Akelbee Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Vi har et lite LAN hvor 4 PCer (3 W98 og 1 NT 4) deler en internetttilgang over en ISDN-router. Forøvrig opererer hver PC med lokal lagring uten annen nettverksfunksjonalitet. Bruken er stort sett enkel dokumentproduksjon og e-mail. Jeg ser på enkle og rimelige tiltak for å forbedre funksjonaliteten, og tenker i første omgang på å sette opp en server for lagring på fellesområde + ny ADSL tilkobling. Som server tenker jeg å bruke Linux og Samba. (Dessuten en "Linux-box" med Smoothwall som brannmur mot ADSL). LAN-trafikken vil være liten med begrensede datamengder. Innen LANet har vi ingen sikkerhetsproblematikk da alt skal være åpent for alle 4 klientmaskiner, men vi er desto mer opptatt av å øke sikkerheten mot internett, og driftsikkerheten på disk-dataene. Det jeg først og fremst lurer på er: - Vil det ha noen betydning for sikkerhetsoppsettet for data som ligger på Samba-serveren, om klientmaskinene kjører W98 eller Windows NT/2000? - Har OS et på klientene noen betydning for øvrig funksjonalitet i forhold til Samba? - På grunn av den lille datatrafikken, regner jeg i utgangspunktet med at en gammel, enkel PC kan gjøre jobben som Samba-server. Ser imidlertid at RAID 1 vil kunne øke disk-sikkerhet. Skaper RAID oppsett noen spesielle problemer i forhold til Samba/Linux? - Finnes det noen spesialisert Linux-distro som fokuserer mot en enkeltstående fil-/printserver funksjon (Samba)? Jeg kjenner til ClarkConnect, men den har også en del annet som brannmur mv som vi ikke trenger ved siden av Smoothwall. Finnes det noe enda mer spesialisert, eller er det like greit å bruk en av hoveddsitroene som Mandrake eller RH? Har også hørt om en norsk Linux distro som skal være veldig sikkerhetsorientert (Trustix?), er den lett å sette opp, eller krever den mye Linux-innsikt (jeg er helt Linux-nybegynner)? og helt til slutt: - Hvis man får korrumpert dataene av andre grunner enn rene disk-feil, vil ikke RAID1 hjelpe oss da feilen jo blir speilet på begge diskene. Hvilke alternativer bør vi vudere for praktisk og rimelig backup av dataene som gir oss mulighet til å plukke opp gamle versjoner, og oppbevare kopier på andre geografiske steder (brann osv.)? Sette en skrivbar DVD i nettet (felles datamengder går vel på en side) - er det kurrant på en Linux/Samba maskin? Hva med tape og Linux? Håper noen kan gi innput på ett eller flere av punktene. Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå