Nobrains Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 (endret) Jeg skal skaffe meg en prosjektor nå i løpet av noen uker. Har undersøkt en del og jeg hadde vel klart og plukke meg ut en helt grei en alene. Men det er sikkert noen her som kan tipse meg et par modeller ellerno. Det hadde vært veldig fint og fått andre sine synspunkter på hva som er det gode prosjektor kjøpet nå. Jeg kommer til og bruke prosjektoren til egentlig alt mulig. Kommer til og spille xbox på den, pc+pcspill (som egner seg...ikke fps), se på divx men pcting vil være hovedbruk på prosjektoren. Prisgrensen min er på 5-16k, jeg kan strekke meg lenger men da bør den vise vakre solstråler og gjøre meg brun (det var en joke...). Jeg har lyst på hvertfall 1024x768 eller mer ( mer blir fort veldig dyrere ) Ansi lumen.... jeg er nerd og hula mi er mørk....men masse ansi lumen er vel bra uansett? (1000-2000?) Størrelsen teller ikke noe ettersom den skal være stå samma sted 99% av tiden. Støy...har fått med meg at noen prosjektorer kan støye helt sinnsykt....jeg orker ikke noe blackdelta 59db, men jeg tåler en del støy. Levetid på pæra...ny pære er dyrt har ikke lyst på en ting jeg må skifte pære på hver 100 time Skjermkabel, svideo og scart/rødhvitgul + gjerne fler men ikke nødvendig. Glemte jeg og liste opp noen ting nå ? jaja...det kommer som edit/reply senere Noen prosjektorer har nettverkstilkobling... hva er dette til ? fjernkontrol på pc ? streaming av video ? Takker for all hjelp jeg får Jeg sitter og leser http://www.avforum.no men det står mye der, litt mye og sette seg inn i. Hadde jeg blitt fornøyd med denne? noe og utsette på den ? Endret 1. januar 2005 av Nobrains Lenke til kommentar
FallenA Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Hei der ! AnsiLumens bør ikke være for høy, etter som svart da lett blir grått. En annen ting å tenke på er kaste lengde. Etter som "hula di" er mørk, er det bare negativt med en lyssterk PJ. Til hjemmekinobruk er 500 - 1100 AL å anbefale. Det som er viktig å merke seg er at du bør ha et kraftig kontrastnivå mer enn 1300 : 1, noe som bedrer svart nivået. MAnge prosjektorer i dag som selges for en "billig penge" er egentlig presentasjons prosjektorer med 1700 Al og høyere, og med en kontrast på 700:1 og høyere. Disse egner seg hovedsakelig til å vise tekst og PP presentasjoner, og gir svært dårlige bilder. På en Hjemmekino Prosjektor er gjerne AL ikke mer en rundt 750 AL, og kan settes i Eco modus, noe som gir deg Knall bra bilde i mørke rom, og øker levetiden på pæra ca. 1/3. normal modus er 2000 timer, og 3000 timer i eco modus. En annen ting du bør tenke på er om du vil ha en LCD eller DLP prosjektor. Ettersom du har sett på www.avforum.no, kan du gå inn og lese om dette her. DLP er absolutt å anbefale framfor LCD, da dette gir generellt bedre bilder, og lengre levetid på PJ. DLP var dyr teknologi før, men har blitt mye billigere, og du får knallgode PJ i prisklassen 8000 - 12000,-. Flere ting å tenke på er om du vil ha 16:9, eller 4:3 format. Til film vil jeg absulutt anbefale 16:9, da dette gir bedre oppløsning og bildekvalitet. For å gi deg 2 anbefalinger kan jeg nevne HiFi klubbens BenQ 5120, samt HiFi klubbens Toshiba MT200. 2 ekstra stjerner på Toshibaen, men jeg tror nok at dette fort kan bli en smakssak. Uansett er det viktig å få disse demonstrert før du kjøper for å se om du er fornøyd. Lykke til ! Lenke til kommentar
Nobrains Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Takk for hjelpen! Syntes det kanskje var litt lav oppløsning på de du anbefalte, men nå har jeg noe og gå etter. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Gjør deg selv en tjeneste. kjøp Sony HS-50 Lenke til kommentar
Even. Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Har en Acer prosjektor på 2000 ansi lumen, 1024x768 og 2000:1 kontrast funker skrekkelig bra til film den. Denne her : http://hjemmepc.itfinans.no/forhandlere/500/Side%207.pdf Endret 4. januar 2005 av EvoZ Lenke til kommentar
Nobrains Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Gjør deg selv en tjeneste. kjøp Sony HS-50 betaler du de ca 10k kronene jeg mangler eller ? det var denne du mente ? https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25474 den koster 25k det er ca 10k for mye men...det så rimlig digg ut da :=) Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 tro meg. Den er verdt det. Her snakker vi om en high end projektor som er lydløs og har en sinnsyk kontrast. Lenke til kommentar
