DrDoogie Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Hei folkens! Proevde meg nettopp paa aa innstallere Redhat 7.3, men det gikk litt i dass. Inkompatibel hardware visstnok (Ati Rage 128 drittkort). Saa spoersmaalet mitt er da: Finnes det noen journalfoerende filsystemer som kan brukes av Win2K? Tenkte meg i utgangspunktet paa aa bruke XFS for *nix, men det gikk jo ikke med Linux + hardware'n min... Saa hva kan jeg gjoere? Er bare saa inn i svarteste gloedende helvete lei av risikoen for aa miste data med NTFS. Maa jeg sette opp en linux-box uten grafisk innlogging / bare med X86_Free for aa serve filer til Win2K fra XFS, eller hur? Haaper saa inderlig noen her har peil, og at det ikke bare er fjortisser igjen naa... :smile: Lenke til kommentar
BBC Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 NTFS er et journaling system. Microsoft: Quote: NTFS is a journaling file system. NTFS writes a log of changes being made, which offers significant benefit in cases where a system loses power, experiences an unexpected reset, or crashes. NTFS can quickly return the disk to a consistent state without running CHKDSK. This yields a better user experience and results in fewer support calls.In contrast, the FAT file system must always run CHKDSK to recover if a system outage occurs. With extremely large hard drives, CHKDSK can take a very long time to complete, and this lengthy time and other problems often results in customer support calls. Hvis du har problemer med å miste data med NTFS, kan jeg umulig tenke meg at det er NTFS i seg selv som har skylden. Kan du si litt mer om feilen? Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Quote: Den 2002-06-08 08:05, DrDoogie skrev:Proevde meg nettopp paa aa innstallere Redhat 7.3, men det gikk litt i dass. Inkompatibel hardware visstnok (Ati Rage 128 drittkort). Jeg har Redhat 7.3 maskin med Rage 128 kort. Kjører XWindow uten problemer. Quote: Maa jeg sette opp en linux-box uten grafisk innlogging / bare med X86_Free for aa serve filer til Win2K fra XFS, eller hur? Hvis du bare skal servere filer - hvorfor trenger du grafisk grensesnitt? Jeg ville bestemt kjøre server uten XFree - du trenger ikke å installere det heller. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 9. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2002 Yeah, yeah... Tenkte meg om og fant helt riktig ut at jeg trenger jo ikke bruke KDE. Tror det var der feilen med skjermkortet mitt laa, sammen med andre rare krasj under KDE. Naar det gjelder at NTFS er journaling, javel, da vil jeg hevde at dette ikke er helt korrekt. Men la meg beskrive problemet. Opera 6.00 var aapent, maskinen krasja. Win2K er da paa FAT32, Opera paa NTFS. Og jeg kjoerer Norton Protected Recycle Bin paa begge partisjonene. Da maskina starta igjen, klarte ikke Opera aa finne bookmarks-fila, og jeg mista derfor alle bookmarksene mine. *snufs* So how come and what gives? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Quote: Den 2002-06-09 05:18, DrDoogie skrev:Men la meg beskrive problemet. Opera 6.00 var aapent, maskinen krasja. Win2K er da paa FAT32, Opera paa NTFS. Og jeg kjoerer Norton Protected Recycle Bin paa begge partisjonene.Da maskina starta igjen, klarte ikke Opera aa finne bookmarks-fila, og jeg mista derfor alle bookmarksene mine. *snufs*So how come and what gives? Ikke et problem med NTFS. Har hatt samme problemet på både Fat32 og NTFS. Problemet ligger i Opera, som ved spesielle tillfeller (f.eks. krasj) skriver over konfigurasjonsfilene med default-filer (eller med tomt innhold). Da hjelper det ikke at NTFS er journalførende. Og hvis Windows 2000 krasjer så ofte at det er et problem, da har du problemer med drivere eller lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå