MaxCPU Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Har prøvd å installere Novell Linux Desktop 9 i hele dag etter å ha lest en artikkel på Dinside.no. Alltid gøy å prøve noe nytt uten at det påvirker Windowsdisken som har blitt koblet fra. Problemet er etter installasjon av CD 1, etter restart nekter maskinen å boote fra harddisken og det eneste som går er ny installasjon som jeg har prøvd tre ganger nå. Det siste maskinen sier før den restarter er jo installering av boot og klargjøre for neste boot. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Er BIOS satt til å boote frå harddisk? Kva står jumperen på harddisken på? (Master, slave , CS). Min disk må stå på CS om den er einaste disk på IDE-bussen for at den skal boote. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 (endret) Kan du utdype "nekter å boote fra disken"? Noen feilmelding etc.? Endret 1. januar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 1. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2005 Står i installveiledningen at maskinen bare skal restarte av seg selv etter første CD er ferdig noe den gjør. Ved restart (selv om CD ikke står som første boot) starter maskinen fra CDen og man får muligheten til å velge "Starte fra harddisk". Da får jeg "Failure, unable to find boot manager" eller noe slikt. Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 1. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2005 Er BIOS satt til å boote frå harddisk? Kva står jumperen på harddisken på? (Master, slave , CS). Min disk må stå på CS om den er einaste disk på IDE-bussen for at den skal boote. Har prøvd begge deler, men så har man jo også valget helt i starten av Novellmenyen fra CDen. Starter fra CD uansett. Burde jo ikke være noe problem med jumperen, disken fungerer jo fint under selve installasjonen. Kan alltids prøve, den står på "Master or Slave". Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Står i installveiledningen at maskinen bare skal restarte av seg selv etter første CD er ferdig noe den gjør. Ved restart (selv om CD ikke står som første boot) starter maskinen fra CDen og man får muligheten til å velge "Starte fra harddisk". Da får jeg "Failure, unable to find boot manager" eller noe slikt. Ta ut CD'en og la den starte fra HD...? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 (endret) Er BIOS satt til å boote frå harddisk? Kva står jumperen på harddisken på? (Master, slave , CS). Min disk må stå på CS om den er einaste disk på IDE-bussen for at den skal boote. Har prøvd begge deler, men så har man jo også valget helt i starten av Novellmenyen fra CDen. Starter fra CD uansett. Burde jo ikke være noe problem med jumperen, disken fungerer jo fint under selve installasjonen. Kan alltids prøve, den står på "Master or Slave". Jo, slik var min, installasjonen av Windass (ei stund sida) gjekk heilt fint, men nekta å boote frå HDD, og boota berre frå CD. Måtte sette jumper på "CS". Har du berre Master og Slave er Master den du skal ha den på sjølvsagt. Men om du ikkje har gjort noko med boksen sidan siste OS-install, burde alt vere ok... Endret 1. januar 2005 av objorkum Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 1. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2005 Står i installveiledningen at maskinen bare skal restarte av seg selv etter første CD er ferdig noe den gjør. Ved restart (selv om CD ikke står som første boot) starter maskinen fra CDen og man får muligheten til å velge "Starte fra harddisk". Da får jeg "Failure, unable to find boot manager" eller noe slikt. Ta ut CD'en og la den starte fra HD...? Har prøvd. Får beskjed om at den ikke finner bootbar disk som man jo får når man ikke har noe OS på disken. Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 1. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2005 Nå begynner det å ligne noe her! Tenkte ikke over at HD stod på IDE2 når jeg flyttet kablen fra Raid kontrolleren (gidder ikke å sjekke Linuxstøtte foreløpig, men tror ikke det er noe problem for den ble funnet under installasjon). Kom litt videre, men får så beskjed om at maskinen ikke finner /dev bla bla. Sikkert fordi jeg har rotet det til ganske kraftig nå så tenkte å formattere disken og starte helt på nytt, men nå vil maskinen plutselig ikke starte fra CD! Enkel måte å slette partisjonene som har blitt opprettet på disken under de første installasjonene? Tror ikke jeg har noe Dos og Fdisk liggende... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Nå begynner det å ligne noe her! Tenkte ikke over at HD stod på IDE2 når jeg flyttet kablen fra Raid kontrolleren (gidder ikke å sjekke Linuxstøtte foreløpig, men tror ikke det er noe problem for den ble funnet under installasjon). Kom litt videre, men får så beskjed om at maskinen ikke finner /dev bla bla. Sikkert fordi jeg har rotet det til ganske kraftig nå så tenkte å formattere disken og starte helt på nytt, men nå vil maskinen plutselig ikke starte fra CD! Enkel måte å slette partisjonene som har blitt opprettet på disken under de første installasjonene? Tror ikke jeg har noe Dos og Fdisk liggende... Ja, disken må vere på IDE-bus 1. Kan du ikkje berre køyre installasjonen på nytt og slette alle partisjonar der? Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Her er altså saken: PCen starter ikke opp fra CD når denne står på IDE2 som Master (heller ikke som CS). Jeg får feilmelding ved oppstart fra harddisk. Setter jeg HD på IDE2 og CD på IDE1 får jeg startet opp fra CD og installert. Deretter må jeg bytte om på kablene igjen for at maskinen skal boote fra harddisken. Da får jeg imidlertid feilmeldingen /dev/hd..... Har litt på følelsen av at dette skyldes at Linux blir installert når harddisken står på feil IDE-kontroller. Har selvfølgelig satt boot til CD i BIOS. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Aha... Gjer slik du: - HDD på IDE1 som CS - CD-ROM på IDE2 som Slave Sikker på at du har CD som første boot? Virkar som om den prøver harddisken først om det kjem feilmelding der... Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 For å informere litt så er feilmeldingen jeg får ved oppstart "/dev/hdc3". Kan ikke finne eller noe.. Videre har jeg prøvd å sette hd og cd som beskrevet over uten at dette ikke hjelper en dritt da maskinen starter fra harddisken uansett. Og ja, jeg vet at CD står som første boot i Bios. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Hva hvis du prøver å sette cd-rommen og harddisken på samme IDE-kanal? Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Prøvd det og... Kan evt. prøve med harddisken som slave. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Ev. kan du installere den sånn som du har gjort, kople om, og så endre fstab/grub (starte fra cd) sånn at det passer... Er dog noe knot, men en venn med litt peiling burde greie det. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Prøvd det og... Kan evt. prøve med harddisken som slave. Neinei, den må vere Master i så fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå