Gå til innhold

Laptop, hva liker vi?

*nitram*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til alle dere som tviler så er det bare å sammenligne f.eks 1557 med Ferrarien, ta å les de første innlegga i tråden her også... Råder ingen tvil... Du kan få en 2 ghz M-prosessor, 7200rpm hd og kingston minne til samme prisen som en Ferrari 3200, dessuten så er batterilevetida dobbelt så lang, den er lettere og støyer ikke like mye...

De kan neppe sammenlignes på annet en pris og spesifikasjoner, for på ytelse, kvalitet og design så er Acer Ferrari i en klasse for seg selv tro det eller ei. Er man bare opptatt av specs og gir blaffen i kvalitet og design så forstår jeg godt at noen vurderer 1557, den er nærmest anti-tesen av en Acer Ferrari... :yucky:

Lenke til kommentar
har aopen sin 1557 jeg og, desembertilbudet.

satt inn dvdrw, 512ram og 7200rpm disk, superpc :)

på en skala fra 1-10 hvorav 1 er nøyaktig samme støynivå som før,

hvor mye mere støy fikk du ved å sette inn 7200RPM på din 1557?

Karmacom

Lenke til kommentar
Til alle dere som tviler så er det bare å sammenligne f.eks 1557 med Ferrarien, ta å les de første innlegga i tråden her også... Råder ingen tvil... Du kan få en 2 ghz M-prosessor, 7200rpm hd og kingston minne til samme prisen som en Ferrari 3200, dessuten så er batterilevetida dobbelt så lang, den er lettere og støyer ikke like mye...

De kan neppe sammenlignes på annet en pris og spesifikasjoner, for på ytelse, kvalitet og design så er Acer Ferrari i en klasse for seg selv tro det eller ei. Er man bare opptatt av specs og gir blaffen i kvalitet og design så forstår jeg godt at noen vurderer 1557, den er nærmest anti-tesen av en Acer Ferrari... :yucky:

Jeg er kanskje litt "sær" / rar, ikke at 1557 er verdens beste design, sett langt bedre,

men jeg liker faktisk slik design bedre enn f.eks Ferrari-bærbare pga at de

er mere diskre og logo/merke-løse.

Ferrari blir liksom litt for shiny plastic-fantastic "gutte"-leketøy (håper ikke jeg fornærmer noen nå) i sin design, og ikke noe jeg ville vist meg med i f.eks et viktig forretnings-møte ute i jobb-verden. (jeg er nok litt over-konservativ også :) )

ASUS sine siste WSXGA(16:10) bærbare, selvom de ikke er så mye å skryte av rent teknisk, har en ganske slick design IMO. (det bildet som viser en stor digitalklokke på skjermen på de fleste nettbutikker som selger modellen, husker ikke modell-navnet i slengen).

Karmacom

Lenke til kommentar

Packard Bell EasyNote R7720 men 15,4" 16:10 diamondview skjerm, den er helt rå. Men skjermkortet kunne ha vore mye bedre til spilling synes jeg.

Alle som ser skjermen blir ganske overrasket over kvaliteten, Må ses.

Skiftet også ut hd til 60gb 7200rpm 8mb, ble en helt annen maskin, orginal disken er bare på 4200rpm og er svært treig.

Skjemkortet er ati radeon mobile 9600 64mb.

512 mb ram den skal omsider skiftes ut til 1024mb.

1,5ghz centrino 2mb

Er meget fornøyd med maskine, eneste minus er at vifta går på fult turtall hele tiden. (Bråker en del)

Mangen skryter over netshop sin 1557 gls men jeg har testet den og vil heller ambefale PB R7720. Det er rett og slett på grunn av skjermen og designet + lyd i de interne høytalerne.

Ble omsider litt dyr etter at jeg skiftet hd i den, som den står nå koster den ca 1700kr.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men spesifikasjoner gir da en helt klar indikasjon på hvor bra maskina yter.... Fatter ikke hvordan du klarer å finne frem en slik konklusjon...

Dersom du mener at Ferrari, og observer her at det er 3200 det er snakk om for 3400 er i en helt annen prisklasse, er i en klasse for seg, så vil jeg se en god begrunnelse for det... For alle tester jeg har lest viser det motsatte, og de gir ingen indikasjon på at Ferrari er av bedre kvalitet enn 1557... Faktisk så anbefaler de 1557 foran Ferrari sin... Dersom du mener at Ferrarien yter bedre enn 1557 så er det jo bare å kikke på 3dmark testene... Dersom du er villig til å betale 2-3000 ekstra for design, så "be my guest"... Skal innrømme at jeg synes de er stiligere enn 1557, men aldri om jeg synes designet er verdt 2-3000 kr... :nei:

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men spesifikasjoner gir da en helt klar indikasjon på hvor bra maskina yter.... Fatter ikke hvordan du klarer å finne frem en slik konklusjon...

Det er basert på egne erfaringer med begge maskinene. AOpen 1557 er rett og slett skrøpelig og stygg sammenlignet med Acer Ferrari 3200/3400 etter min mening. Jeg anser AOpen 1557 for å være en hjemmesnekra bærbar beregnet for det absolutte billigmarkedet, og ikke noe for oss som er kvalitetsbeviste.

F.eks. byggekvalitet på Acer Ferrari 3200/3400 er meget solid og bra, mens AOpen 1557 derimot er en av de dårligst byggede bærbare på markedet etter min mening. Etter å ha prøvd en slik selv, så sitter jeg igjen med en voldsom plastikkfølelse. Når jeg tok å flyttet den etter det ene hjørnet så bøyde faktisk hele maskinen seg! Ikke nok med det, også touchpad'en og tastaturet er av meget dårlig kvalitet synes jeg. Jeg er heller ikke den eneste som har en del ting å utsette på AOpen 1557, som det klart fremgår fra flere av brukerne på dette forumet:

http://forum.hardware.no/index.php?s=&act=...alitet+and+1557

- Var og så på en 1557 hos Digital Impuls. Det første som slo meg etter å ha tatt den i nærmere øyesyn var den tilsynelatende dårlige konstruksjonen. Tastaturet skrangler og svikter på midten når man skriver. :thumbdown:  Touchpad'en ga også lett etter for trykk på høyre side. Ikke at jeg er noen ekspert på området, men dette så ikke lovende ut for byggekvaliteten.
Kan bare si en ting og det er at byggekvaliteten på 1557modellene er noe dritt. Har selv en slik maskin, og sammenlignet med andre typer, som feks cl56 og andre vil jeg si at den er meget dårlig bygget. DA tenker jeg også på tastatur, skjerm og touchpad. Batteritiden er heller ikke noe å skryte av.  Det eneste som er bra med den maskina er innmaten, angrer på at jeg valgte den.
skjermen på 1557 er så dårlig at når du ser på film med sorte kanter i topp og bunn (eller mørke ting generelt) så "vrenger" skjermen seg, du kan ikkje sjå rett på skjermen men må sjå på den i en svak fallende vinkel. Byggekvaliteten er heller ikkje så veldig bra at det gjer noko. (...) slike "bygg sjølv laptoppar kan verke ypperlige for folk som ikkje har prøvd anna, men dei er drit. Jævlig forbanna på alle dei positive testane 1557 ufortjent har fått.

:thumbdown:

Dersom du mener at Ferrari, og observer her at det er 3200 det er snakk om for 3400 er i en helt annen prisklasse, er i en klasse for seg, så vil jeg se en god begrunnelse for det... For alle tester jeg har lest viser det motsatte, og de gir ingen indikasjon på at Ferrari er av bedre kvalitet enn 1557... Faktisk så anbefaler de 1557 foran Ferrari sin... Dersom du mener at Ferrarien yter bedre enn 1557 så er det jo bare å kikke på 3dmark testene... Dersom du er villig til å betale 2-3000 ekstra for design, så "be my guest"... Skal innrømme at jeg synes de er stiligere enn 1557, men aldri om jeg synes designet er verdt 2-3000 kr...  :nei:

Jeg har aldri sett noen test som sammenligner Acer Ferrari 3200/3400 med AOpen 1557 - har du noen linker? Acer Ferrari 3200/3400 yter utvilsomt bedre enn AOpen 1557, spesielt på 3DMark-testene:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=350507

Hovedgrunnen til at Acer Ferrari 3200/3400 yter så mye bedre enn AOpen 1557 på 3DMark-testene er først og fremst at skjermkortet kjører på AGP8X-hastighet og er klokket høyere:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=350456

I tillegg har den både raskere minnekontroller (integrert på prosessoren) og systembuss (800MHz HyperTransport) som alt i alt faktisk gir bedre ytelse i praksis.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det er basert på egne erfaringer med begge maskinene. AOpen 1557 er rett og slett skrøpelig og stygg sammenlignet med Acer Ferrari 3200/3400 etter min mening. Jeg anser AOpen 1557 for å være en hjemmesnekra bærbar beregnet for det absolutte billigmarkedet, og ikke noe for oss som er kvalitetsbeviste.

F.eks. byggekvalitet på Acer Ferrari 3200/3400 er meget solid og bra, mens AOpen 1557 derimot er en av de dårligst byggede bærbare på markedet etter min mening.

Jeg har aldri sett noen test som sammenligner Acer Ferrari 3200/3400 med AOpen 1557 - har du noen linker?  Acer Ferrari 3200/3400 yter utvilsomt bedre enn AOpen 1557, spesielt på 3DMark-testene:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=350507

Hovedgrunnen til at Acer Ferrari 3200/3400 yter så mye bedre enn AOpen 1557 på 3DMark-testene er først og fremst at skjermkortet kjører på AGP8X-hastighet og er klokket høyere:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=350456

Hehe, du bommer så stygt... Har selv en Netshop 1557gls og er kjempefornøyd med både design og byggekvalitet, touchpaden er det beste jeg har kjent på noen bærbar og tastaturet er meget bra... Så jeg fatter ikke hvilken bærbar datamaskin du har kikket på...

Du sier: "Hjemmesnekra bærbar beregnet for det absolutte billigmarkedet, og ikke noe for oss som er kvalitetsbeviste." Dette tror jeg er noe av det latterligste og mest useriøse jeg har hørt, har selv testa Acer Ferrari 3200 og synes ikke den er et dugg bedre, ikke no spesielt pen eller, ser litt barnslig ut...

Du sier også: "AOpen 1557 derimot er en av de dårligst byggede bærbare på markedet etter min mening." Greit at det er din mening, men det er fryktelig rart at alle ekspertene som utfører tester, på dinside, barbara osv mener helt det motsatte av deg... Føler liksom at du kommer litt til kort der... På barbara.no har de absolutt ingen ting å utsette på Netshop 1557gls, den anbefales foran maskiner som nettopp Acer Ferrari.... Og du sier jeg ikke viser til tester og linker? Da mener jeg det er fryktelig useriøst av deg ikke å lese hele denne tråden, for hvis du ser litt tidligere i tråden så oppdager du at jeg faktisk har lagt ut to linker... Ingen direkte sammenligning mellom Ferrari og 1557, men Ferrarien blir ikke anbefalt... Fryktelig irriterende å måtte skrive ting to ganger hele tiden bare for at folk som deg ikke gidder å lese hele tråden, den er dessuten ikke så veldig lang enda...

De linkene du viser til, det visste jeg for lenge siden, gammelt nytt. De viser jo ikke at Ferrari 3200 yter bedre enn 1557. Men jeg tror du bør ta en nøyere titt på de, for du har tydeligvis ikke fått med deg at maskinene de sammenligner med der ikke har like spesifikasjoner... Kan ikke sammenligne en 1557 med ATI Mobile 9600 64MB skjermkort og dårligere cpu med en Ferrari 3200 med 9700 128 mb og bedre cpu, du må jo forstå at det blir riv ruskende galt.... Forskjellen på 3dmark03 der ble 3200 på 1557 og 3600 på ferrari 3200, selv om ferrarien både hadde bedre cpu og skjermkort... Vet også at 1557gls er klokka lavt, men det har jo ingen ting å si, last ned omegadriverne og klokk gpu opp til 450mhz, ikke noe problem... Da skal jeg vedde mye på at ferrari 3200 i alle fall yter like bra, skal selv teste det....

Edit: Ser at 1557 gls med 9600 64 mb får bedre score enn det med 9700 128 mb :p , må være at 9600 kortet ikke er klokka ned slik 9700 kortet er... Jeg fikk selv med orginalt oppsett 3196 i 3dmark03....

Endret av joho83
Lenke til kommentar
De linkene du viser til, det visste jeg for lenge siden, gammelt nytt. De viser jo ikke at Ferrari 3200 yter bedre enn 1557. Men jeg tror du bør ta en nøyere titt på de, for du har tydeligvis ikke fått med deg at maskinene de sammenligner med der ikke har like spesifikasjoner... Kan ikke sammenligne en 1557 med ATI Mobile 9600 64MB skjermkort og dårligere cpu med en Ferrari 3200 med 9700 128 mb og bedre cpu, du må jo forstå at det blir riv ruskende galt....

Joda, jeg har fått med meg det. Vi får bare konkludere med at vi er fundamentalt uenige om dette og så jeg foreslår vi lar saken ligge. Jeg har ikke mer å tilføye og det burde derfor være ganske tydelig hva jeg mener om denne saken, så får det være opp til de andre leserne av denne tråden å vurdere selv hva de synes :cool:

Acer Ferrari 3200 får som regel glimrende kritikker, se f.eks. disse testene:

http://www.pcplus.co.uk/reviews/default.as...subsectionid=39

http://www.itreviews.co.uk/hardware/h627.htm

http://www.computeractive.co.uk/products/hardware/1157580

http://www.pocket-lint.co.uk/fullreview.php?reviewId=450

:thumbup:

Forskjellen på 3dmark03 der ble 3200 på 1557 og 3600 på ferrari 3200, selv om ferrarien både hadde bedre cpu og skjermkort... Vet også at 1557gls er klokka lavt, men det har jo ingen ting å si, last ned omegadriverne og klokk gpu opp til 450mhz, ikke noe problem... Da skal jeg vedde mye på at ferrari 3200 i alle fall yter like bra, skal selv teste det....

Lykke til! :!:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg har en Acer travelmate 290.. en maskin som fungerer delvis bra. Den skal støtte både windows 2000 og windows xp. Med Windows xp er den skikkelig treg, i windows 2000 derimot fungerer den ypperlig, selv det innebygde trådløse nettverkskortet som ikke fungerer sammen med windows xp.

Lenke til kommentar

Min mening om ferrari vs. 1557.

Får vel starte med å si at jeg selv har en 3400 og er strålende fornøyd.

Det eneste jeg har utsette på den er nemlig at den gir litt plastikkfølelse. Så jeg er ikke helt enig snorreh her.

Når jeg flytter på skjermen så hører jeg plastikknirking og hvis jeg tar ned skjermen ved å bare ta i det ene hjørnet så gir den etter den også(skal sies at det er mindre enn min brors Z4200).

Jeg har ikke prøvd en eller sett en 1557 enda, men jeg tviler ikke på at det kan være litt dårligere byggekvalitet på disse nettopp fordi det er en "byggemaskin" som de enkelte firmaene som bygger selv. Kanskje den snorreh testet var en av de dårligere. Kanksje jeg har en av de dårligere 3400(siden du mener det ikke er noe sånn knirking osv.).

En ting jeg mener er stilig(ja, faktisk) og et pluss er prosessoren(64-bit) og selfølgelig designet. :thumbup:

Til designet sa du at dette er noe som ikke hører til et forretningsmøte eller lignende og vel, det er det vel strengt tatt ikke ment til heller?

Skal du ha pc til jobb så kjøper du noe lignende TravelMate 8006LMI. Ikke en Acer Ferrari.

Selv tror jeg ikke det var eldre businessmennesker som var målgruppen til Acer.

Man kan vel egentlig spørre hverandre hvorfor folk i det hele tatt kjøper en ferrari(bil altså) og ikke noe annet.

Svaret mitt er å ikke ha det samme som alle andre. Det å skille seg ut fra de fleste andre.

