Gå til innhold

X850XT PE nesten bedre enn 6800 Ultra i SLI


AndersT2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

enda en "ati vs nvidia" tråd ja...

 

SLI er fortsatt veldig nytt, ikke sammenlign med 3dfx da "SLI'en" som var den gang, var en slags "alfaversion" av det vi ser idag..

At x850 vinner i HL2 er ikke noen bombe, da det allerede har kommet frem at Valve lagde spillet til å støtte bitrates som gav ATI en stor fordel iforhold til ytelse.. Det gir jeg langt F i , jeg klare å spille det på high / AA-AF etc. med Nvidia.. MEN, spillet er heller IKKE skrevet for å gi SLI 100% ytelse.. Hvor mye vet jeg ikke, men nok til at det blir gidt et "falskt" bilde av hvor bra SLI egentlig er hvis du bare har et spill som utnytter det til det fulle..

Et eksempel er f.eks. FarCry, som forsåvidt er et "gir ingen skjermkort en fordel" spill, hvor Nvidia's SLI faktisk er eneste løsning for å utnytte den grafikkmotoren til det fulle.. ( så godt som "uendelig" høy AA.. )

Dessuten, ser vi også hva de forskjellige produsentene ( ati og nvidia ) har som sine "spesialfelt". i 1024 og AA/AF gis ATI en fordel, men så fort oppløsningen går mer opp, kryper Nvidia et knappenålshode forran ATI..

 

Anyways.. Jeg hater å diskutere saker som dette egentlig.. ATI er gode på sine ting, Nvidia på sine ting.. SLI er her for å bli, og er helt klart det ypperste av valg på markedet idag innen skjermkort. ( innen spilling.. ) Denne teknologien er ny, og det vil ta lang tid før det vil lønne seg, da det tar tid å optimalisere spill til å utnytte SLI til det fulle, og tid på å utvikle gode drivere... ( dette gjelder for nvidias SLI i nåtid, og ATI sin "version" i fremtiden )

 

Sikkert non skriveleifer her men.. skylder på blodet som flommer rundt i alkoholen min..

 

Godt nyttår folkens! :w00t:

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
SLI er vel i grunn en gammel teknologi ^fmj...

Nei? SLI teknologien er jo nettop kommet ut til bruk på skjermkort..

Nei. 3Dfx var først med SLI, men så kjøpte nVidia 3Dfx opp, og nå har de videreutviklet den..

edit:

image010.gif

hvorfor vinner et single 6600GT over SLI 6600GT ?

Hmmm, husker jeg ikke mye feil var 3DFX sitt oppsett med flere GPU'er på samme kort mens nVidia's er 2 kort i paralell. Jeg kan være helt på jordet her nå, for jeg beveger meg på veldig tynn is, men jeg vil gjerne se litt bevis for dine påstander om at SLI er en gammel teknologi og at 3DFX var ute med den først. å kjøre 2 GPU'er i paralell er en ting å kjøre 2 kort er noe annet, da får jo GPU'ene benyttet seg av mere ram og strøm en et oppsett med 2 GPU'er på ett kort gjør. Men som sagt, jeg kan være helt på trynet her :roll:

 

Godt Nyttår forresten :)

Lenke til kommentar

Nei, der har du nokk feil..

Blant annet Voodoo 2, gikk ann å kjøre i SLI, altså med 2 kort.

Det er korrekt at 3DFX prøvde seg med flere GPU`er på samme kort,tror det var Voodoo 5xxx serien, og 6xxx...men nå prøver Gigabyte seg på noe ala det samme med 6600GT brikken, nemmlig to GPU`er på samme kort

Lenke til kommentar

Med 3Dfx sin SLI teknologi, så tok hvert kort annenhver linje på skjermen. Med den nye SLI teknologien tar det ene kortet 60% og andre kortet 40% av skjermen. Grunnen til at det ene får konsentrere seg om de 40 nederste prosentene, er at det skjer mest her i de fleste spill.

 

Å kjøre SLI krever jo utrolig mye mer CPU kraft også. I fremtiden vil vi nok se at tallene går opp i været - bare vi får oss kraftigere prosessorer. Utifra testene ser det veldig CPU limited ut.

 

Uansett synes jeg man bør fokusere mer på X800XT vs X850XT - De yter jo nesten totalt likt. Noe som igrunn er ganske hårreisende. Skjønner ikke at noen gidder kjøpe et 850XT istedet for et 800XT med de blasse ytelsene.

Lenke til kommentar
HL2, er det så vanvittig likt.. Jeg vill tippe at HL2 ikke gjør seg nytte av SLI, grunnet ATI har slikket Valve opp en viss plass, og da er det jo ingen vits i å gi fienden en gylden mulighet?

Dette er opp til nVidia, ikke spill utviklerene og som du ser fra testene så fungerer faktisk SLi med HL2. Enkelte spill vil ikke kunne bruke SLi, men dette er nok heller ikke pga spill utvikleren er partisk, men pga måten spillet aksesserer framebufferet. Grunnen til det ikke er større forskjell er pga HL2 er ganske CPU begrenset.

Den samme veggen ville en multi-rendering løsning fra ATi også møte.

 

Doom3 som er mye mer skjermkort begrenset viser at nVidia sin SLi løsning fungerer veldig bra.

 

At x850 vinner i HL2 er ikke noen bombe, da det allerede har kommet frem at Valve lagde spillet til å støtte bitrates som gav ATI en stor fordel iforhold til ytelse..

Det er bevist grafikk feil med FP16 (for lav presisjon i enkelte situasjoner) og jeg tviler sterk på at GF6x00 ville hatt noe ytelse fordel å snakke om med FP16 kontra FP32 i HL2. Doom3 bruker heller ikke FP16.

 

Dessuten, ser vi også hva de forskjellige produsentene ( ati og nvidia ) har som sine "spesialfelt". i 1024 og AA/AF gis ATI en fordel, men så fort oppløsningen går mer opp, kryper Nvidia et knappenålshode forran ATI..

Det er heller mer tvertom. Men med Sli drar ofte nVidia ganske mye ifra i høyere oppløsninger.

Lenke til kommentar
Med 3Dfx sin SLI teknologi, så tok hvert kort annenhver linje på skjermen. Med den nye SLI teknologien tar det ene kortet 60% og andre kortet 40% av skjermen. Grunnen til at det ene får konsentrere seg om de 40 nederste prosentene, er at det skjer mest her i de fleste spill.

nVidia bruker en load balancing metode som prøver å dele arbeidsmengden mellom kortene så jevnt som mulig. Det er mao ikke en fast fordeling.

Kortene kan også rendre anhver frame (AFR).

Lenke til kommentar

Greit at SLI slår ATI i de fleste testene, men det som er skremmende er at Nvidia faktisk må bruke 2 skjermkort for å gjøre dette.

 

Og argumentet om at X850XT PE er mye nyere en 6800 Ultra forsvinner når X800XE PE ligger så og si likt med oppfølgeren.

 

Når du ser testene uten SLI, hvem er best da? ATI

Lenke til kommentar
Greit at SLI slår ATI i de fleste testene, men det som er skremmende er at Nvidia faktisk må bruke 2 skjermkort for å gjøre dette.

 

Og argumentet om at X850XT PE er mye nyere en 6800 Ultra forsvinner når X800XE PE ligger så og si likt med oppfølgeren.

 

Når du ser testene uten SLI, hvem er best da? ATI

I 2 av 20 tester er ATI sitter kort overlegen nvidia.. og da snakker man med FPS over 15 mere..

Kaller du DET overlegent?

 

Og angående den topicen din.. 850 er ikke bedre enn SLI, i 5 av 20 tester har det noen få FPS mere enn nvidia kortert, hvordan klarer du å påstå det at det er skremmende bedre da?

Lenke til kommentar
SLI er vel i grunn en gammel teknologi ^fmj...

Nei? SLI teknologien er jo nettop kommet ut til bruk på skjermkort..

sli eksisterte på 90 tallet på voodoo 2 kortene.

Mao gammel teknologi

Å sammenligne SLI med den gamle 3dfx teknologien blir helt feil. Det dreier seg om helt annen teknologi. SLI eksisterte ikke på begynnelsen av 90-tallet. Nok et eksempel på folk som leser artikler på toms, anand, xbit osv., men som ikke gidder å lese annet enn de siste tre sidene med benchmarks. Hva med å¨ta seg litt bedre tid?

 

Uansett er det tomshardware vi snakker om her, vil ikke trekke forhastede konklusjoner på bakgrunn av en artikkel der.

 

Selv er jeg grafikkort-freak, ATi OG nVidia er best :)

 

- Judaz -

Lenke til kommentar
SLI er vel i grunn en gammel teknologi ^fmj...

Nei? SLI teknologien er jo nettop kommet ut til bruk på skjermkort..

Nei. 3Dfx var først med SLI, men så kjøpte nVidia 3Dfx opp, og nå har de videreutviklet den..

edit:

image010.gif

hvorfor vinner et single 6600GT over SLI 6600GT ?

fordi det er nemmelig....toms hardware :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...