pcp160 Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Hei. Har nylig fått meg et Gainward 6600GT GS (pci-e) I 3Dmark 03 gikk jeg med det fra ca 3500 (X600 pro) og nå 9501 (GT6600) Så til benchmarking er det jo flott! Men så langt er jeg litt skuffet over ytelsen i MS Flightsimulator 9, der er det ikke vesentlig mye bedre enn det gamle Ettersom jeg har 2 skjermer har jeg nå sett litt på temperaturen på gpu ved belastning. Det jeg ser er at selv om jeg skrur, looper og alt som gjør at graffikken må jobbe i FS9, kommer aldri tempen over 48 grader. (idle er ca 40 ) Til sammenlikning har jeg ved 3D mark, eller Richard Burns mellom 75 og 90 grader kontinuerlig. Dette at den er "kald" får meg til og mistenke at den ikke jobber særlig hardt, virker nesten som den ikke jobber i 3D modus, alt ser veldig bra ut, men når det "skjer mye" i FS blir det litt hakkete, omtrent som med det gamle kortet. Har prøvd div kombinasjoner av AA/AF osv, uten at det blir nevneverdig forskjell. Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut/ løse dette problemet? (hva innebærer forresten vertikal sync, og "Max frames to render ahead"(3)) Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 veit ikke hvordan det er med pciE men er det noe 4x 8x el 16x pciE hastighet du kan stille på der? i så fall sett på 16x. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Hei. Jeg vil tro dette er helt normalt, da flysimulatorer er mye mer krevende for CPU/minne enn skjermkortet. Derfor vil du nok ikke se noen stor forbedring ved å kjøpe nytt skjermkort alene, men heller hvis du samtidig oppdaterer CPU/minne, evt harddisk. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
e321 Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 spec'a hans ser bra ut de. p4 3ghz, 1gb ram, 8mb cache på hardisken. Lenke til kommentar
Illmatic Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Hei.Har nylig fått meg et Gainward 6600GT GS (pci-e) I 3Dmark 03 gikk jeg med det fra ca 3500 (X600 pro) og nå 9501 (GT6600) Så til benchmarking er det jo flott! Men så langt er jeg litt skuffet over ytelsen i MS Flightsimulator 9, der er det ikke vesentlig mye bedre enn det gamle Ettersom jeg har 2 skjermer har jeg nå sett litt på temperaturen på gpu ved belastning. Det jeg ser er at selv om jeg skrur, looper og alt som gjør at graffikken må jobbe i FS9, kommer aldri tempen over 48 grader. (idle er ca 40 ) Til sammenlikning har jeg ved 3D mark, eller Richard Burns mellom 75 og 90 grader kontinuerlig. Dette at den er "kald" får meg til og mistenke at den ikke jobber særlig hardt, virker nesten som den ikke jobber i 3D modus, alt ser veldig bra ut, men når det "skjer mye" i FS blir det litt hakkete, omtrent som med det gamle kortet. Har prøvd div kombinasjoner av AA/AF osv, uten at det blir nevneverdig forskjell. Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut/ løse dette problemet? (hva innebærer forresten vertikal sync, og "Max frames to render ahead"(3)) mellom 75-90 grader er vel veldig varmt? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 ikke så varmt at kortet tar skade av det! da må det opp på 120+ Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 (endret) Tror heller det er noe med Flightsim. Om du ser her ser du tydeligt at det er noe som holder geforce kortene tilbake. Et 6800 ultra blir slått av et radeon 9800 . I alle fall helt til man begynner å trikse med aa ol. Edit: leif leif Endret 31. desember 2004 av 2laggy2follow Lenke til kommentar
