Gå til innhold

Ny digital speilrefleks

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe meg en digital speilrefleks til en "billig" penge

Er det noe alternativ til Canons D300, når det gjelder pris og ytelse?

Man kan vel få settet til rundt 7000 nå.

Takk!

Endret av Lalle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon D70 og Pentax *ist (er ikke sikker på at jeg skrev det Pentax-navnet riktig, men det er noe i nærheten) er vel de nærmeste prismessige alternativene.

Selv er jeg en lykkelig D70 eier. Her på Forumet finner du mange lykkelige D300-eiere og noen lykkelige *ist eiere også. Tror ikke jeg har hørt noen "ulykkelige" innlegg fra noen som eier noen av disse kameraene, selv om flere har "vokst" og ønsket seg større/finere kamera etterhvert (fot-syken kaller vi båteiere denne utviklingen....)

Søk i forumet og les i produktguiden på disse tre kameraene og du vil bli vis!

Lenke til kommentar

Nikon D70, Pentax *istDS, Olympus E-300 og Canon 10D er nok gode alternativer i omtrent samme prisklasse eller litt dyrere enn 300D. Alle kameraene er gode, så du kan f.eks. basere valget på:

- hvilket merke som har et godt utvalg av de objektivene du har bruk for

- hvilke objektiver du evt har fra før av, eller kan låne av familiemedlemmer e.l.

Er du f.eks. avhengig av kraftig vidvinkel, kan 10D være et dårlig alternativ, siden EF-S-objektiver ikke passer på denne. Dersom faren din har en pen samling med gamle Pentax-objektiver bør du kanskje gå for *istDS.

Lenke til kommentar

Canon EOS 300D er et meget bra digitalt speilrefleks. Selv bruker jeg det til alt fra; portrett til dyrefotografering.

Jeg bruker det kun på manuelle-instillinger, slik at jeg selv kan bestemme lukkertid, blender, hvitbalanse osv. Dermed kan jeg styre over kameraet og ikke omvendt. Men, det fungerer også meget bra på automatikk.

Når det gjelder skarphet og autofokus så ligger dette egentlig i optikken, slik at det er lurere å satse på god optikk, og ikke de dyreste kameraene.

6.3 megapixels er absolutt godt nok for det meste. Du kan printe ut flotte og store bilder med dette, hvis du har tatt skarpe og riktig eksponerte bilder selvfølgelig.

Bruker du pengene du får til overs, ved å kjøpe Canon EOS 300D istedet for 20D eller 10D, kan du kjøpe bedre optikk noe som er av det viktigste. Da foreslår jeg f.eks å kjøpe en EF 50mm f/1.4 USM som er et av de beste objektivene til Canon. Det koster ca. 3000,- Da har du et meget lyssterkt objektiv. Et normalobjektiv (50mm) er noe alle burde ha i kameraveska si.

Jeg har Canon EOS 300D og har ikke planer om å skifte dette, i hvert fall ikke på en god stund. Det er så mange objektiver jeg drømmer om.

Ser du på Henri Cartier-Bresson, så ser du fort at det er personen bak kameraet som har noe å si. Han brukte det samme kamerahuset og omtrent det samme objektivet hele tiden, og var en av verdens beste fotografer.

Mitt tips er altså å kjøpe Canon EOS 300D og heller bruke litt ekstra på objektiver og kanskje en blitz.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...