Alucard_21 Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Har du lyst på en prosjektor innen pris grensen din, så bør du sjekke ut Panasonicen sin PTA-E700.. Ansi lumen er nok bare 1000 og 2000:1 i kontrast.. Oppløsningen er på 1280x720, HDMI inngang, og er en HDTV.. Har tenkt å kjøpe den neste uke og har tenkt å bruke den mest til data også.. Her er linken til prosjektorn http://www.avshop.no/catalog/product_info....products_id=356 Lenke til kommentar
Nobrains Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 HDMI er det samme som DVI ? Lenke til kommentar
Alucard_21 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Ja det er det samma.. Borsett fra HDMI overfører lyd også, men det gjør ikke DVI Lenke til kommentar
LuftWaffel Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Har du lyst på en prosjektor innen pris grensen din, så bør du sjekke ut Panasonicen sin PTA-E700.. Ansi lumen er nok bare 1000 og 2000:1 i kontrast.. Oppløsningen er på 1280x720, HDMI inngang, og er en HDTV.. Har tenkt å kjøpe den neste uke og har tenkt å bruke den mest til data også.. Her er linken til prosjektorn http://www.avshop.no/catalog/product_info....products_id=356 Støtter denne. Foreløpig den eneste(lcd) jeg har funnet som støtter både 60, 50 og 48Hz refreshrate. Tenker du å bruke htpc for å vise film er 48Hz mekka. Min projektor, Sanyo PLV-Z1 støtter kun 60Hz. 24 fps går ikke opp i 60 og man får derfor småhakking i bildet. 48Hz vil eliminere dette. Skulle jeg ha oppgradert nå ville AE-700 vært valget. Hadde jeg hatt mere penger ville hr. Dahle's anbefaling vært valget. Høy kontrast er en fin ting, og mye viktigere enn høy lumen. Ps. Bruker min i eco modus, som er ca 500Ansi og det er mer enn nok lys for meg. Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Sony HS-50 er vel og bra, men les litt om testen gjort på Projektor Central. Ut i fra Value så er vel Panasonic PTA -700E noe av det bedre innenfor LCD, og BenQ 7800 innen DLP for øyeblikket. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 har hatt benq 7800 og benq 8700, begge har gått i retur. Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) har hatt benq 7800 og benq 8700, begge har gått i retur. Ja ikke noe for meg heller, for mye støy blant annet Edit: har testet Panasonic'en og var MEGET imponert!! Og da har jeg sett dyre CRT (Barco) og DLP projektorer mange ganger før. Panasonic'en gir utrolig mye Value som sagt. Endret 7. januar 2005 av stigen1 Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) sony knuser den Har testet begge to faktisk, side om side i Hifi butikk og det er ikke korrekt. Sony var faktisk en anelse bedre på kontrast, men ikke nok i forhold til prisen o.l. I bruk med DVDO prosessor var Sony'en bedre rustet, men igjen ikke verdt prisen for det vanlige øyet/menneske! Edit: så øivind: Knuser var et litt for sterkt ord Endret 7. januar 2005 av stigen1 Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 klin på en HTPC på de to så skal du se knuser Noen liker å høre filmen man ser på også da;) Sony er best her og Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 klin på en HTPC på de to så skal du se knuser Noen liker å høre filmen man ser på også da;) Sony er best her og Igjen må jeg rette deg, lydnivået mellom de to er marginalt.... Om du har en HTPC spiller vel ingen trille heller på om den ene er bedre enn den andre. Kanskje du tenker på ikke-HDTV kompatible projektorer? (Panasonic'en er XGA i så tilfelle). Test de forsiden av hverandre, så kan vi snakkes sjef Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Mr Minde: Du er velkommen til meg, så skal du få se. Henter gjerne inn Panasonicen til formålet. Uansett må jeg derimot påpeke at SONY for en gang skyld har lagd noe bra, for det er langt mellom de virklige perlene fra denne produsenten Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) Mr Minde: Du er velkommen til meg, så skal du få se. Henter gjerne inn Panasonicen til formålet. Uansett må jeg derimot påpeke at SONY for en gang skyld har lagd noe bra, for det er langt mellom de virklige perlene fra denne produsenten For all del: Sony har laget en god projektor her, ikke tvil om det. Sier ikke at den er dårlig men prisen kontra value tenkte jeg mer på Men uansett, neste gang jeg er på Østlandet tar jeg kanskje deg på ordet, og tar med meg en slik projektor så kan vi se da over noen par pils :!: Endret 7. januar 2005 av stigen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå