Gå til innhold

Får ikke overklokket i det hele tatt?

Anbefalte innlegg

Prøver å overklokke med coolbits eller rivatuner men når jeg trykker på "test" vil den ikke ta imot noe høyere enn standardinstillinger. Hva kan dette komme av? Det begynte etter at jeg fjernet de gamle driverne og la inn nye til 67.22.

Gpu ligger på 54c idle. Dette er kanskje litt mye? Har montert en vga silencer. Burde den vært mindre? Den lå på et par grader høyere før jeg monterte den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja mine mistanker helte mot driveren hos meg oxo. Jeg får innstallere nye igjen i morgen. Får håpe det funker da. Har ikke tid nå.

Men det var litt problemer med den gamle oxo. Jeg overklokket mitt 6800GT til 400/1090 rett etter at jeg hadde startet maskinen og gpu var kald. Men når jeg prøvde å stille den ned ville den ikke godta det heller?? Den ville kun kjøre på 400/1090. Spill og 3dmark gikk jo uten artifacts så jeg gadd ikke bry meg om det. Kunne selvfølgelig trykket på "Sett til deafault" men da fryktet jeg at den ikke gikk ann å klokke opp igjen.

Fikk bare 10333 i 3dmark03 nå :hrm:

Lenke til kommentar
Ja mine mistanker helte mot driveren hos meg oxo. Jeg får innstallere nye igjen i morgen. Får håpe det funker da. Har ikke tid nå.

Men det var litt problemer med den gamle oxo. Jeg overklokket mitt 6800GT til 400/1090 rett etter at jeg hadde startet maskinen og gpu var kald. Men når jeg prøvde å stille den ned ville den ikke godta det heller?? Den ville kun kjøre på 400/1090. Spill og 3dmark gikk jo uten artifacts så jeg gadd ikke bry meg om det. Kunne selvfølgelig trykket på "Sett til deafault" men da fryktet jeg at den ikke gikk ann å klokke opp igjen.

Fikk bare 10333 i 3dmark03 nå :hrm:

Prøv 71.22 driveren, du kan laste den ned frå www.guru3d.com

Lenke til kommentar

Nei nå har jeg prøvd 71.22 og 66.97 og ingen av de gjorde at jeg kunne overklokke igjen. Kanskje jeg må ta av hverandre vga-silenceren å sjekke at den sitter sikkerlig på....

Men det burde jo ikke ha så mye å si så lenge jeg ser at gpu ligger på 53/54c idle? Det burde jo være mulig å klokke den litt opp for det??

Lenke til kommentar

Du er klar over at du må ha Coolbits2 til de nyeste Nvidia driverne?

Forresten å sette til deffault er ikke noe farlig.

Den setter kun hastigheten til standard, ikke noe mere skummelt som å låse frekvensene helt.

Bare prøv deg fram du.

Det enkleste hadde vært om du tok en systembackup før du begynte å tukle med driverne, skulle de gå på skogen er det bare å kjøre backupen.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Sjefern: Du har akkurat samme problem som meg bortsett fra at coolbits og rivatuner lar meg sette både opp og ned frekvensene men de blir bare ikke lagt til. Dette fant jeg ut ved å se på hardware monitor i rivatuner.

Problemet mitt oppstod da jeg forsøkte å gjennomføre 3dmark03 med noe ambisiøse frekvenser. Midt i testen hoppet frekvensene tilbake til 375/1050 (som er default med den biosen jeg bruker) og på det meste var temperaturen 86°C. Etter det fikk jeg hverken klokket opp eller ned. Når jeg testet nye frekvenser i rivatuner, så jeg på hardware monitor at testen egentlig ble foretatt på default.

I ettertid har jeg avinstallert rivatuner, og flashet til ny bios. Jeg vet ikke om det var det ene, det andre eller en kombinasjon av begge som gjorde utslaget, men etter dette fungerte det i hvert fall.

Har nå også reinstallert rivatuner men jeg får ikke brukt dette programmet til å klokke. Det er noe merkelige greier, men coolbits fungerer i hvert fall, så nå bruker jeg det til klokking mens jeg bruker rivatuner kun til å lese av temp.

Lenke til kommentar
Du er klar over at du må ha Coolbits2 til de nyeste Nvidia driverne?

Forresten å sette til deffault er ikke noe farlig.

Den setter kun hastigheten til standard, ikke noe mere skummelt som å låse frekvensene helt.

Bare prøv deg fram du.

Det enkleste hadde vært om du tok en systembackup før du begynte å tukle med driverne, skulle de gå på skogen er det bare å kjøre backupen.

Lykke til!

Hehe.. Joda jeg visste alt du sa der. Har overklokket et par år. Men jeg tror ikke du forsto meg helt.... ;)

Problemet mitt er at det ikke er mulig å overklokke. Når jeg setter frekvensene opp så mye som et poeng og skal trykke på test får jeg bare til svar at skjermkortet ikke klarer å kjøre op oppgitte frekvenser,

Grunnen til at jeg nevnte deafault settings var at det på et tidspunkt ikke var mulig å klokke hverken opp eller ned. Jeg regnet med at det ville gå ann å sette innstillingene tilbake til deafault men gjorde det ikke i frykt for at det ikke skulle være mulig å klokke opp igjen etter at jeg hadde gjort det. Noe som også skjedde da jeg nå la inn ny driver.

Bradbury: Jeg hadde ikke rivatuner innstallert da det skjedde første gangen. Installerte rivatuner i etterkant i håp om at det skulle gå ann å overklokke med den. Flashe biosen har jeg ikke gjort. Det er vel ikke mye å hente ved å flashe en bios på et 6800GT kort? Har ikke vært inne på tanken en gang for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke mye å hente ved å flashe en bios på et 6800GT kort? Har ikke vært inne på tanken en gang for å være ærlig.

Kanskje, kanskje ikke... Jeg har uansett vært ganske så uheldig med det kortet jeg har fått, for det kunne ikke klokkes til mer enn ca 385/1100. Etter at jeg økte spenningen til 1,4 volt ved å flashe biosen får jeg klokket til rundt 420/1170. Riktignok med store mengder artifacts, men jeg venter på vga silencer så forhåpentligvis kan jeg få ned tempen litt med den.

Jeg har et tips du kan prøve. I rivatuner, velg Power user, klikk på plussen ved RivaTuner 2.0 RC 15.3 / NVIDIA / Overclocking. Dobbelklikk den nest øverste linjen som heter DisableInternalClockTest og sett denne verdien til "1". Nå kan det hende at du får klokket høyere, men du vil fortsatt få samme feil dersom du klokker med Coolbits.

riva.jpg

Lenke til kommentar

Bøyer meg i støvet for dine kunnskaper om rivatuner Bradbury. :yes: Det fungerte det. Men det dukket et annet problem opp.

Jeg kan nå klokke memory, men ikke core? Nesten samme problemet som du beskrev ovenfor. Ser på hardware monitor at memory har blitt klokket til det det står mens core fremdeles egentlig står på deafault. Kjører 3dmark uten store forbedringer og ser at klokken står stabilt på 351/1100. (etter å ha klokket den opp til 400/1100)

Noen flere ess i ermet?

Lenke til kommentar
Bøyer meg i støvet for dine kunnskaper om rivatuner Bradbury.

Heh, la det først og fremst være sagt at jeg er langt ifra noen ekspert på rivatuner. Dette var kun noe jeg kom over da jeg lette etter en løsning da jeg hadde samme problem. Tipset fant jeg på http://forums.guru3d.com/ hvor bl.a utvikleren av rivatuner, Unwinder, er bruker.

Jeg kan nå klokke memory, men ikke core? Nesten samme problemet som du beskrev ovenfor. Ser på hardware monitor at memory har blitt klokket til det det står mens core fremdeles egentlig står på deafault.

Jepp, der har du akkurat samme problem som jeg har/hadde (det fungerer for øyeblikket, men for alt jeg vet kan det dukke opp igjen når som helst). Det som skjedde var at 3dmark låste seg etter at jeg hadde brukt coolbits til å klokke. Jeg trykte på reset, og etterpå så jeg at frekvensene stod på default og overklokking av deaktivert i coolbits. Jeg forsøkte derfor å klokke i rivatuner, og det fungerte! Både på core og mem!

Når du tester nye frekvenser i rivatuner, får du da opp bildet under, eller er det akkurat som frekvensene ikke testes i det hele tatt?

rivatest.jpg

Dersom denne progress bar'en ikke vises, da kan jeg med forholdsvis stor sikkerhet si at det er noe galt, men det betyr absolutt ikke at ting er i skjønneste orden selv om den er der. Jeg opplevde nemlig at core-grafen i hardware monitor var helt flat både før, under og etter testing av ny frekvens.

Noen flere ess i ermet?

Nei, i grunn ikke, men du kan jo teste et par ting. For eksempel så kan du forsøke følgende

1 Deaktiver overklokking i rivatuner

2 Deaktiver overklokking i coolbits

3 Aktiver overklokking i rivatuner

Fortsatt ingenting? Prøv i så fall å deaktivere overklokking i rivatuner igjen, reboot og aktivere på nytt igjen.

Fortsatt ingenting? Håpet svinner :( Forsøk evt andre kombinasjoner av aktiv/deaktiv overklokking i coolbits/rivatuner. Kanskje du kan avinstallere fullstendig (svar Yes på spørsmålet du får ved avinstallering) for så å installere det på nytt igjen. Det er mulig at overklokking bør være deaktivert i coolbits for at dette skal fungere.

Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen Bradbury. Nå ser det ut som ting ordner seg. Godt vi har noen sånne som deg her på forumet. :thumbup:

Avinnstallerte rivatuner

Avinnstallerte drivere

Renset opp med Driver Cleaner 3

Installerte nye 71.24beta drivere (de skal visst være godtatte på 6xxx kort)

Innstallerte rivatuner (Bryr meg ikke om coolbits2. Nok problemer med de nå)

Prøvde å overklokke igjen fra rivatuner.... Funket ikke. :roll:

La inn "disableinternalclocktest 1"

Overklokket til 405/1105. Voila!!! Hardwaremonitor bekrefter klokken!

Nå skal jeg se om den klarer instillingene. (har jo vga-silencer og ligger 54c idle)

Wish me luck. :thumbup:

Lenke til kommentar

Scoren ble ikke noe bedre enn den gamle rekorden. Men den er jo ikke til å fnyse av uansett den! :cool: Fikk faktisk 5 poeng mindre. Rare greier. Trodde den nye driver-serien skulle gi et ytelseshopp i 3dmark. Mulig det var 3dmark05 det var snakk om. Husker ikke helt.

Prøvde forresten 3dmark05 også. Der fikk jeg 5048. Det var ny rekord. :thumbup:

Men klokken er ihverfall oppe på 6800ultra hasigheter og jeg er glad og fornøyd igjen. Takker igjen så mye for hjelpen. :yes:

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...