Gå til innhold

Boot problemer, nytt HK

Mr T

Anbefalte innlegg

Har satt inn et nytt HK av merke Epox 8RDAEi, flashet med siste bios, men har fått en merkelig feil. Etter en stund, ca 1 min høres et klikk i maskinen og den blir helt død. Virker som om strømforskyningen kutter uten forvarsel, men lysene på tastaturet lyser som om det har hengt seg. Når jeg restarter maskinen tar det kortere tid før strømmen kutter igjen.

Jeg har feilsøkt RAM og andre tilleggskort, men det samme skjer når jeg starter maskinen opp bare med cpu, ram og skjerm. Temperaturen på cpu ser også grei ut. Har også forsøkt å resette bios med default settinger, men det samme skjer da også.

Jeg har en 300 w strømforskyning og en AMD XP2000+ cpu. HK har to kontakter for strøm, en 20 pins og en 4 pins. Min strømforskyningen har kun en 20 pins kontakt, og denne er koblet til HK.

Er det noen som har vært bort i liknende, og som evnt kan tipse meg om hva som kan være feilkilden her (bios, cpu, strømforskyning eller HK).

Takknemlig for hjelp!

Mr T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme problem som deg. Dessverre hørte jeg på en her på forumet som fortalte at det ikke var noe problem å kjøre igang pc'n UTEN å ha tilkoblet 4-pins kontakten. Grunnen til at jeg spurte var at jeg hadde heller ingen 4-pinskontakt på strømforsyningen i min gamle pc.

Det rådet skulle jeg aldri ha hørt på - og jeg fikk akkurat samme resultat som deg.Cpu'n min døde!

Så lagde jeg en overgang som vist på en link her. Hadde en gammelt strømforsyning som hadde tatt kvelden, men hadde den 4-pinskontakten. Klippet den av og loddet den til null og + 12 V og satte igang igjen. Det var da jeg oppdaget av cpu'n var død. Det virker jo som om du er heldig og at din cpu lever enda.

Fikk så tak i en annen gammel cpu, satte den inn og fyrte opp - pc'n gikk som bare det.

Moralen er - start aldri opp en pc hvor det er 4-pins kontakt på hovedkortet - uten at den også er tilkoblet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for meget målrettet hjelp :yes: Hadde en misstanke om at 4 pins kontakten burde kobles til, men slo meg til ro med at strømforskyningen ikke har slik og at det da ikke kan være så nøye.

Skal komme med tilbakemelding når jeg har fått koblet til en overgang og testet ut.

btw, godt nytt år!!

Mr T

Endret av Mr T
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...