Alias Cryptus Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Etter lang tid, har jeg omsider begynt å få opp interessen for hardware igjen. Jeg har brukt julen til å lese litt om socket939, NFORCE4 og SLI. Jeg legger merke til at NVIDIA forsøker det samme som felte 3dfx i gamle dager. I motsetning til 3Dfx klarer NVIDIA å få to GPUer i et SLI system til å være stabilt og svært konkurransedyktig. Kjører man 2x Geforce 6800 GT i SLI klarer man å kjøre Farcry i 4x AA 1600x1200 /32 bit i hele 53.9 FPS! Til sammenligning tar et singelt Ultrakort kun 34.6 FPS. Prisen på to GT kort er heller ikke mye høyere enn et ultra! En ting jeg ikke har klart å finne informasjon om er socket 940. Dual Opteron høres da minst like spennende ut som SLI? Jeg merker meg at dualsystemer stort sett er tilpasset servere. Det skjer liten utvikling på disse hovedkortene. Noen som vet om det vil dukke opp SLI chipper til dual 940 systemer? Hvordan fungerer dual CPU i forbindelse med ordinær bruk. F.eks. rendring i ulike modelleringsprogrammer, encoding og eksportering i Premier? Ligger støtten i XP, eller må hvert program støtte teknologien? Hvordan er ytelsen i forhold til single opteron? Hva er PCI x? Gi meg gjerne en solid forklaring. Jeg tenkte kanskje en dual opteron med SLI og to Geforce 6600 GT ville være en billig PC over tid. Det er jo slik at man blir ”nødt” til å kjøpe ny PC hele tiden pga naturlig utdatering og drøyere krav fra software. Tenkte at prinsippet om å kjøpe to ”bra” komponenter i dual, og SLI, ville føre til en så stor ytelsesøkning at vi kanskje kunne lene oss tilbake i en fem års periode. Hovedkort (940 uten SLI), 2x 1,6GHz opteron, 2x Geforce 6600 GT med 256MB RAM og 1024MB kvalitetsram koster ca 12000kr på komplett. Denne måten å bygge datamaskin på er ikke særlig utbredt, og etter mine estimater ville en slik PC forholde seg sterk sammenlignet med ordinære hjemmePCer i ca fem år. Eneste som kan bli utdatert er SATA kontrolleren, men det kan man kjøpe løst! Jeg leste nettopp at AMD vil lansere dualsystemer for socket939! Kanskje man bør vente på de isteden? Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Se denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=338155&hl= Lenke til kommentar
Alias Cryptus Skrevet 1. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2005 Hjertelig takk for linken! 500 $ er jo kjempebillig for et slikt kort! Kan jo nesten bygge budsjett-PC med dette killerkortet Får heller ta det med en gang jeg skal til statene. Har du en link som også forklarer ytelseskriteriene til dual opteron og forskjellen på PCIe og PCIx? Takk igjen! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 PCIe vs. PCI-X Den største forskjellen er vel at PCIe er en punkt-til-punkt-buss, mens PCI-X kun er en oppspritet PCI-buss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå