Gå til innhold

Noen som har en harddisk-anbefaling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Velg S-ata :yes: mye kjekkere kabel og slikt. og er i Teorien raskere.

Ikke bare i teorien gitt...jeg har en 160GB Maxtor IDE og en 200GB Seagate S-ATA, begge med 8MB cache, og Seagaten er MYE raskere. Over dobbelt så rask faktisk. Jeg har ikke sjekket hva tester viser, men dette er min erfaring.

Seagaten er ganske stille, men som andre sier, når den jobber hardt bråker den endel. Jeg merker sjelden noe til den, men av og til våkner den til liv og gir lyd fra seg.

Lenke til kommentar
Velg S-ata :yes:  mye kjekkere kabel og slikt. og er i Teorien raskere.

Ikke bare i teorien gitt...jeg har en 160GB Maxtor IDE og en 200GB Seagate S-ATA, begge med 8MB cache, og Seagaten er MYE raskere. Over dobbelt så rask faktisk. Jeg har ikke sjekket hva tester viser, men dette er min erfaring.

Det er nok hovedsakelig fordi Seagate-disken har høyere datatetthet på platene, hvis det er overføringshastighet du snakker om.

Lenke til kommentar
Ser at dei nye diskene frå Maxtor og Seagate har støtte for NCQ, har dette utslag på ytelse? I så fall kva form for ytelse? Er vel bare nForce4 som støtter dette?

Tenker å kjøpe ein Maxtor eller Seagate med NCQ og bruke som OS disk.

Mvh

Espen

Tror Det bare er S-ataII(2) som støtter NCQ for fult. er nok N-force4 som støtter desse med det første. Ifølge tester så skal en disk som drar nytte av NcQ være en god del raskere enn en vanlige S-ata disk. mer vet jeg ikke ;)

mhv Erik_s

Endret av Erik_s
Lenke til kommentar
Skal ha meg en ny HD.

Ca. 200 GB.

Det skal være så stille som mulig og koste ca lappen.

Er det noen som har en erfaring å kommer med? Takker for svar!

skal du ha ca 200 gb og stillegående disk finner du ikke bedre enn

Seagate barracuda 200gb IDE 7200.2

Tro meg jeg har flere av dem kjempebra disker og ligger på rund 700 kr hos datakjeden hvertfall

Lenke til kommentar
Skal ha meg en ny HD.

Ca. 200 GB.

Er det noen som har en erfaring å kommer med?  Takker for svar!

Tro meg jeg har flere av dem kjempebra disker og ligger på rund 700 kr hos datakjeden hvertfall

Fordi du har gode erfaringer så er det den beste?

Seagate er bra, men jeg ville heller valgt SATA, mindre kabler, ikke jumpere er praktiske forskjeller.

Det er 7200.7 de heter. :p

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Skal ha meg en ny HD.

Ca. 200 GB.

Er det noen som har en erfaring å kommer med?  Takker for svar!

Fordi du har gode erfaringer så er det den beste?

Seagate er bra, men jeg ville heller valgt SATA, mindre kabler, ikke jumpere er praktiske forskjeller.

Det er 7200.7 de heter. :p

sa rart som det høres så heter de det. men uansett ide disk er de best sata disker er bedre men dog dyrere. jeg har begge dele har hatt wd, samsung, maxtor, saegate osv

seagate er best. uansett

Lenke til kommentar

Har 3 200GB disker i huset akkurat nå. To av dem sitter i min personlige hobbykasse, og er en Seagate Barracuda s-ata samt en Maxtor Diamondmax 10. Seagaten bråker mer enn tidligere modeller av samme produsent, mens jeg ble overrasket over Maxtor`en. Den er nemlig jevnbyrdig med Seagaten støymessig, og jeg har et subjektivt inntrykk av at den kanskje er hakket kjappere.

Den siste står i en maskin som tilhører en bekjent som skal repareres, og er en WD. I mosetning til tidligere WD-modeller er denne mye roligere men den er fremdeles høylydt i forhold til de to andre. Det karakteristiske "rustne" wd-gnålet er der enda, men mye svakere enn før.

Lenke til kommentar

Min oppfattning av Seagate er at de er ganske rolige i idle, men når den jobber mye så knatrer det litt. Jeg har sagt dette før, husker ikke hvor, men når disken jobber så er det som regel noe du gjør, f.eks spiller med mye swapping til disk, hører på musikk, søker eller kopierer, litt støy da gjør ikke noe for meg ihvertfall. Jeg hører som regel på musikk uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har en 80GB 'Maxtor til OSet nå, og den bråker _ingenting_. Jeg har ellers Zalman 7000B AlCu tror jeg det er. Men 90mm vifte altså. Den er undervolta bitte grann fra det som er min. spenning på medfølgende viftestyring (satte kjølenen på sunbeam rheobusen min i steden altså. ligger godt stykke under 7V.)

Ellers har jeg 2 * 120 mm vifter i bunn på under 7 V og ei 120mm i PSU. Alt i alt er ikke viftene hørbare og jeg har cpu-temp på ca .40/50 grader idle/load. Hører ikke maxtoren utenom _av og til_ den finner på at den vil bråke når den skriver/leser.. ! Har også en 160GB samsung som ikke har skapt lydmessige bryderier!

Så hvilken harddisk man velger er sikkert litt ettersom hva man er vant til, har kammerater som SKAL har det og det merket fordi det ER best.... sier de. Men man kan være heldig med en HD og litt mindre heldig. Det er ikke ALLE Seagate som er stille og det er mange WD og Maxtor som ER stille... Kommer an på når de er laget ("årsmodell").. det er så mye som kan spille inn... Mange historer som går rundt er sikker fordi noen har fått en HD som ikke stemmer med det som skulle være vanlig for HDen og så er ryktet om at "DEN disken er konge" og "DET merket SUGER" ++

Tror støynivået på en ny disk er ganske lavt uansett! Når du har hatt de ett år så kan man ikke sammenlikne den med en nye en. Da er den gamle dårlig og den nye stillere pga. teknologien som utvikler seg..

Hvis jeg snakket over hodet på meg selv så bare si fra! Jeg tar forbehold om at dette er litt subjektivt resonert :p

;)

Lenke til kommentar

HDen er helt nice støymessig! Den bråker nesten ingenting! Jeg fant ut at den gamle 160GB en i downloadpcen min var en Seagate barracuda! JEg kjøpte egentlig en samsung, men den var helt f***a, det er da komplett er fint å ha! Så jeg fikk en ny en , og dette var i tida da jeg så på en HD utelukkende ut fra GB/kr!

Den nye WDen er MINST 4 ganger så rask å pakke ut mange rar filer fra. Det går raskere å pakke ut en serie på 90*50MB filer til en 4GB fil (fra og til denne sammeHDen ) enn det tar å kopiere samme fil/filer over 100MB netverk! :D

HDen bråker lite og den er mer enn rask nok for meg. Den knattrer av og til, men det er bare ca max 1% av tiden som den i det hele tatt jobber!!

Seagaten min (160BG) bråker som et _udyr_ når jeg skal sjekke den for virus. Selv om den er hengt opp i gummi, vel og merke ikke horisontalt, men i en godkjent 90 graders vinkel!

Ang min WD så var det deilig å kunne bruke molex på en sata HD!!!!!

(mange ord = mange skrivefeil??)

Lenke til kommentar

Anbefaller Maxtor, stillegående, stabilt og bra priset:)

Anbefaller ikke Wester Digital, ut ifra personlige erfaringer, da 3 av 5 disker jeg har hatt har crashet. Men hvem vet, kanskje det er bare jeg som har vært uheldig:)

Ingen erfaring med Seagate annet enn for 7 år siden, og det kan neppe være gyldig, Hitachi vet jeg heller ingenting om.

Lenke til kommentar

Angående WD, har jeg to stykker. En på 120GB, kjøpt 2002, og en på 200GB, kjøpt 2003. Har vært i daglig drift fra første stund, kanskje 6 timer i snitt pr dag.

Ikke en enda krasj eller feil med de :)

Det var min erfaring med WD så langt. De høres litt, men ikke sjenerende. Strømforsyninga overdøver!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...