Gå til innhold

Hovedkort problemer ?!

Mystical

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med pc'en nå, tror det er hovedkortet(Abit KG7-Lite), men er litt usikker. Tingen er at jeg har kjøpt meg en ny harddisk på 200gb(Western Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM). Og jeg har et litt gamelt hovdekort som i utgangspunktet ikke støttet større harddisker en 136. Så derfor oppgraderte jeg biosen på dette kortet, sånn at det støttet større harddisker. Dette gikk greit og jeg fant den nye harddisken, samt de andre enehetene jeg har. Men når jeg nå skal starte pc'en på vanligvis ved å trykke på power knappen, starter ikke pc'en fullstendig. Den kjøres i gang på vanligvis i noen sek, men det skjer ikke noe på skjermen. Den starter altså ikke riktig, men om jeg da slår av pc'en ved "strømknappen" på baksiden(kutter strømmen). Og slår på strømmen igjen, da starter pc'en på normalt vis. Merkelig etter min oppfattning...

Er det noen som har vært borti noe liknende, og vet hva som kan være årsaken, eller har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv tenkt litt på strømforkyningen, men synes det er litt rart at pc'en starter ordentlig når jeg benytter meg av støm knappen. Hovedkortet, strømforkyningen og cpu'en er like gamle. Er vel ca 4 år siden jeg fikk pc'en. Strømforkyningen er AOpen med maks output power 250W. Og det jeg har koblet til den nå er en 40gb IBM harddisk, en 120gb Maxtor, en 200gb Western og en LG cd brenner.

Lenke til kommentar

Heisann.

Abit KG7/KG7 Raid var hovedgrunnen til at jeg ikke har bygd en PC med Abit hovedkort de siste tre årene.... Av 10 (!) PC'er jeg bygde samtidig med dette hovedkortet var det kun en (!) som fungerte...... Endte opp med retur på retur etter utallige timer med feilsøking....

Men om du "bare" har en 250W PSU vil jeg anbefale deg å forsøke å koble vekk så mye som mulig (harddisker (ikke disken med C:\), kabinettvifter CD/DVD osv.) for å se om maskinen starter.

Om den fremdeles ikke starter er det overhengende sansynlig at det kan være hovedkortet som har tatt kvelden....

Lykke til.

Lenke til kommentar

Ok, takk for tipset. Skal prøve det, men kan jo ikke være hovedkortet som har tatt fulstendig kvelden iallfall. For som jeg skrev i starten av tråden, så starter pc'en på riktig måte om jeg "rebooter" maskina ved kutte strømmen med strømknappen. Det som er litt merkelig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...