pcmannen Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Heisann! Bytta kabinett her igår, og da jeg skulle starte opp PCen igjen, så fant hovedkortet kun CDROM og spurte etter en CD den kunne boote etter. Så etter litt miksing og triksing med IDE kablene, fant den kun systemdisken min, og ikke 160 eller CDROM. Har tatt ut floppy, for den trengte jeg ikke. Også, nå vedder jeg hodet mitt på at en vil spørre om jeg har satt master og slave riktig. I BIOS finner den jo bare den ene så der er det ikke noe vits å prøve. Så da jeg skulle sette jumperene på harddisken riktig, fant jeg ingen jumpere (vet hvor de skal stå). Det står ihvertfall ingen sorte plastik-dubbeditter der. Noen som har noen fode svar her? Takker for de Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Står det ikke en lapp på disken som viser de forskjellige jumpersettingene? Når alle jumpere er ute betyr det gjerne at den er satt til slave. Lenke til kommentar
Launch Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Står systemdisken og 160GB disken på IDE 1 uttaket fra hovedkortet og CD egen kabel? Bør ihvertfall kobles sånn. Hvis du har gamle kabler kan det jo ha oppstått et brudd, men det skal endel til før de ryker. Rikkle litt på kontakter og sjekk strømkontakter. Hvis de ikke kommer opp i BIOS så er det enten kabler eller jumpere i 99% tilfeller. Jumper på noen harddisker må stå som Master WHIT Slave og ikke bare "Master" hvis du skal ha 2 HD'er på samme kabel, Aldri bruk CS/Cable select. Fins diskene i BIOS men ikke i Win så sjekk at stasjons bokstavene ikke er stokket om og reservert i Windows, er det konglikter der så faller det ofte bort noe. Lenke til kommentar
pcmannen Skrevet 1. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2005 Hvis de ikke kommer opp i BIOS så er det enten kabler eller jumpere i 99% tilfeller. Jumper på noen harddisker må stå som Master WHIT Slave og ikke bare "Master" hvis du skal ha 2 HD'er på samme kabel, Aldri bruk CS/Cable select. Jaja.. Men problemet er at jeg ikke finner noen jumpere på harddiskene mine ... Tror ikke det er noe galt med kablene, men kan jo prøve en kamerats sine. Lenke til kommentar
pcmannen Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Tror noen det vil hjelpe å resette BIOS? Jeg prøver Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Jaja.. Men problemet er at jeg ikke finner noen jumpere på harddiskene mine ... Hva heter disse diskene? Fabrikat og typebetegnelse? Lenke til kommentar
pcmannen Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Typebetegnelse? Systemdisken er en Western Digital 80 GB, 2 MB cache som er delt i to deler. (en 12 gig for windows) Den andre er en Seagate Barracuda, 160 GB, 8 MB cache. Lenke til kommentar
ferik Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hvis du ikke finner noen jumper på western digital harddisken, så vil det bety at den står som singel. da må du nesten se om du får tak i en jumper å sette i Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) Western Digital jumper setting: http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/ph...ldHRpbmdz&p_li= Seagate jumper setting: http://www.seagate.com/support/kb/disc/ref...r_settings.html Ofte står jo dette skrevet på diskene. Ingen jumper betyr Single for WD, og Slave for Barracuda. Men hva gjør man når man ikke har noen løse jumper å sette inn? Tja, jeg har alltid skuffen full av slike, så det har aldri vært noe problem. Endret 3. januar 2005 av hårek Lenke til kommentar
pcmannen Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Hehe.. Har ingen jeg da. Men fant ut av problemet også. Det var IDE kablene. For jeg tok en gammel IDE kabel som jeg hadde liggene og testet med den og da funket alt perfekt =) Så det er vel IDE kabelen til CDROM som også er gåen da. Then I buy a new one PS! Ingen jumper betyr master for min WD. Det står på...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå