askt Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Jeg bruker idag LVM for å samle 3 disker til et enkelt volum. Gjør det lett å organisere, og er oversiktlig med en enkelt partisjon på 400GB. Men sitter med følelsen av at ting vil gå så dundrende i toalettskålen dersom en disk skulle ryke. Lurer derfor på om det finnes andre løsninger for å samle flere fysiske disker til et logisk volum. RAID er ikke et alternativ, ettersom jeg ønsker å kontinuerlig legge til flere disker og utvidet volumet med disse. Dette håndterer LVM veldig bra, men igjen, dersom en disk ryker, er det ingen lett sak å redde ut data ettersom disse kan være spredd utover alle diskene. En løsning i software hvor diskene enkelt og greit samles på en mindre intrikat måte enn LVM gjør det hadde vært ideelt, men jeg har ikke funnet dette. Vet noen om en løsning? Lenke til kommentar
Leoric Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Jeg har ikke brukt LVM, men har brukt EVMS til det samme formålet. Er veldig fornøyd med det. EVMS Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Kan ikke LVM bruke striping eller mirroring etc? /me har altid trodd at LVM var en slags "dynamisk software raid"... Pluss: backup? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Du kan kjøre LVM oppå f.ex RAID5, slik at hvis en av diskene ryker så sørger RAID for at dataene fortsatt bevares. Hadde det vært meg så hadde jeg delt det opp i mindre logiske volum, og sørget for at de ble fordelt ut over bestemte fysiske volum, slik at bare de logiske volumene på et bestemt fysisk volum gikk tapt. Jeg kjører LVM, og bruker reiserfs på partisjonene, slik at jeg kan resize dem mens de er mountet, og så lenge det er mulig så er det ikke noe problem å ha flere små partisjoner. Lenke til kommentar
askt Skrevet 1. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2005 @Leoric EVMS så spennende ut, vil ta det i nærmere øyesyn. @kyrsjo LVM står for Logical Volume Management, og har ikke så mye til felles med RAID. Mirroring er heller ikke ønskelig, da kostnadene dobles. Er dessuten ikke livsviktige data det er snakk om, men heller av en viss underholdningsverdi. @zyp ...RAID er ikke et alternativ... Mindre logiske volum hadde jeg før jeg tok i bruk LVM, så dette ville ikke være noen stor gevinst. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Du vil fortsatt få samme problemstillingen med EVMS. Det du vil gjøre lar seg ikke gjøre uten RAID såvidt jeg vet ihvertfall. Ville gjort som zyp foreslår, ser ikke helt poenget med å slå sammen flere disker. Bruk mountpoints flittig og organiser dataen din heller Lenke til kommentar
askt Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 EVMS ble ikke aktuelt, nei. Først og fremst da det kun hadde støtte for å endre størrelsen på volumer ved å fjerne/legge til disker på slutten av volumet. Du skriver at du ikke ser poenget med å slå sammen flere disker... det at du ikke ser noen nytte i det, betyr ikke at andre ikke gjør det! LVM brukes av mange flere enn meg til samme formål, og dessuten utstrakt på enterprise-servere. Etter å ha undersøkt litt, blir jeg sittende med LVM. Dersom en disk ryker, er det fortsatt mulig å redde alle data som ligger spredt på de resterende diskene. Og mer kan man jo egentlig ikke kreve... Backup brukes for de viktigste data allerede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå