C. Alshus Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Sjekk ut denne siden. Tipper du ikke trenger separat lydkort da. Lenke til kommentar
steinih Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Hallo det kortet der er da gammelt nytt! /steinih Lenke til kommentar
idander Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Jeg ser ikke helt hensikten med å bruke rør på utgangstrinnet på et hovedkort. Det må da være ekstremt mye elektromagnetisk støy rundt røret, og da kan ikke lyden akkurat bli noe bedre. Hva prøver de ikke for å få litt oppmerksomhet.......... mvh Idar Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 idander det er lav spenning,så at det er elektomagnetisk felt runt den er nok ikke tilfelle,lyd kvaliteten fra en rørforsterker er helt enormt bra,ta deg en tur til en av butikkene som selger en rørforsterker og spør om du kan få høre på den,eneste minuset er at de er svindyre. Kjetil Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 8. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2002 Rør gir den mest naturlige lydgjengivelsen. Det er ikke uten grunn at "alle" gode gitarforsterkere leveres med rør i utgangstrinnet. Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 (endret) Vårrengjøring. Endret 5. januar 2005 av Hidden Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Quote: Den 2002-06-08 13:28, C. Alshus skrev:Rør gir den mest naturlige lydgjengivelsen. Det er ikke uten grunn at "alle" gode gitarforsterkere leveres med rør i utgangstrinnet. Det har ikke med konservative gitarister da? Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 8. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2002 Hei A_N_K! Ta en tur i butikken og lytt til musikken fra en rørforsterker kontra en transistorforsterker (i samme prisklasse) og hør forskjellen. Forresten leveres noe av det beste studioutstyret med rør. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Hvilket studioutstyr? I et studio ønsker man gjerne minst mulig kolorert lyd, og da er neppe rør førstevalget (så vidt jeg kan se). Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Nå ble det vel nevnt at rørforsterker gir mest mulig nøytral lyd... og som du selv sier A.N.K, så er det det de vil ha? Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Quote: Den 2002-06-08 20:15, TomasK skrev:Nå ble det vel nevnt at rørforsterker gir mest mulig nøytral lyd... og som du selv sier A.N.K, så er det det de vil ha? Hidden sier jo at 'Rør skaper forvrenging i lyden, så lite at vi ikke tenker over det, om det da ikke er snakk om vreng på en gitar/bass forsterker.' Dette står jo i direkte motsetning til det du sier? Det er også mitt inntrykk at rør gir en viss harmonisk forvrengning, som tiltaler en del mennesker, men det egner seg neppe for monitorering i studio. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 9. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2002 Hvilket studioutstyr? I et studio ønsker man gjerne minst mulig kolorert lyd, og da er neppe rør førstevalget (så vidt jeg kan se Hei A_N_K! Manley og Nagra leveres med rør. Noen av de store miksebordene også. Men, hvert studio har sin egen "sound". Noen fortrekker rør, andre transistor. For det er ikke alltid at det nyeste er det beste. JBL produserte noen produkter på 1970-tallet de ikke kan lage like bra i dag, rett og slett fordi det vil bli for dyrt. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Quote: Den 2002-06-09 15:06, C. Alshus skrev:Hei A_N_K!Manley og Nagra leveres med rør. Noen av de store miksebordene også. Men, hvert studio har sin egen "sound". Noen fortrekker rør, andre transistor.For det er ikke alltid at det nyeste er det beste. JBL produserte noen produkter på 1970-tallet de ikke kan lage like bra i dag, rett og slett fordi det vil bli for dyrt. TL Audio leverer også utstyr med rør, men dette dreier seg om utstyr hvor de ønsker å tilføre signalet en viss kvalitet. Stort marked for retrolyd innen digital signalbehandling og, replika av gamle kompressorer spesielt. Tviler på at man benytter rør når det kommer til monitorering (lytting). Tror nok at det er smak og behag om man er ute etter "varm" eller transparent lyd. Kan nevne at Steve Albini (en ikke ukjent lydtekniker) uttalte i et intervju at han ble dårlig av audiofile uttrykk som "varm", "punchy" etc. : ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå