Gå til innhold

Fotoutstyr hjelp & takk for hjelpen i 2004

Anbefalte innlegg

Internet er rett å slett genialt når det gjelder å samle informasjon. Kunsten er som de fleste vet å filtrere informasjonen. Dette gjelder ikke bare å filtrere bort informasjon som er direkte usann eller for lite partisk, men også det å finne informasjon som er relevant for ens egne ønsker og behov. Dette er veldig fremtredende innen fotografering, da spesielt om en beveger seg fra kompaktkamera til speilrefleks.

På kompakt stadiet kan en egentlig ikke gjøre kjempe tabbene (selvsagt er alt relativt), men om en kjøper ett kamera til 3500-5000 så har en som regel fått seg ett godt kompaktkamera. Faren er når en beveger seg inn på speilrefleksmarkedet markedet uten å tenke på hvilket grunnlag og formål en beveger seg inn med.

Og her er det jeg kommer inn... "teknofreak" som elsker duppeditter og egentlig aldri har lyst på det "en klarer seg med", men ønsker hakket over "i tilfellet en skulle ha bruk for det". Regner ikke med jeg er den eneste som kjenner meg igjen her! (håper jeg).

Så etter for mye jobbing og for lite tull å bruke pengene på (å betale lån er ikke no moro så det glemmer vi) så hoppet jeg inn blant dere kameraeksperter med ett Canon EOS 20D (kit selvsagt da en ikke har tid å vente til kun hus og de gode tilbudene kommer - må ha mens det er nytt).

En begynner å saumfare den ene nettsiden etter den andre og det ene forumet etter det andre, har fått meg bøker jeg leser for å prøve å sette meg inn i bransje termenologien og prøve å forstå hva jeg trenger.

Faren er å lese forum og nettsider uten å sette seg inn i hva marked de retter seg mot eller hva type mennesker som svarer.. her har jeg etterhvert begynt å forstå (oki.. burde kanskje tatt det som ett selvfølge) at det er alt fra amatørfotografen som har testet 2 linser til han/hun som har jobbet proft med fotografering i 20 år. Behovet er selvsagt totalt forskjellig!

Sålangt har jeg da ervervet meg følgende innhold:

Canon EOS 20D Kamera med medfølgende Linse

Canon EF 17-40mm L USM Linse

Canon EF 85mm 1,8 Linse

TC-80N3 timer

Speedlite 550EX Blitz

Så da føler jeg jo selv jeg er godt i gang... nå hadde jeg tenkt å bruke den 85mm linsa til portrettfotografering, men føler jeg må være litt vell langt fra objektet (burde kanskje skaffet meg større leilighet istedet) så jeg sitter å vurderer en 50mm, men da blir jeg usikker på om jeg bør ta kostnaden med en 1,4 eller ta den billige 1,8 versjonen.

Hender også jeg er på tilstelninger (idretter) hvor jeg ikke akkuratt får sitte helt opptil deltakerene og har lyst å ha mulighet til å ta bilder litt langt ifra. Vurderer i denne sammenhengen en Canon EF 70-200mm f/2,8L USB linse åså bruke en Canon Extender EF 2x II på den for å oppnå 400mm om jeg skulle ha behov for det.

Siste tingen (oki.. sikkert masse annet dill jeg føler jeg må ha etter dette) jeg føler jeg må ha er ett stativ til å sette dette på.. her er det jo like mange meninger som det er personer og mulighetene er jo sinnsyke så her driver jeg å surfer å finne ut noe og tror ikke jeg tør å spørre hva en anbefaler. Er litt surt å ha funnet masse gode argumenter for ett stativ åså komme til butikken som selger det (sjekker på nettet da..) å finne ut det koster ett lite kongerike. Virker nesten som beste fremmgangsmåte er å sette en max sum en er villig til å bruke på ett stativ og kjøpe det som kommer nærmest i pris.

Mål og mening med innlegget mitt? Du kan så si :-) Vil egentlig bare avslutte året med å takke alle som svarer og legger inn sine meninger og gjør fotografering enda mer spennende enn det er å holde på alene. Håper dette fortsetter i 2005 for jeg trenger råd (så får jeg prøve å lære meg å høre litt på hva lommeboka mi mener om hobbyen min).

Ha ett Godt Nytt År fotografer! Enten du er amatør eller proff!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et par tips:

Stativ: Husk å kjøpe et stativ som tåler det du i framtiden vil ha av utstyr. Dvs, om du ennå vurderer å kjøpe en 70-200/2.8 må du minst ha et stativ som tåler dette oppsettet. Og da tenker jeg ikke på maksimal belastning, men anbefalt belastning. I ditt tilfelle er det derfor snakk om et stativ med maks-belastning på rundt 10kg (!) siden kamera+objektiv+evt blitz lett kommer opp i 4kg. Med andre ord trenger du et forholdsvis solid stativ. Om du kjøper en aluminiumsversjon kommer det kanskje på 3000, evt billigere brukt, og om du kjøper en karbonversjon blir det rett og slett dyrt. Min løsning ble å kjøpe stativ+kulehode brukt på foto.no sitt bruktmarked.

Idrett: Hvis du skal ta bilder av hallidretter eller liknende, vil en 2x extender ta for mye lys (du får blender f/5.6 eller noe sånt), så jeg ville heller prøvd en 1.4x extender. Hvis du skal ta bilder av folk i bevegelse er f/5.6 ofte for dårlig.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...