Gå til innhold

2005: Dobbelkjernens år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende om Centrino maskiner blir billigere som en følge av Sonoma. Det hadde vært rått å få en stillegående bærbar, litt rimeligere. En kan jo håpe. Likevel virker det ofte som om gammel teknologi faller langsommere i pris en ny teknologi. :p

 

OLED er et spennende kapittel. Hører lite om dette ennå. Håper de får fikset alt trøbbelet de har hatt med varighet av "bestemte farger". :roll:

 

Harddisker har mye å hente på ytelse ennå for desktop markedet synes jeg. Når ser vi en (støyende) 15000 rpm disk her? Eller drømmer jeg?

 

Den nye SCSI teknologien som også er kompatibel med S-ATA enheter er spennede saker. Når dytter denne ut de gamle SCSI kontrollerene montro? :hmm:

 

Sitter ennå med noen 15 tommer CRT skjermer som er 10 år gamle. :thumbdown:

Skal jeg gidde å oppgradere til et flatere alternativ snart .. :w00t:

 

Liker spill i Red Alert2 katergorien. Håper det kommer noe nytt som er like spillbart som gode gamle RA2. :cool:

 

Kanskje vil Gigabit switcher og routere bli enda mer tilgjengelige med hensyn på pris. Kan de nå ned på prisleie til 100 Mbps?

 

Godt nyttår!

Lenke til kommentar

Godt nyttår til alle!

 

Vakker artikkel.

 

Ja, det er mye vi kan glede oss til nå !

 

Jeg har virkelig savnet normalpriset LCD skjermer som takler 1600x1200 og trodde nesten jeg måtte bite i det sure eplet og ta til takke med en standard 19 ' lcd skjerm, men denne artikkelen ga meg håp på det området.

 

Blir også veldig spennende å se om AMD klarer å få lagt en stein i slynga si, og får ett velplasert kast på intel. :)

Lenke til kommentar
dobbelkjerneprosessorer kom i 2004:

De kom faktisk allerede i 2001 med IBMs Power4 og HPs PA-8800, men kan ikke sammenlignes med det som kommer fra AMD og Intel:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/dual-core.html

In the end of last century the high-end multi-processor server developers, such as HP or IBM already pointed out the potentially prospective possibility of designing a CPU including two computational dies. As a result of significant progress made in this field there appeared dual-core HP PA8800 and IBM Power4 processors, which have been successfully used in different server solutions like IBM eServer pSeries 690 or HP 9000 until nowadays.

 

However, we wouldn’t call these products mass products. Since they are pretty expensive, they have never got that widely spread. Why? Well, take for instance the die size of the dual-core IBM Power4 processor with 128MB L3 cache memory, which is equal to 115x115mm. So, I would not call processors such as IBM Power4 and HP PA8800 “real” predecessors of the upcoming dual-core processor solutions from Intel and AMD.

Det samme kan sies om Intels dobbelkjerne Itanium "Montecito" som kommer senere i år...

 

Ekstremt bra at Intel satser på Dual-Core til Desktop først og server osv sernere!

Jeg har liten tro på de dobbelkjerne-løsningene som Intel kommer til å lansere i år, det blir nok mer spennende til neste år når bl.a. "Yonah" og derivater kommer. "Smithfield" og "Presler" virker å være klipp-og-lim dobbelkjerne-produkter uten noe ekstra, men likevel vil du nok legge merke til at Intel kommer til å tone ned betydningen av HyperThreading og fokusere mer på dobbelkjerne-teknologi.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...