Gå til innhold

Kan hovedkort ta skade av at jeg flasher biosen?

Innos

Anbefalte innlegg

Har tenkt å flashe bios til msi k8n neo2 platinium, lurte på om hk kan ta skade av det hvis noe går til helvete? Btw har det kortet en sånn disable bios fløash greie? Står i manual at man må skru det av, men finner det ikke noen plasser i menyene. Btw skal jeg bruke begge filene jeg har lasta ned eller bare den ene?

edit: Er vel egentlig bare å resette bios vha jumper eller ta ut batteriet ei stund?

Endret av hba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ødelegge hk "fysisk"? Eller bare sånn at instilingene blir helt fucket og den ikke vil starte før du resetter bios? Tror ikke jeg tar sjangsen på flashing hvis det blir helt finito av feil bios.

Endret av hba
Lenke til kommentar

skal få meg et Gigabyte K8NS nForce3 Ultra -S939 med DualBios. Visste egentlig ikke hva som var vitsen med DB men nå fant jeg det ut!

[OT] Ja, jeg vet at jeg burde vente til nForce4 med SLI, men orker ikke oppgradere alt på en gang, HK og CPU i første omgang[/OT]

Lenke til kommentar

Hovedkortet blir ikke ødelagt om flashingen skulle feile, men BIOSen blir ødelagt. Faktisk er det mulig å boote med en annen BIOS fra tilsvarende kort for så og bytte (kalt hotswapping) og flashe BIOSen på nytt. Da vil den fungere fint. Har aldri forsøkt dette selv, men har hørt om folk som har gjort det. Du trenger iallefall to hk av samme type.

Noen som har prøvd dette?

Lenke til kommentar
Hovedkortet blir ikke ødelagt om flashingen skulle feile, men BIOSen blir ødelagt. Faktisk er det mulig å boote med en annen BIOS fra tilsvarende kort for så og bytte (kalt hotswapping) og flashe BIOSen på nytt. Da vil den fungere fint. Har aldri forsøkt dette selv, men har hørt om folk som har gjort det. Du trenger iallefall to hk av samme type.

Noen som har prøvd dette?

Er ikke det litt vanskelig å ta ut biosen i et hovedkort, må jo til med skrujern og greier, litt lett å komme borti noe og kortslutte ett eller anna...

Lenke til kommentar

hvis strømmen går eller du velter colan et par ganger i det åpene kabinettet ditt mens du flasher bios kan du ødelegge hovedkortet ditt ja, noen kort har som nevnt over 2bioser, og recovery disketter og cder, hvis du ikke har noe slikt vill jeg ikke anbefale deg og flashe bios hvis det ikke er noen spesifike feil du prøver å rette på, bios update gir skjedlent hvis ikke aldri ytelses forbedring.. MSI's LiveUpdate fungerer glimrende til bios flash og du slipper å bruke disketter osv, man gjør det fra windows.

Lenke til kommentar

Her var det mye rart.

1. Man kan få bedre akkurat som dårliger ytelse på maskinen ved å oppdatere bios. Dette fordi man av og til legger inn tuninger i ny bios. Men les hva bios oppdateringen inneholder før du legger den inn. Trenger du ikke oppdateringen unngår du den.

2. Hotswapping er et uttrykk som betyr at man bytter noe mens systemet er oppe i drift. Ergo kan man ikke hotswappe en bios chip. Aldri hørt om det nei. Typisk kan man hotswappe disker i RAID i enkelte servere med hardware støtte for dette. Noen servere støtter også hotswap av enkelte PCI/PCI-X kort. Eks. kan man bygge SATA-II med Raid og skuffer som støtter hot-swap. Cold-swap er mer riktig.

3. Hvis en bios er feil flasha så hjelper det ikke om du har lagra den gamle biosen med settinger på disket. Er den feil flasha så må brikken byttes. Men mange sender ut ny brikke til så og si slikk og ingen ting. Enkelt å mekke selv. Hjelper heller ikke å resette en bios som ikke fungerer. Ikke en gang alle dual-bios systemer kan beskytte deg mot dette, men enekelte gjør det. Noen dual-bios systemer sparer deg kun for å resette bios hvis du klokker feil etc, mens andre også hjelper deg mot slikt som feil flashing,

4. Man går aldri på en chip med skrutrekker og hvertfall ikke når systemet står på. Så en skrev "skrutrekker og kortslutte".... Nei, nei og nei. Bruk en chip klype/tang som er laget for formålet å løfte slike ut av sokkelen. Koster 20,- og gjort på 2 sekunder.

5. Hovedkortet blir ikke ødelagt av feilaktig flashing, kun bios som blir korrupt og medfører at du ikke får liv i maskinen til å få fikset det. Det man må gjøre er enten å bytte chip/eprom eller at man tar chipen ut og får noen til å reflashe eprom'en utenfor maskinen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2. Hotswapping er et uttrykk som betyr at man bytter noe mens systemet er oppe i drift. Ergo kan man ikke hotswappe en bios chip. Aldri hørt om det nei. Typisk kan man hotswappe disker i RAID i enkelte servere med hardware støtte for dette. Noen servere støtter også hotswap av enkelte PCI/PCI-X kort. Eks. kan man bygge SATA-II med Raid og skuffer som støtter hot-swap. Cold-swap er mer riktig.
`

Joda! Jeg uttrykte en viss usikkerhet i mitt innlegg ang. hotswaping, men har jo hørt fra en kar på skolen at han skal ha gjort dette. Har aldri gjort det selv, men stoler da på at han ikke farer med løgn!

BIOS blir vel ikke brukt bortsett fra at den gir bootinstruksjoner? Det er ikke som å hotswappe f.eks cpu :p Tror det fungerer, men vi kan i det minste være enige om at det er unødvendig i de fleste situasjoner. Det innebærer også en STOR risiko.

MVH

Lenke til kommentar
3. Hvis en bios er feil flasha så hjelper det ikke om du har lagra den gamle biosen med settinger på disket. Er den feil flasha så må brikken byttes. Men mange sender ut ny brikke til så og si slikk og ingen ting. Enkelt å mekke selv. Hjelper heller ikke å resette en bios som ikke fungerer. Ikke en gang alle dual-bios systemer kan beskytte deg mot dette, men enekelte gjør det. Noen dual-bios systemer sparer deg kun for å resette bios hvis du klokker feil etc, mens andre også hjelper deg mot slikt som feil flashing,

.

BIOS på min maskin funker slik. Under oppstarten blir CRC-sjekksummen til BIOS sjekket. Ved den minste feil vil da maskinen forsøke å hente BIOS fra diskett eller CD. Vil tro det er samme prinsippet på HK med dual-BIOS.

I tillegg blir BIOS som regel lasta over i RAM under oppstart og kjørt derfra, så såkalt "hot-swapping" er mulig, selv om det er risikabelt.

Lenke til kommentar

Alias:

No problemo :), som jeg skrev så var det veldig tidlig på meg hehe.

Ang. bios og ram:

Jepps, da har du en sikkerhetsløsning som støtter dette. Som er veldig bra. Mange dual-bios løsninger gir også dette.

Det er mulig den blir lastet i ram før det blir kjørt, men det er vel uansett ikke anbefalt å dra ut en chip mens det er strøm på hovedkortet? Selv om denne kretsen sjekkes kun ved boot så vet jeg ikke om hovedkortprodusentene hadde sagt at dette var greit å gjøre.

Hvilket kort har du forresten? Kjekk funksjonalitet, særlig det at den gjør det uten en dual-chip løsning.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...