Even. Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Har tenkt å male subwooferen min, men vet ikke helt hvordan jeg får best finish på den. Skal ha den hvit med klarlakk slik at den blir lank og fin. Den er lagd av MDF plater (sponplate lignende greier) som ikke har blitt behandlet eller grunnet før. Skal jeg pusse først? Hvor mangen strøk trenger jeg? +++++ Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Puss , grunn, puss, grunn, puss, grunn, puss, grunn, puss (til du er fonøyd). SÅ maler du med den fargen du vil ha. Da gjerne flere ganger hvor du pusser mellom hver gang. Så lakker du, da også i flere lag, med finpussing mellom hver gang. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 gjør følgende: 1) mal med oljebasert heftgrunning. dette sørger for at du metter materialet du skal male før toppstrøket (fargen du skal ha) kommer på. Dessuten sitter toppstrøket bedre med denne grunningen. for glatest resultat anbefaler jeg at du bruker filtrulle. 2) skal du ha helblankt resultat kan du enten bruke emaljelakk (som er den blankeste og mest slitesterke malingen som finnes) eller Lady 80 (helblank utgave av Lady). du bør ha minst to strøk med denne malingen. bruk filtrulle ogå til toppstrøket da dette gir best/glattest resultat. 3) avhengig av hvor jevnt grunningen/toppstrøket blir påført kan du eventuelt pusse med medium sandpapir (100 eller 120 i korning). Lenke til kommentar
Even. Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Gikk for sort emaljelakk. Er akkurat ferdig med det første strøket, er det nødvendig å pusse mellom strøkene? http://home.no/evenhimself <---et av bildene her Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 ut ifra bildene ser det t som du har vært nøyaktig med å få på et tynt, jevnt strøk og det ser ikke ut som du må slipe/pusse.... Lenke til kommentar
Even. Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Tok akkurat på strøk nr.2 nå. Skal montere innmaten (element, forsterker, akustisk demping, rockwool ++) i morgen eller i overmorgen. Gleder meg til det. Det er vel ikke nødvendig med klarlakk på sånn maling? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Det er vel ikke nødvendig med klarlakk på sånn maling? nope. emaljelakk er den sterkeste malingen som finnes.. om den ikke er sterkere enn klarlakk er den iallefall like sterk.. så er ikke nødvendig det... Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Hoho - for en fin bump. Uansett, jeg jobber med en hylle i MDF. Denne er tidligere grunnet med oljebasert heftgrunn, men har ikke noe toppstrøk. Kan jeg bruke vannbasert maling på den eller må jeg holde meg til oljebasert? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå