Gå til innhold

Alltid krøll med ATI drivere :(

Einar2

Anbefalte innlegg

CCC skal se penere ut, og brukeren skal få en bedre forståelse av hva de forskjellige settings gjør ved å kjøre en demo av det du forandrer på (en rød bil som kjører på en rett vei med noen plakater som kommer i ny og ne). Denne kjører konstant (Du kan også velge å kun forandre på innstilinger som har med 3D å gjøre uten å måtte bruke denne delen av CCC, men fortsatt er ytelsen treg og den er lite responsiv synes jeg). Du har ikke flere settings i CCC utenom A.I.

CCC har en forbedret profile manager og display manger med flere muligheter. CCC har også etterhvert blitt mer responsiv, den siste CCC i Cat 4.12 skal visnok ha blitt ganske bra. En ekstra boost vil også komme med .NET framwork 2.0, så dette ligger ikke kun på ATi.

CP har alle andre settings (- A.I, som jeg synes man egentlig ikke trenger ennå med et kort som X8x0). Og er veldig mye mer responsivt. Enkelere å bruke synes jeg også.

Jeg vil si at X8x0 har bruk for det med Doom3. Det gir også ATi mulighet til å f.eks disable AA i spill som har problemer med MSAA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CCC har en forbedret profile manager og display manger med flere muligheter. CCC har også etterhvert blitt mer responsiv, den siste CCC i Cat 4.12 skal visnok ha blitt ganske bra. En ekstra boost vil også komme med .NET framwork 2.0, så dette ligger ikke kun på ATi.

Nja, sikkert sant det med .NET framework, men jeg har kjørt CCC som føller med 4.12 og jeg synes fortsatt den er treg, jeg har kanskje ikke superübercomputer, men jeg tviler på at det skal ta to sekunder å applie en setting før CCC svarer igjen.

Hvilke forbedringer er gjort i profile manager? At Triple Buffring er med i profilen?

Jeg vil si at X8x0 har bruk for det med Doom3. Det gir også ATi mulighet til å f.eks disable AA i spill som har problemer med MSAA.

Jeg kjører DooM3 med vanlige CP på High Quality AFx16 og AAx4 går helt ok for meg dette, det er vel mer en smakssak når det gjelder FPS i spill, men jeg presiserte at det var min mening :thumbup:

Disable AA i spill som "sliter" med MSAA kan jo forces i driver uten A.I og kan fint gjøres via CP.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
Catalyst AI has a, curiously, slightly mixed function. As you can see there is a slider and a checkbox.

The slider function is actually to control ATI's texture filtering optimisations. If Catalyst AI is enabled and the slider is in the low setting the texture optimisations that are the current default with X800, X600, X300 and 9600/9550 remain in place on those boards as they did in the default setting of previous drivers. If you move the slider to "High" a more "intelligent", complex algorithm will be used to analyse the textures and choose the best texture filtering options (within the framework of your, or the applications requests) for the particular textures that are being sampled. The "High" setting can deliver performance increases when the application is graphics limited, however it may require more CPU cycles in order for it to work.

Whenever Catalyst AI is enabled any application specific optimisations that are present in the drivers are automatically enabled - when the "Disable Catalyst AI" checkbox is selected ATI says this turns of all optimisations, be it generic or application specific.

- http://www.beyond3d.com/misc/catai/

Lenke til kommentar
Jeg kjører DooM3 med vanlige CP på High Quality AFx16 og AAx4 går helt ok for meg dette, det er vel mer en smakssak når det gjelder FPS i spill, men jeg presiserte at det var min mening :thumbup:

Catalyst AI er default aktivert med CP.

Disable AA i spill som "sliter" med MSAA kan jo forces i driver uten A.I og kan fint gjøres via CP.

Jeg er klar over det. Men det er kanskje ikke så greit for den "vanlige brukeren" å vite hvilkne spill som har problemer med AA.

Lenke til kommentar
Catalyst AI er default aktivert med CP.

På "Low" ja.

If Catalyst AI is enabled and the slider is in the low setting the texture optimisations that are the current default with X800, X600, X300 and 9600/9550 remain in place on those boards as they did in the default setting of previous drivers.
Lenke til kommentar
Nyeste Catalsyst drivere krever også at man har Microsoft framework .NET ver 1.1 installert. Er det henten via Windows update? Jeg prøvde med Catalyst uten .NET først og fikk ustabil PC'en, la inn .NET og fungerer helt fint her nå. :) 9800PRO kort + Win XP Pro engelsk med SP1 her.

Helt riktig, jeg har alltid lagt inn NET Framework først, og har aldri hatt noe problem med de nyeste Catalyst driverne til ATI, aldri skjedd noe som helst krøll.

Pass også på at du disabler antivirusprogrammet ditt da du installerer de nye driverne.

Dessuten ligger det link til NET Framework på sida der du laster ned ATI driverne, der står det også spesifikt at du må ha NET Framework inne for at driverne skal fungere som de skal....

Endret av joho83
Lenke til kommentar

Catalyst AI omhandler ikke bare texture filtering, men også spesifikke applikasjons optimaliseringer.

http://www.beyond3d.com/misc/catai/index.php?p=2

1024x768 4xAA/8xAF

AI diablet - 73.2

AI low - 86.2

Whenever Catalyst AI is enabled any application specific optimisations that are present in the drivers are automatically enabled - when the "Disable Catalyst AI" checkbox is selected ATI says this turns of all optimisations, be it generic or application specific.
Lenke til kommentar
Catalyst AI omhandler ikke bare texture filtering, men også spesifikke applikasjons optimaliseringer.

http://www.beyond3d.com/misc/catai/index.php?p=2

1024x768 4xAA/8xAF

AI diablet - 73.2

AI low - 86.2

Aki, så A.I tar også ting på en intruskjonsnivå for optimeringer? Disabler/enabler deler av driveren osv? Så hvorfor i det hele tatt ha denne på en annen setting enn low hvis man er opptatt av kvalitet og fps? (På high så begynner den på en teksturnivå med å definere? Så i teorien får man dårligere bildekvalitet selv om man egetnlig ikke skal merke det?)

Lenke til kommentar

Ati drivere er det masse feil med. Sliter med drivere som følger med kortet mitt, og er over et halvt år gamle. Har samme problem som trådstarter på mitt 9600 kort. Det står at driveren er instalert, men jeg kan ikke gjøre noen instillinger med Hz eller oppløsning. :p

Lenke til kommentar
Ati drivere er det masse feil med. Sliter med drivere som følger med kortet mitt, og er over et halvt år gamle. Har samme problem som trådstarter på mitt 9600 kort. Det står at driveren er instalert, men jeg kan ikke gjøre noen instillinger med Hz eller oppløsning. :p

hvordan er skjermen din gjenkjent som?

Lenke til kommentar

Som Sapphire radeon 9600 Atlantis. Men den funker ikke fordet. Under Advanced på skjerminstillinger, så finnes den ikke :p

Edit: Jeg ahr prøvd omega driverne, de er like ille :p

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

Som Sapphire radeon 9600 Atlantis. Men den funker ikke fordet. Under Advanced på skjerminstillinger, så finnes den ikke :p

Jeg spurte ikke om hva skjermkortet var gjennkjent som, men skjermen... monitoren, den du faktisk ser på :thumbup: er gjennkjent som i windows =)

Lenke til kommentar

Jeg spurte ikke om hva skjermkortet var gjennkjent som, men skjermen... monitoren, den du faktisk ser på :thumbup: er gjennkjent som i windows =)

Den blir ikke gjenkjent :p

Lenke til kommentar

Der har du grunnen mest sannsynlig for at du ikke kan stille Hz ihvertfall.

Da er det bare å "oppdatere" til den skjermen du har, Windows Har den sikkert i sin database. ellers så kan du rote litt rundt med plug and Play skjerm og en eller annen oppløsning etter der igjen som du mener stemmer med skjermen din og definere Hz selv under "Displays".

Lenke til kommentar

Der har du grunnen mest sannsynlig for at du ikke kan stille Hz ihvertfall.

Da er det bare å "oppdatere" til den skjermen du har, Windows Har den sikkert i sin database. ellers så kan du rote litt rundt med plug and Play skjerm og en eller annen oppløsning etter der igjen som du mener stemmer med skjermen din og definere Hz selv under "Displays".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...