sunnhetsmannen Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Skal arrangere LAN om litt over en måned, og i den forbindelse skal vi selvfølgelig ha internet. Sist vi arrangerte måtte vi bare kutte hele internetforbindelsen pga virus og slikt. Finnes det en serverløsning som kan eliminere dette problemet? Eller må man rett å slett sette opp en så streng firewall att folk må spørre om lov for å logge seg på MSN? En annen ting er regulering av båndbredde. Vi deler nemlig linje med det lokale rådhuset, og når de er på jobb (08:00-17:00)vil de gjerne ha litt internet. Tidligere har vi brukt programmet Softperfect Bandwidth Manager, og det har fungert utmerket. Problemet er att programmet må kjøre i Windows og det eliminerer bruken av eventuel Linux som gateway. Jeg har nemlig hørt att linux er OS'et du bør velge hvis du ikke vil ha virus inn på nettverket ditt. Vi har litt penger å rutte med, så det gjør ikke noe om programmene må betales litt for, men mindre utgifter er jo bare positivt.. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Hmm.. det du vil trenge er en god konfigurerbar firewall, som tillater sperring av porter både ut og inn. På den måten kan dere sperre for de portene forskjellige virus (hører jeg nimda?;P) og f. eks. p2p programmer bruk. Lister over slike porter finnes på nettet. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Problemet er at selv om du bruker en firewall med strenge restriksjoner, så kan du fremdeles få virus på innsiden av en som er infisert, og dem er det mange av. Les her for noen tips og bedre utdyping av problemet: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=319985&hl= Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Det er jo klart! Jeg tenkte hovedsakelig bare på å begrense båndbredde, ikke på å løse problemet med virusene:P Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 ClarkConnect har funksjoner som båndbreddebegrensning og generell port blokkering. Har ikke prøvd disse funksjonene så vet ikke åssen de fungerer, men det er jo bare å prøve ut Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg bruker det hjemme, og det fungerer strålende. Har satt en upload- og downloadgrense på alle PC-ene i huset sånn at ingen skal kunne bruke all båndbredden til å laste ned. Det går også an å begrense/sperre på porter. Lenke til kommentar
arkaine Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Om du bruker Linux på routern, så sjekk ut QOS (Quality Of Serivce) eller WonderShaper for å begrense linje bruk. IPTABLES er også en flott måte å sette opp en linux maskin som routern, samt intigrere en meget sterk firewall. Krever litt kunnskap men, tar ikke lange tiden å lære seg om du går inn for det. Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Har sett litt på Smoothwall de siste dagene. De finnes ett massivt forum der, med masse informasjon. Problemet er att vi har tilgang til en linje på 8mbit, men under arbeidstiden 08:00-17:00 kan vi ikke bruke hele linjen. Så jeg trenger å begrense båndbredden til hele nettverket, altså ikke enkelte maskiner. Dette må vel gå ann å gjøre på en enkel måte. Går det ikke ann å angi hvor mye ett av nettverkskortene skal kjøre på eller noe? F.eks det ut mot internet. Sette det til 6mbit eller noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå