Navido Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Hei Tenkte jeg skulle lage et forum om kjøp av bærbare pcer fra utlandet. Satt og leste sider til sider men kunne finne noe spesielt informasjon om dette. Uansett. Det jeg lurte på er om noen her har erfaring med kjøp av pc fra utlandet. Da mener jeg at vedkommende har vært i feks England og kjøpt en laptop der og tatt den med seg her i Norge. Jeg har tenkt en del på Sony sine pcer siden disse er svært bra i forhold til prisen. Selv vet jeg om en del ulemper: 1) Bokstavene æ ø å er ikke med. 2) Garanti. Hvis pcen blir ødelagt må du kanskje sende den til samme land for reperasjon. 3) Kanskje noe spenningsforskjell? Ihvertfall forskjell mellom her og Usa. 4) Fortolling. Da blir den ikke så billig som man hadde trodd. Er det noen som vet om andre ulemper? -Forresten så lurer jeg på om hardwaren er forskjellig fra her i Norge. Saken er at jeg brente en cd med bilder i England, men her i Norge leser Windows cden som tom. Noen som har merket dette? -Hvordan er det forresten med tastatur? Asså kan jeg feks bytte tastatur til norske taster.gjelder jo bare æ ø å. -Er det noen som vet om noen norske sider hvor det står om informasjon av kjøp av laptop fra utlandet? søkte litt på google men fant ikke noe spesielt. Vet ikke helt mer hva jeg skal skrive. Har ingen erfaring med kjøp av laptop fra utlandet. Men håper nå på noen gode svar fra dere.. PS: er det noen av dere som har vært på sony butikken i Oslo? Skal være i Lilleaker veien eller noe. Takker Navido Lenke til kommentar
kake_fredrik Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 vet en ting, at sony har world over garanti, husker når digital kameraet mitt gikk i stykker.(Kjøpte det i Spania) da sende jeg det bare inn til sony norge! det samme med minidisker osv Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Noen punkter: A. Det er ikke toll på PCer og PC utstyr. Men det er moms. Priser i USA er oppgitt uten lokal moms ("sales tax"), så du må legge på 24% (snart 25%?) hvis du skal sammenligne med norske priser. B. Du må også regne med frakt. C. Noen produsenter har worldwide garanti, men ikke alle. Undersøk det før du kjøper. Og det forutsetter at de har kontor og verksted i Norge, og at den angjeldende vare faktisk selges her. D. USA har 110 Volt spenning. England har 220. De fleste bærbare maskiner kommer med autoswitching strømforsyning, så alt du trenger er en overgang til amerikansk plugg. Men det aller meste av annet PC-utstyr har det ikke. Man får kjøpt transformatorer, men det er jo nok en boks å holde orden på. E. Det er ikke bare ÆØÅ som er forskjellig. Nesten alle spesialtegn er på andre plasser ($ % ? > < \ osv.) Men tastaturlayouten kan velges i operativsystemet avhengig av det fysiske tastaturet. Du kan lære deg forskjellene, eller sette klistrelapper på. Noen utenlandske leverandører kan kanskje skaffe norske taster, hør med dem. Det er gjerne de som ikke har egen representant i Norge. F. CD formatet er felles. Jeg har ingen problemet med å installere fra CD'er brent av kolleger i England eller USA. Det må være andre grunner til at du ikke fikk leste CDen. Geir Lenke til kommentar
Izor Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Vet om en som kjøpte laptop i danmark, eneste som var forskjell var at æ og å hva byttet om. Mye billigere var det vell å. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 E. Det er ikke bare ÆØÅ som er forskjellig. Nesten alle spesialtegn er på andre plasser ($ % ? > < \ osv.) Men tastaturlayouten kan velges i operativsystemet avhengig av det fysiske tastaturet. Du kan lære deg forskjellene, eller sette klistrelapper på. Noen utenlandske leverandører kan kanskje skaffe norske taster, hør med dem. Det er gjerne de som ikke har egen representant i Norge. Er det ikke bare å stille inn til norsk tastatur instillinger da??? i Windows?? Nede i høyre hjørne står det NO med meg, og er det ikke bare å skifte fra EN som sikkert er der.. til NO, da?? Det går iallefall ann å gjøre dette andre veien.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå