Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjellig IP med nettverk.

Anbefalte innlegg

Hallo.

jeg har adsl fra Tele2, der kan man ha optil 3 offisielle ip'r. men jeg lurer på om man kan ha forskjellig ip'r og sitte i et nettverk samtidig.

slik det er nå er at vi har et lokalt nettverk, men sitter på samme ip på nettet.

takker for svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan skaffe en router som støtter flere public ip'r, så kan du der sette opp hvilke interne ip'r som skal oversettes til de forskjellige eksterne ip'ne. Har en SOHO router som gjør dette. Den er DYR!

Ellers kan du gjøre akkurat det samme med en software router.

Om du driter i router, og bruker en switch i steden kan du ha 3 maskiner på internnettet ditt, og disse har hver sin eksterne ip. Prob her er at du må ha firewall på hver av maskinene, og dermed får svekket funksjonaliteten til internnettet.

En ting som muligens går - har ikke prøvd selv - er å koble slik:

ADSL-modem -> switch -> WAN port på 3 vanlige hjemme routere

Kun en av routerene kan ha dhcp server påslått. Routerene settes opp med hver sin public ip, og intern ip innen samme subnett. Så kobler du sammen en LAN port på alle routerene. (LAN1 på router 1 kobles til LAN1 på router2, LAN 2 på router1 kobles til LAN1 på router3.)

Så kobler du hver enkelt av PC'ne til en ledig port på en av routerene. Spiller ingen rolle hvilken pc som kobles til hvilken router.

Da vil alle PC'r som står på DHCP få ip'n til routeren med DHCP server som public ip. De PC'ne du vil ha annen ip på setter du opp manuelt med intern IP'n til den routeren du vil de skal bruke som gateway.

Lenke til kommentar
Om du driter i router, og bruker en switch i steden kan du ha 3 maskiner på internnettet ditt, og disse har hver sin eksterne ip. Prob her er at du må ha firewall på hver av maskinene, og dermed får svekket funksjonaliteten til internnettet.

så det funker å ha nettverk og ekstern ip med switch da eller?

Lenke til kommentar

Ja.

Forutsetter at du får ip'r i samme subnett da, men det er sjelden du ikke får når det er samme linja.

Hadde det i gamle dager da man ikke tenkte på sikkerhet. Kjørte t.o.m smb åpent over public nett den gang! (I sommer satt jeg opp en pc på nett med akurat like lite sikkerhet for å se hvor lang tid det ville ta før den tok skade av det... trykket på powerknappen, gikk på dass, og når jeg kom tilbake var det alerede noen som hadde fått den til å funke som relay!)

Lenke til kommentar

smb: protokollen som brukes for å dele filer mellom windowsmaskiner

relay: videresender informasjon - om noen vil bryte seg inn i datasystemet til pentagon vil de ikke at sporen skal lede rett til dem selv De vil da benytte en annen maskin som relay for at sporene skal lede til en annen maskin enn sin egen. (De har da en lang kjede av relay for å gjøre sporingen enda vanskeliger.)

Lenke til kommentar

relay: videresender informasjon - om noen vil bryte seg inn i datasystemet til pentagon vil de ikke at sporen skal lede rett til dem selv De vil da benytte en annen maskin som relay for at sporene skal lede til en annen maskin enn sin egen. (De har da en lang kjede av relay for å gjøre sporingen enda vanskeliger.)

ok, da vet jeg det å :D

Lenke til kommentar

Hvordan kan vi finne ut at noen bruker maskinen din som relay?

Er det en fil som blir lagt inn i systemet? Hvilken?

Lenke til kommentar
Hvordan kan vi finne ut at noen bruker maskinen din som relay?

Er det en fil som blir lagt inn i systemet? Hvilken?

1) Masse netverkstrafikk selv om du ikke kjører noen programmer som bruker nett. (Ser det blinker unormalt mye på modem/router/netverkskort)

2) Unormale prosesser i taskmanager

3) Hender det blir oppdaget av sikkerhetsprogrammer (anti-virus, -spyware, nettmonitor, ...)

Lenke til kommentar

du trenger temmelig avansert utstyr for å gjøre dette, er en ganske heavy jobb å fikse det faktisk, selv om det kanskje ser enkelt ut for deg. så noen snakket om soho, har aldri hørt om dette før, har heller aldri hørt noe om en lignende løsning før som fungerer. det er MYE enkere å ha en ip på internett og bruke nat enn å krølle med det du vil prøve på.. sett heller forward på de portene du bruker på internett så burde alt fungere fint

Lenke til kommentar
du trenger temmelig avansert utstyr for å gjøre dette, er en ganske heavy jobb å fikse det faktisk, selv om det kanskje ser enkelt ut for deg. så noen snakket om soho, har aldri hørt om dette før, har heller aldri hørt noe om en lignende løsning før som fungerer. det er MYE enkere å ha en ip på internett og bruke nat enn å krølle med det du vil prøve på.. sett heller forward på de portene du bruker på internett så burde alt fungere fint

SOHO = Small Office/Home Office. Er bare betegnelse på en router som er beregnet for den bruken og ikke hjemmemarkedet for tante olga og bestemor duck.

Lenke til kommentar
Hehe får du ikkje til å dele nette? :blush: Eg har samma linja som deg. I uplink på switchen har eg putta linja i så kan eg berre koble til noen pc er så funker alt :D Men har du ipx inne? kansje du trenger den.... :w00t:

hva i all verden skal han med ipx på internett?

ipx er for novell netverk, ikke internett.

Lenke til kommentar
Du kan skaffe en router som støtter flere public ip'r, så kan du der sette opp hvilke interne ip'r som skal oversettes til de forskjellige eksterne ip'ne. Har en SOHO router som gjør dette. Den er DYR!

Det du beskriver her er jo bare NAT? Dette har de fleste brannmurer som er inkludert i de litt mere avanserte hjemmeruterne eller en SMB firewall til etpar tusenlapper.

Lenke til kommentar

Kan hende det tar litt tid før switchen skjønner dette. Sånn var det ihvertfall hos meg.

Jeg plugga 4 maskiner i switchen hvor alle hadde offisiell IP, og det tok litt tid (snakk om minutter) før switchen fant korteste veien mellom maskinene. Dvs. at det tok litt tid før den skjønte at den ikke trengte å sende dataene via internett for å nå maskinen i naborommet.

Lenke til kommentar
SOHO = Small Office/Home Office. Er bare betegnelse på en router som er beregnet for den bruken og ikke hjemmemarkedet for tante olga og bestemor duck.

SOHO er også en modelserie av SonicWall routere

det står også for blandt annet "The Solar and Heliospheric Observatory" :D

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle komme med en alternativ løsning. Det er mulig det blir noe krøll med ip, men det er bare og prøve. Først setter du opp de 3 maskinene du skal ha med en ekte ip. Så setter du opp resten av maskinene med internete ip'er 10.0.0 eller 192.168 osv. Når du nå skal ha trafikk mellom disse 2 forskjellige nettverkene kan du kjøre ipx/spx eventuelt netbeui, vet ikke om netbeui ligger inne i nyere versjon av windows, men det fungerte før https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/tongue.gif

Eventuelt, hvis alt skal være ip basert.

3 pc'er i switch, kjøp en switch og nettverkskort til. Putt det ekstra nettverkskortet i den ene pc'en og "bridge" de 2 nettverkskortene.

PC1-3---SWITCH---TELE2

|

--SWITCH---PC(Intern 10.0.0)

Den første bør i teorien gå, men kan som sagt bli noe kluss med ip'er eventuelt vil du mangle noen protokoller, ipx/spx vet jeg ligger i windows, netbeui som kanskje er ett bedre alternativ, men som ikke støtter noe som helst av spill osv, er jo litt amputert da.

Andre alternativet burde faktisk fungere med ip baserte spill o.l men her bør du huske og sette opp firewall slik at ikke alle maskinene bak denne "bridgen" plutselig ligger åpne.

Begge løsningene er hallgode løsninger som egentlig ikke bør brukes, er ikke sikkert at dem fungerer engang så lykke til https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.gif

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...