Gå til innhold

Døde pixler hos eiere av Lacie photon20 vision2?

Silkerampen

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en slik skjerm når Edbergen hadde kampanje på denne, dessverre fikk jeg en skjerm med bortimot 8 døde pixler. Disse var primært blå og grønne, og kunne sees passe lett når skjermen var sort. Jeg sa fra om dette, og fikk tilsendt en ny skjerm, men denne er plaget med en knall hvit død pixel litt til høyre mot kanten, samt 6-7 andre som også er blå, grønne og røde, og de sitter sentrert mot midten og kan sees når bakgrunnen er sort.

I følge kontaktpersonen hos Edbergen, var jeg den eneste som hadde hatt disse feilene, så spørsmålet mitt til andre eiere av denne skjermen, er om dere også har hatt slike problemer? Jeg føler meg veldig uheldig her, men en skulle da tro at dette er nok til atter å få en ny skjerm?

Det merkelige her er at Edbergen hadde sjekket den for døde pixler før de sendte den, og fant bare den hvite, men når jeg oppmonterte den og startet windows, da så jeg raskt 3-4 andre (og fant flere etterhvert), andre har også sett på den og bekreftet raskt de døde pixlene.

Har jeg vært jævlig uheldig her, kan jeg nærmest "uten videre" kreve ny skjerm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en slik fra edbergen selv, og min skjerm har to døde piksler; én som er synlig hele tiden(sort prikk) midt på skjermen, og én litt lenger ned og til høyre som heldigvis kun er synlig hvis man fyller skjermen med grønnfarge.

Den på midten fungerer på rødt, men er død på alle andre farger(også hvitt merkelig nok, men den lyser kanskje rødt da også, så den ser svart/grå ut på hvit bakgrunn?).

Jeg regnet med og regner fortsatt med at jeg må leve med dette - det er jo tross alt egentelig bare én synlig død piksel - så jeg gjorde først ikke noe med det.

Men så tenkte jeg, "vel - det gå jo an å forhøre seg", så jeg sendte dem en e-mail hvor jeg spurte hva policy'en deres og til LaCie var på døde piksler. Men jeg fikk aldri noe svar.

Virker som de ikke svarer meg på mail; jeg fikk i utgangspunktet ikke noen kvittering på kjøpet, så jeg sendte dem en mail om det. Fikk ikke noe svar da heller, men noen dager senere lå plutselig kvitteringen i postkassa. Det virker noe merkelig på meg.

Litt rart, for jeg snakket med en utrolig hyggelig dame på telefonen da jeg bestillte. Stemmer liksom ikke med intrykket jeg fikk da.

-Nå skal jeg vel riktignok holde muligheten åpen for at de hadde juleferie da jeg spurte om piksel policy da.

Men men - jeg kan vel egentelig ikke klage heller. Er ellers så fornøyd jeg kan være med denne skjermen.

Samtidig er jeg glad jeg ikke gikk for en billigere skjerm, hvis dette er en av de aller beste på markedet.

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Ohoi, natten er fortsatt ung! Skal akkurat til å slenge meg ned i sakkosekken og ta et maratonløp på en serie, men har selv en "halvdød" piksel og tenkte jeg kunne lage en ganske nøyaktig simulering :) Denne er plassert som følger:

Bilde, se dotten over O i Photoshop taskbar

Bildet er selvsagt fotoretusjert :yes: Noe som ikke kommer fram i bildet, er lyse hjørner (høyre øverst på midten) og "sølv" refleksjon - bilde simulering.

Er rimelig fornøyd med min, selger trolig en Eizo T965 CRT til en venn av meg. CRT skjermen er overlegen på sortnivå og mørke nyanser, bildet har dybde. LCDen sliter virkelig her, men det hjelper med gamma/lys/kontrast justeringer. LCD skjermen er mørkere i lyset, men sier STOPP i totalt mørke, ideelle forhold til Doom3 eller Thief3. Men fordelene med LCD skjermen er i mine øyne såpass viktige til det jeg bruker maskinen mest til at jeg velger å selge CRT og kjøpe LCD #2. Farge (lyse) og detaljnivå er formidabelt, og øyeplager er ...rett og slett ikke tilstede.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Testet litt akkurat nå men en runde HL2, jaggu er den hvite konstant på skjermen, nesten uansett fargebakgrunn, og de andre døde oppleves når jeg ser litt etter ved mørke partier. Nå som jeg vet hvor de er, ser jeg de hele tiden, veldig kjipt med bortimot 6 døde pixler når jeg spiller, ser på film osv.

Håper virkelig ikke Edbergen nekter meg en ny skjerm, kan jeg da rasle med forbrukerrådet (selv om det ikke er noen ønskesituasjon?)

Lenke til kommentar

Jeg har vært inne på LaCie's hjemmesider, sjekket testen her på Hardware, og teksten som står om denne skjermen på Netshop, men ingen steder kan jeg finne noe om hvilken standard den følger på dette området.

Men seks døde piksler er vel uansett i overkant, selv om de deler dem inn i forskjellige kategorier. Kjøper man en skjerm til 8000 - 9000 kroner, bør man kunne forvente temmelig nært perfeksjon, spør du meg. Alt over tre døde piksler burde det i alle fall gå an å klage på.

Lenke til kommentar
Hadde dei forkasta alle skjermar som hadde døde pikslar hadde det vorte mange færre skjermar som blei sendt ut, og dei hadde vorte mykje dyrare.

Ein skjerm med ein død piksel til 3500kr er bedre enn ein uten til 6000.

Synes jeg leste det en gang, at de gikk gjennom en grundigere skjekk. Kan hende det var mens de holdt på å lage, jeg er ikke sikker.

"Ein skjerm med ein død piksel til 3500kr er bedre enn ein uten til 6000."

aha.. :roll: Så du ville heller hatt en skjerm til 3,5k med 1 død pixel enn en til 6k uten døde pixler?

Lenke til kommentar

Ja?

Eg snakkar om ein eventuell samme skjerm her, altså.

Om dei hadde forkasta alle skjermane med døde pikslar hadde prisane gått rett til værs fordi produksjonskostnadane hadde komme til å blitt skyhøge.

Ein av grunnane til at LCD har vore veldig dyrt lenge, er at feilprosenten har vore ganske stor, og at dei då må ta meir betalt for å dekke det dei taper på å forkaste skjermar. Dette har forbetra seg veldig no i det siste, og dei har kunna sett ned prisane utan å tape på det.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...