834HF42F242 Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2005 (endret) TLZ: Ja, når jeg møter på sånne som deg som aldri kan være alvorlig *Tar seg et godt glass med god gammel årgangsvin* Mye bedre en vassen pappvin i metalglass. Endret 30. oktober 2005 av anth Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Tja, vanskelig å velge et bestemt år. 92-97 kom det veldig mye bra, spesielt i 94 og 96. Laget en liste med nevneværdige utgivelser fra perioden: Burzum - Hvis Lyset Tar Oss (1994) Burzum - Filosofem (1996) Darkthrone hadde flere viktige (ikke nødvendigvis favorittene mine) albumer i denne perioden. Dimmu Borgir - Stormblåst (1996) Emperor - In The Nightside Eclipse (1994) Emperor - Anthems to the Welkin at Dusk (1997) Immortal - Diabolic Fullmoon Mysticism (1992) Immortal - Pure Holocaust (1993) Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas (1994) Ikke et av favoritt-albumene mine, men en viktig skive for black-metallen. Metalliva - Load (1996) Pantera - Vulgar Display of Power (1992) Pantera - Far Beyond Driven (1994) Pink Floyd - The Division Bell (1994) Windir - Sóknardalr (1997) Ulver - Bergtatt - Et Eeventyr i 5 Capitler (1994) Ulver - Nattens Madrigal (1996) Zyklon-B - Blood Must Be Shred (1995) Ble jammen en del black metal på denne listen. Alt annet som jeg hører på er mye mer spredt. Edit: Manglet et årstall. Endret 31. oktober 2005 av H4ngm4N Lenke til kommentar
sandinista Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Gjenoppliver denne tråden etter 4 år uten innlegg, jepp! Vil påstå at 1979 er knall! The Clash - London Calling Pink Floyd - The Wall Ebba Grön - We're Only In It For The Drugs! Ikke så fantaskisk mange? Nei, men fantastisk brae. Lenke til kommentar
Korak Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Gjenoppliver denne tråden etter 4 år uten innlegg, jepp! Vil påstå at 1979 er knall! 1979 er et av mine favorittår også. http://www.besteveralbums.com/yearstats.php?y=1979 Et annet fantastisk bra år var 1967. http://www.besteveralbums.com/yearstats.php?y=1967 Men når man ser gjennom listene år for år på besteveralbums.com er jo egentlig alle år veldig bra. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 1967 til 1970 var en fantastisk periode i musikkhistorien. Storbritannia har vel aldri siden produsert så mye kvalitetsmusikk i løpet av et så kort tidsrom. Pink floyd kom med albumene The Piper at the Gates of Dawn, A Saucerful of Secrets og Atom Heart Mother. Disse alene hadde vært nok til å gjort perioden fantastisk. At Led Zeppelin kom med sine tre første album gjør det hele enda bedre. Samtidig var The Doors svært aktive, og ga ut fem album. Det var også i disse årene at The Jimi Hendrix Experience ga ut sine tre eneste studioalbum. Andre band som er verdt å nevne, er Van der Graaf Generator og King Crimson. H to He, Who Am the Only One, In the Court of the Crimson King og In the Wake of the Poseidon trenger ingen nærmere presentasjon. Ellers kan jeg vel nevne Abbey Road av The Beatles. Lenke til kommentar
JeanDietrich Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 1967 til 1970 var en fantastisk periode i musikkhistorien. Storbritannia har vel aldri siden produsert så mye kvalitetsmusikk i løpet av et så kort tidsrom. Pink floyd kom med albumene The Piper at the Gates of Dawn, A Saucerful of Secrets og Atom Heart Mother. Disse alene hadde vært nok til å gjort perioden fantastisk. At Led Zeppelin kom med sine tre første album gjør det hele enda bedre. Samtidig var The Doors svært aktive, og ga ut fem album. Det var også i disse årene at The Jimi Hendrix Experience ga ut sine tre eneste studioalbum. Andre band som er verdt å nevne, er Van der Graaf Generator og King Crimson. H to He, Who Am the Only One, In the Court of the Crimson King og In the Wake of the Poseidon trenger ingen nærmere presentasjon. Ellers kan jeg vel nevne Abbey Road av The Beatles. Fy faen, du har god musikksmak. Lenke til kommentar
Toften Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Er enig med TheGnome, som har nemnt mykje av dei beste platene som kom ut på den tida. Vil også gjerne tilføye dei tre første platene med Free (Tons of Sobs, Free og Fire and Water) som kom ut i perioden frå 68 til 70 og Neil Young si plate After the Gold Rush. Band som Vanilla Fudge, Cream (deiras beste plate var den første som kom i 66?), the Stones og Black Sabbath var heller ikkje til å kimse av. Andre viktige musikalske perioder for meg er deler av 90-talet, spesielt perioden 90 til 92 då dei to første albuma til the Black Crowes og Pearl Jam kom, som alle er fire fantastiske album. Har også i det siste begynt å høyre ein del på meir moderne musikk, og blitt ein del inspirert av det, der blandt anna plater som Z med My Morning Jacket, Frontside Rock'n'Roll med BigBang og Sky Blue Sky med Wilco har betydd mykje for meg. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 (endret) En kjapp titt på platesamlingen tyder på at 2001 var det beste musikalske året. Revitalisering av indierocken med White Stripes og Strokes, Daft Punk herjet dansegulvet og Jay-Z med kanskje tidenes rapalbum blant annet... Daft Punk - Discovery Ash - Free All Angels Basement Jaxx - Rooty The White Stripes - White Blood Cells Jay-Z - The Blueprint The Strokes - Is This It Pulp - We Love Life Kelis - Wanderland N*E*R*D - In Search Of... Radiohead - Amnesiac Tool - Laterlus Opeth - Blackwater Park SOAD - Toxicity Nick Cave and the Bad Seeds - No more shall we part Röyksopp - Melody A.M Bob Dylan - Love & Theft Avalanches - Since I Left You (Ellers er det vanskelig å komme unna 1969 med Beatles, Zappa etc. på siste beste) Endret 26. november 2009 av kilik Lenke til kommentar
JeanDietrich Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Definitivt 70- og 80-tallet, de desidert mest kreative musikalske tiår. Jeg har for god smak til at jeg tør å nevne den her, i frykt for copycats... Andre viktige musikalske perioder for meg er deler av 90-talet Aha, Spice Girls? Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 En kjapp titt på platesamlingen tyder på at 2001 var det beste musikalske året. Revitalisering av indierocken med White Stripes og Strokes, Daft Punk herjet dansegulvet og Jay-Z med kanskje tidenes rapalbum blant annet... Daft Punk - Discovery Radiohead - Amnesiac Röyksopp - Melody A.M Dette er tre veldig gode grunner til at det året var et av de absolutt bedre! Blant de mest belyttede albummene for min del tror jeg. Lenke til kommentar
Toften Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Definitivt 70- og 80-tallet, de desidert mest kreative musikalske tiår. Jeg har for god smak til at jeg tør å nevne den her, i frykt for copycats... Andre viktige musikalske perioder for meg er deler av 90-talet Aha, Spice Girls? Eg meiner eg begrunna det nok så bra. Ironisk? Lenke til kommentar
Sommerhippie Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Om jeg skulle valgt ett årstall måtte det nok blitt 1967! Beatles gav ut både Sgt peppers og Magical Mystery Tour hvor førstnevnte bevegde Beatles inn i en helt ny periode med psykedelisk rock, og sistnevnte inneholdt en av tidenes kuleste beatleslåter - I am the Walrus og en av tidenes fineste beatleslåter - Strawberry Fields Forever Pink Floyd gav også ut sitt debutalbum, The Piper at the Gates of Dawn, som i tillegg er mitt favoritt-Pink Floyd-album... Helt sinnsykt bra plate, og selvfølgelig ikke et minus at Syd Barrett fortsatt var med på den tida I tillegg kom det flere utrolig ba debutplater ut dette året, som The Doors' The Doors, Velvet Undergrounds Velvet Underground & Nico og Are You Experienced? med Jimi Hendrix. Ellers ga Beach Boys ut Smiley Smile, som er favorittalbumet mitt av dem Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Om jeg skulle valgt ett årstall måtte det nok blitt 1967! Du nevner mye bra, men du har glemt Love - Forever Changes. Et av de aller beste albumene noensinne, fra 1967. Lenke til kommentar
My War Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 1998. Det var da In the Aeroplane Over the Sea ble utgitt. Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 On Avery Island er bedre! Eller, jeg stiller de to likt. De er gode på forskjellige måter. Avery Island har øyeblikk som ikke en gang kan sammenlignes med In The Aeroplane Over The Sea, og motsatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå