikke se de forskjellige konturene. brukte du stativ? med litt fargejustering etc. kan det bli et fint bilde... evt sette på en svak lyspære eller noe for å se figurene bedre

julestemning2:fokusen er ikke på nissene men på bakgrunnen... ellers det samme som på julenissebildet.

Du burde også ha dukkanten og bordkanten horisontal og ikke diagonal...

mvh

schloemi

Lenke til kommentar

Takker for ærligheten schloemi, jeg skal prøve å følge noen av rådene å se hva jeg får til.

Man blir nok ikke god fotograf på en uke og det var jeg fullstendig klar over :D

Jeg håper at andre folk kommer med synspunkter også hvis dem har noe å tilføye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...