Gå til innhold

Hvliken hovedkortprodusent er best?


*nitram*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har enda ikke hatt problemer med 3 av mine Asus kort, mens 2 MSI kort har det kun vært problem med. Det kan selvfølgelig hende at jeg har vært uheldig, men tanken på at jeg har vært uheldig med 2 kort høres ut som en fantastisk opplevelse :thumbdown: . Asus har også alltid støttet alt jeg trengte til min pc. Derfor kommer jeg til å gå for Asus når jeg bygger min neste pc i februar...

Lenke til kommentar
En bør huske på at det ikke nødvendigvis er hovedkortprodusenten som er "dårlig", mest sansynlig er det chipset folk har problemer med.

 

Når det gjelder hovedkort for Intel, så har jeg erfart at Intel's egne chipset er raskest og mest stabile.

 

Jeg hadde "MSI 875P Neo Fis2r", var ikke fornøyd med verken ytelse eller stabilitet. Byttet til "ASUS P4C800-E Deluxe" som bruker nøyaktig samme chipset på både nord- og sørsiden. Utrolig forskjell, gikk fra 9500 til 12600 poeng i 3dmark 2001SE med mitt gamle GeForce 4 Ti 4800SE skjermkort, stabiliteten var helt utrolig.

Tenkte å skrive dette selv, men du kom meg altså i forkjøpet... :D

 

Hvis dere tar de kortene dere har hatt og som dere har hatt problemer med og tenker etter hvilken chipset det har vært på de så tror jeg de fleste problemene kan spores tilbake til VIA.

 

Hvilken produsent som er "best" er gjerne den produsenten som kommer fortest med løsninger på bugs osv.

Synes Asus kort er gode, men igjen så har jeg hatt plenty med problemer med Asus kort som har hatt VIA chipset.

Har lyst til å prøve Gigabyte GA-K8NXP-SLI nå som jeg skal bygge meg en ny PC for s939 CPU. Dyr men tross alt ikke dyrere enn KA7-100 kortet fra Abit i sin tid... :p

Lenke til kommentar
Min favoritt må være ABIT, pga. deres overlegne bios, har enda ikke opplevd en hovedkort produsent som lager en bedre bios. Dell sine bærbare må jeg si har den aller dårligste biosen i manns minne

Abit's Soft Menu er genial. Har et litt gammelt kort, så jeg vet ikke om de kaller det dette lenger.

Lenke til kommentar

Eg har svært gode erfaringer med Abit's VP6 hovudkort. Stabilt som fjell, klokka svært bra, og har overlevd det meste. Dessuten har det ein genial design.

Award-BIOSen er genial med sitt Soft Menu II -system, dessuten er den veldig oversiktlig og grei å ha med å gjere. Trur forresten VP6'n var det fyrste hovudkortet som hadde ein automatisk reset-funksjon i tilfelle overklokkinga klikka.. Hold inne shift, trykk på reset, og den blir tilbakestilt.. :)

 

Har for øyeblikket Asus P4PE, og er langt frå like fornøygd.. Dårlig BIOS, kjip når det kjem til overklokking (lydkortet faller ut ved 151MHz FSB), og ellers dårlig "allmentilstand"..

 

Hadde eit PII GigaByte-hovudkort, og det fungerte svært godt i si tid. :)

 

Abit-kortet mitt er forresten i bruk den dag i dag i ein server. Det kjem ikkje til å bli bytta ut med det nyere Asus-kortet når det skal byttes ut.

Lenke til kommentar
MSI har stabile hovedkort til gode priser...

 

Men vi må vel nå snart konkludere med at ingen produsent er generelt best. Det er mange som liker asus har jeg sett, men det betyr ikke at det er best.

Det å kåre en produsent til beste hk produsent er jo håpløst, man må jo først da dele opp i gruppene: stabile hk, oc hk, billige hk osv. Dere skjønner poenget ikke sant?

Lenke til kommentar
MSI har stabile hovedkort til gode priser...

 

Men vi må vel nå snart konkludere med at ingen produsent er generelt best. Det er mange som liker asus har jeg sett, men det betyr ikke at det er best.

Det å kåre en produsent til beste hk produsent er jo håpløst, man må jo først da dele opp i gruppene: stabile hk, oc hk, billige hk osv. Dere skjønner poenget ikke sant?

Det er et godt poeng og så må vi heller ikke glemme "udugelighets faktoren" blant brukerene.

Mitt Asus A7N8X Dlx kort har vært et godt kort, men jeg har måtte bestille ny BIOS til den fra Badflash etter en justering som jeg gjorde i BIOSen.

Ikke noe sprøe greier, bare en enkel justering, men i lagringsprosessen så gikk vist noe gærnt som gjorde at hele BIOSen ble korrupt.

I følge duden på Badflash så hadde han sendt mange BIOSer til folk med A7N8X kort, visstnok pga batteriet ikke var godt nok fra fabrikk...

 

Siden har den vært krutte god, og nå kommer den til å bli benyttet som hovedkort i HTPC prosjekt jeg vil starte på når jeg får de nye komponentene til S939 maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...