Jeg mener, hvorfor kjøper folk dyre dresser når de kan gå på fretex å handle?

Ble litt satt på spissen det der da, men dere skjønner...

Tilbake til dataverden så betaler man mer for en finere(etter min mening ;) ) og litt bedre pc.

EDIT: Forresten, unnskyld hvis det kom litt ut på viddene her og, en annen ting.

Støtter ikke 3200/3400 PC3200(og 1557 ikke)

Endret av AC7
Lenke til kommentar

Jeg ville følt meg flau dersom jeg satt i en forsamling med en knallrød bærbar pc med ferrarilakk og ferrarilogo=P

Men ser at det selvsagt er mange som er uenig med meg. Kunne bare tenkt meg å bruke en slik dersom jeg er alene i rommet. Føler rett og slett at det er litt harry.

Lenke til kommentar

Jeg er enig der. Ferrari er litt "gutte"-look, ikke særlig voksen/diskre look. Men her tror jeg også bruksområdet spiller litt rolle, hjemme vs. kontor-arbeid osv.

Jeg har selv tatt i / følt på en 1557-G, den var helt ok, men enda ikke fått min 1557-GLS så skal ikke uttale meg av "egen erfaring" her ang. 1557-GLS finger-følelser.

Jeg tviler ei på at 1557 føles litt billigere mellom fingrene, litt, men ikke mye, og verdt hardwaren IMO.

Tror resten dreier seg om en uendelig tvist av forskjellige smak, og alle har jo sin rett til sin smak uten forbehold eller betingelser slik jeg ser det uten å begynne å bli personlige mot hverandre, det er jo ikke noe koselig.

Jeg er faktisk mest spent på GPU-ytelsen, kommer nok til å teste disse to maskinene opp mot hverandre.

Litt flaut å inrømme det, men er litt uvitende ang. hvorfor den kjører på AGP 4X på 1557, er dette pga 855PM chipsettet som ikke støtter noe mer enn 4X? (ikke tatt meg tid til å undersøke den delen av techspecs for 855PM(vanlig i bruk til Centrino-løsninger)-hovedkortene.).

Eller er det bare snakk om en BIOS-begrensing her som kan tweakes?

*løper og leser specs litt på Intel's website*

Isåfall er det den største festbremsen med Centrino-baserte maskiner hittils IMO. 8X hjelper litt ekstra, ikke utrolig mye, men nok til det lille ekstra kicket somregel.

*blåser fredspiperøyk utover hele tråden*

Karmacom

Lenke til kommentar

Intel 855PM-brikkesettet (en del av Centrino-pakken) støtter bare AGP4X og DDR333. Ettersom både AGP8X-skjermkort og PC3200-minne er bakoverkompatible så vil skjermkortet kjøre på AGP4X-hastighet og minnet vil kjøre på DDR333-hastighet (PC2700) på dette brikkesettet. Kun brikkesett for P4 og Athlon 64 støtter foreløpig skjermkort på AGP8X-hastighet og minne på DDR400-hastighet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøpte meg Acer TravelMate 380 PC, rettere sagt TM382TMi!

Knallfornøyd! Dog brukt den VELDIG lite enda... :blush:

så vi får se om resultatet blir slik forventningene var :dontgetit::roll:;):yes:

Skulle ha meg en liten PC, og valget var mellom 1551 og TM382en,

og angrer meg ikke på siste da jeg fikk en god pris på den.

kort fortalt, P-m 725(?) 1.6GHz, 512 ram, ekstern dual-DVD-ROM sak og pen

finish. :thumbup: slikt jeg liker. Fant egentlig ut at jeg ikke hadde behov

for alle ekstra koblingsmulighetene som er på 1551. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg ville følt meg flau dersom jeg satt i en forsamling med en knallrød bærbar pc med ferrarilakk og ferrarilogo=P

Men ser at det selvsagt er mange som er uenig med meg. Kunne bare tenkt meg å bruke en slik dersom jeg er alene i rommet. Føler rett og slett at det er litt harry.

Det er ikke flaut, tvert imot! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...