Deadringer Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 ja jeg har sett i stickyen som heter Manglende harddiskplass og diskrelatert ting i Win, men skjønte ikke mye av det som stod! rett før jul kjøpte jeg en wd 160 hardisk som var på tilbud fra psdata. koblet denne i og alt funka fint. men da jeg hadde fått den til å fungere så jeg at den var registrert som 127gb og ikke 160. veit det er vanlig at noen gb forsvinner men 33gb er litt i meste laget!!! hdd blei vist ikke så billig alike vel noen som kan hjelpe Lenke til kommentar
Musty Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 hva var det du ikke forstod? syntes det hele var lett å skjønne jeg.. å forklare det bedre blir neppe enkelt.. installer den .reg filen som ligger der du, så ordner det seg nok Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 1. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2005 installer den .reg filen som ligger der hvilke .reg fil? har 0 peiling på hdd'er, så jeg å spørre Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 http://home.broadpark.no/~lclura/bah/diskaxx.reg Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 1. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2005 hvordan legger jeg det i registre da? så også dette: Typiske approksimerte diskstørrelser [oppgitt SI-størrelse ≈ iB-størrelse (Win/*n*x/etc)]: * 200 GB ≈ 186 GiB * 160 GB ≈ 149 GiB * 120 GB ≈ 111 GiB * 80 GB ≈ 74 GiB men i følge dette skulle hdden vært på 149gb å ikke 127 Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 du må aktivere støtte for 48bits lba mode Har du lagt inn xpsp1? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 1. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2005 har sp2 i alle fall. har windows verson med sp2 ferdig installert, så jeg tipper at sp1 er der også. men hvordan aktiverer støtte for 48bits lba mode da? Lenke til kommentar
turn Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Hei. Jeg har en WD 160gb og jhd'n min kommer også opp som 127gb. Må man installere SP1 og SP2 for at XP skal finne den med full størrelse? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 1. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2005 Hei.Jeg har en WD 160gb og jhd'n min kommer også opp som 127gb. Må man installere SP1 og SP2 for at XP skal finne den med full størrelse? fint jeg ikke er aleine Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 1. Jeg får bare opp 128GiB/137GB i Windows 2000/XP, hvor er resten av disken? Det første du bør sjekke, er om resten av maskinen din støtter størrelsen på disken din (typisk kontrolleren). Det er for mange kontrollere til at jeg kan gi deg en liste, men hvis hovedkortet/kontrolleren din er relativt ny (2002?), så er sjansen stor for at det skal gå greit. Vennligst oppsøk sidene til produsenten av hovedkort/kontrollerkort og se om det finnes oppdateringer hvis det ikke ordner seg med å fikse Windows. Hvis du skulle ha flere kontrollere på selve hovedkortet (eller ekspansjonskort), typisk RAID/S-ATA-kontrollere, kan man sjekke både sidene til hovedkortet og produsenten av kontrolleren for å se om det finnes oppdateringer til kontrollerene eller informasjon om hvor store disker de takler. (Denne barrieren er egentlig et programvareproblem, men kontrollere og driverstøtte for disse kan ofte by på en overraskelse eller to. Selv måtte jeg finne en ny driverversjon for RAID-kontrolleren min for å kunne bruke disker over 128GiB/137GB. Veldig gamle kontrollere kan få problemer med langt mindre disker, uten at jeg helt husker hva de andre begrensingene er [32GB?]) Det andre er å fikse Windows. SP1 skal visstnok fikse problemet for Windows XP, men det viser seg at det ikke er helt 100% korrekt. Samme gjelder for 2000. Det spiller egentlig ingen rolle, for alt du trenger, er en enkel registeroppføring. Kort versjon: Klikk her, legg til i registeret, start på ny. Lang versjon: For å lage en slik fil selv, gjør man slik: Start opp Notepad eller en annen teksteditor, klipp ut det som står i mellom <>-taggene, og lagre som 'et eller annet'.reg, f.eks diskaxx.reg <start> REGEDIT4 [HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\] "EnableBigLba"=dword:00000001 <stopp> Dobbeltklikk, legg til i registeret, start på nytt. Det denne gjør er å lete seg fram til en nøkkelverdi i registeret, og legge til en verdi under den. Etter du har gjort dette, er det bare til å formatere og partisjonere. OBS: Hvis du først har formatert disken slik at du kun får opp 128GiB/137GB og fikser 48-bits addressering etterpå, må du inn og sette opp en partisjon til med den diskplassen du nå har fått tilgang til. Dette kan du gjøre i Kontrollpanel/Administrative Verktøy/Datamaskinbehandling (jeg har ikke norsk OS, så du får lete deg frem ) (snarveien er Start/Run/diskmgmt.msc) Mer info på norsk: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;126855 Mer info på engelsk: http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;305098 http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;303013 For eldre Windows-versjoner (dette er mer komplisert): http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;126855 Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 1. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2005 har sett den, men jeg veit ikke hvor jeg legger det i registeret Lenke til kommentar
underground Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 du dobbelklikker bare på .reg fila. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302 Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 1. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2005 (endret) har lagt den i registeret, men det er ingen forsjell hva skal jeg gjørra nå da? Endret 1. januar 2005 av headcleaver Lenke til kommentar
Pug Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 har lagt den i registeret, men det er ingen forsjell hva skal jeg gjørra nå da? Om du har lagt inn .reg fila er det vel bare å formatere resten av disken inne på diskbehandling Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Det står i stickyen alt sammen. Når du har lagt inn .reg-filen så rebooter du, så vil du ha resten av plasset som "Unallocated" i diskbehandling. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 1. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2005 argh! må jeg formatere for å få resten!!! FORMATERTE I GÅR!!! da får det vente til neste gang! Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 argh! må jeg formatere for å få resten!!! FORMATERTE I GÅR!!! da får det vente til neste gang! lag en extra partion av den resterende plassen så da! Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Sticky. Les. Stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg