Gå til innhold

Audigy 2 Value, er det bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lydkvaliteten er identisk på alle Audigy 2-kortene, men jeg tror ikke Audigy 2 Value har egen APU. Audigy 2 LS f. eks, som også er et lavbudsjetts alternativ, har ikke egen APU. I praksis betyr dette at CPUen din må ta på seg oppgaven med å behandle lyden. Hvis dette er tilfellet med Audigy 2 Value, er det bedre å satse på Audigy 1 hvis du skal bruke kortet til spill.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Lydkvaliteten er identisk på alle Audigy 2-kortene, men jeg tror ikke Audigy 2 Value har egen APU. Audigy 2 LS f. eks, som også er et lavbudsjetts alternativ, har ikke egen APU. I praksis betyr dette at CPUen din må ta på seg oppgaven med å behandle lyden. Hvis dette er tilfellet med Audigy 2 Value, er det bedre å satse på Audigy 1 hvis du skal bruke kortet til spill.

....og hvis du ikke skal bruke kortet til spill, er det best å satse på noe helt annet likevel. Chaintech AV-710 ligger i samme prisklasse, men har overlegen lydkvalitet.

Lenke til kommentar
Ja, jeg har hørt mye positivt om Chaintec AV-710. Eneste stedet jeg vet om som selger det i Norge er Hovedkort.no, men jeg klarer ikke å nå hjemmesiden. Har prøvd lenge å få bestilt et slikt kort.

Hovedkort.no er nedlagt trur er... rykter...

Chaintech kortet er bra ja, spessielt til 2 kanals bruk. Har mitt liggende etter å ha oppgradert til Audigy 2 ZS, vurderer å selge det *hint* ;)

Trur det kostet 250 kr nytt??

 

Mvh

 

Espen

Lenke til kommentar

Hva med TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 Fun

I145492.jpg

Til kr 332,-

Får terningkast 4 her hos hardware :D og skryt av lyden til musikk(i forhold til andre lydkort i budsjett klassen)

Er ded bra, ligger det langt unna Creative Soundblaster Audigy 2 ZS i lyd kvalitet?

Bruker nå høytalere til 500kr(Inspire T2900), kan man merke stor forskjell fra lyden på lydkortene på disse høytalerne?

Skal få nye høytalere i fremtiden :yes:

Endret av Thom Merlin
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt mye om det kortet du nevner, men jeg ville uansett anbefale AV-710 til drøye 200 kr isteden, hvis du kan finne det. Det bruker samme lydchip som Fun's storebrødre Sky og Universe, samt M-Audio Revolution, som også er kjempegode valg, men kanskje over prisgrensen. Jeg tror uansett høytalerene dine er den største flaskehalsen når det gjelder lydkvalitet.

 

Oppdaget nå at du begrenser deg til Komplett. Jeg ville sterkt vurdert et Aureon Space hvis du vil ha mest ut av en eventuell høytaleroppgradering. De andre kortene er jeg ikke særlig kjent med, men for all del, styr unna Audigy (eller noe Creative kort) hvis du ikke aboslutt trenger dets spillfunksjoner.

Lenke til kommentar

Hybelkanin har rett, lydkort fra Creative fungerer best til spill, ikke musikk. Som nødløsning går det an å bruke utgangen til bakhøyttalere på Audigy til å høre på musikk, da denne bruker en noe bedre stereo-DAC enn Codec'et som resten av utgangene må dele på.

 

Det sies uansett at Chaintech AV-710 og kort fra Terratec i samme prisklasse gruser alle kort fra Creative på lydkvalitet.

Lenke til kommentar

AV-710 er sikkert bra, men selles jo ikke i norge. Jeg har faktisk tenkt mye på Aureon Space kortet, men fant ut at det ble alt for dyrt.

 

Hvilket kort anbefaler dere fra 300kr til 500kr som er å finne på komplett?

 

Spiller også en del, men med 2,1 høytalere. Høytalerne jeg skal skaffe meg senere skal også være 2,1

Endret av Thom Merlin
Lenke til kommentar

Hørte noen si dette :

Jeg har testet 4 av disse kortene (kun digitalt ut) og testutstyret er :

 

AMD Athlon XP1800+ 1.53 GHz 266 MHz bus

MSI K7N2 DELTA-ILSR Hovedkort Socket A

512mb ram

 

lydkort som ble testet med digital avlesning på lyd målingsutstyr for denon digital anleg.

 

Creative Soundblaster 4.1 Digital

Creative Soundblaster Live! Player 5.1

Hercules Gamesurround Muse 5.1 DVD

TerraTec Lydkort PCI Aureon 5.1 Fun

 

På frekvens og signal gjengivelse kom TerraTec Lydkort PCI Aureon 5.1 Fun ut som det beste lydkortet.

 

På digital støy kom creativ kortene nesten ut som ubrukelige uten at man hadde creative forsterker med høytalere .. tror dette har med digitalfrekvensen er lit utenom det som brukes på vanlige oh hifi annleg.

 

Herkules kom ut ganske streit med grei lyd.

 

Mvh

Frank Barø

Har testet dette på hobbybasis og jobber i staten som IT - konsulent

TerraTec Lydkort var som en drøm på digitale lydkortet utganger smile.gif

Aureon fun må da være brukbart :hmm:

Lenke til kommentar

Da har jeg fått lydkortet :yes: Merker stor forskjell på dette og mitt gammle fortemedia kort, til og med med høytalerne mine fra Creativ. Lyden er krispere, man får med seg alle detalier. Høytalerne er ikke så dårlige som som man skulle tro, ikke langt unna mit brors Logitech Z-2200 2.1 i musikk :thumbup:

 

Har foresten hørt at Aureon fun bruker samme brikke som Chaintech AV-710 :)

Men vet ikke om det er sant

Endret av Thom Merlin
Lenke til kommentar

Jeg fikk vite at lydkortet jeg har på HK'et mitt. Realtek 97 elelr noe var ganske så dårlig på lyd. Og siden det også stjeler litt av cpu vil jeg ha et eget som jeg setter inn.

 

Jeg hører aldri på musikk og lydkortet brukes kun til spilling. Og jeg og en kamerat snakker over mic når vi spiller. Jeg bruker utelukkende hodetelefoner, men i framtiden vil jeg ha mulighet for 5.1 surround.

 

Jeg vil helst ikke ut med over 500kr.

 

Hvilket kort burde jeg gå for?

 

Det er viktig at kortet har egen cpu slik at den ikke bruker opp ressurser på min AMD cpu.

 

Noen tips?

 

skal kjøres sammen med MSI NEO2 Platinum GF3 HK

Lenke til kommentar

Dere sir det ikke er noen forskjell på Audigy 2 typene utenom software.

Jeg har SB Live! 5.1 digital. Hvordan er det med Live! serien, forskjell på lydkvalitet?

Når jeg sammenligner mitt Digital med Player versjonen, ser jeg at mitt støtter inngang for Digital I/O og Dolby Digital. Hva vil Dolby Digital si?

Lurer også på om kortet mitt har en slik APU brikke, som visstnok skal gjøre utregninger så CPUen slipper ;)

Håper noen kan svare selv om det ikke var helt relevant til tema ;)

Lenke til kommentar

jeg vil tro at i hvertfall Audigy 2 zs har egen APU brikke. Under produktbeskrivelsen sto det noe om prossesor og minne.

 

Et lydkort uten APU vil jo i teorien fungere på samme måte som et HK-integrert lydkort, og derfor helt feil å kjøpe.

 

Tror jeg går for SB Audigy 2 ZS bulk selv. koster ikke mer enn rundt 550kr med frakt inkl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...