gsn Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Manglende dirextx , opengl eller drivere? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 (endret) 75-90 er ingen gunstig temperatur. Kortet kan bli ødelagt med en gang hvis du får det over 120+, men det liker seg ikke noe særlig i 90 grader heller. Levetid er jo også noe å tenke på, da er det ikke lurt å ha det for varmt Veit ikke hvordan det er med pciE men er det noe 4x 8x el 16x pciE hastighet du kan stille på der? i så fall sett på 16x. Det har ingenting å si. Altfor mye båndbredde til at kortet skal klare å overskride det på noen av modusene. Endret 31. desember 2004 av Kevlar Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 75-90 er ingen gunstig temperatur. Kortet blir ødelagt med en gang hvis du får det over 120+, men det liker seg ikke noe særlig i 90 grader heller. dette er ikke riktig! de fleste kort klarer seg fint opp mot 100grader uten skade,så lenge de ikke er der i lengre tid. men kommer de over 100 lenge kan det hende de takker for seg ganske fort. Veit ikke hvordan det er med pciE men er det noe 4x 8x el 16x pciE hastighet du kan stille på der? i så fall sett på 16x. Det har ingenting å si. Altfor mye båndbredde til at kortet skal klare å overskride det på noen av modusene. ok da har jeg lært noe nytt i dag også Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 De fleste kort klarer seg fint opp mot 100grader uten skade,så lenge de ikke er der i lengre tid. Er det ikke akkurat det jeg prøvde å si? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 joda, men du skreiv også at de blir ødlagt med en gang de kommer over 120! mitt 9600xt kort var på 131grader da vifta hadde streika! fungerer like dint i dag :!: Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Jaja, heldig kan man selvfølgelig være Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2004 (endret) Oj, her var det mange svar, specs er Prescott @3,3 1GB pc3200 ram, og 2*74BG wd Raptor i raid0. Det MÅ da være nok. Den gpu tempen ligger på 42 idle og makser på ca 90 i deler av 3D mark og burns. men da er den klokket til 600/1,21 Ghz, men selv på defoult (som på denne er 540) er det ikke noe forskjell i temp. Men jeg vurderer uansett og ta av kjøler, virker som den sitter litt dårlig og uten goop.. Max temp er 127, da kutter eller klokker den seg ned er det vel, og har aldri vært over 90. Men, uansett,bør den ikke ta skade av det, og mitt problem er altså egentlig at den tilsynelatende ikke jobber hardt nok i akkurat FS. Skal sjekke litt med flysim.no ifht spillet, tenkte kanskje bare noen viste noen måte og skjekke dette. (cpu jobber på 60% under FS, er da helt på maks i det venstre av de to "vinduene" i oppgavebehandling, den høyre står på ca 10%) Noen som vet hva den "Max frames to render ahead"(3)) gjør? Edit; gsn Skrevet 31/12/2004 : 14:45 Manglende dirextx , opengl eller drivere? Her er du kanskje inne på noe, FS baserer seg vel på en "gamel"directX, jeg har 9c og prøvd drivere fra cd og de 66,93 er det vel jeg har nå, fra Nvidia. Men kan det være at noe i directX 9C ikke er 100% bakoverkopatibelt, ettersom kortet funker bra i 3D mark og Burns rally..? Endret 31. desember 2004 av pcp160 Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 (endret) Det med directx høres tvilsomt ut. Ville aldri funnet på å bytte til gammel directx, siden det er det samme selskapet (MS) som har laget både directx og FS, er det nok 100% bakoverkompatibelt, ellers har de jo driti seg ut. Endret 31. desember 2004 av Kevlar Lenke til kommentar
gsn Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 (endret) jea, vare bare et skudd i mørket.. men med nyeste directX burde det nesten fungere da... veldig rart hvis det ikke er bakover kompitabelt.. Edit : kom på noe, du hadde jo ati kort før.. vet det er mange som har hatt problemer med å bytte fra ati til nvidia, har du formatert eller lignende ? kan jo altids teste noe for m for driver destroyer eller noe, det har de masse av på guru3d.com .. hvis ikke det hjelper kan du vell avisntalere ms og legge det in på nytt ? er jo lov å prøve Endret 31. desember 2004 av gsn Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 75-90 er ingen gunstig temperatur. Kortet kan bli ødelagt med en gang hvis du får det over 120+, men det liker seg ikke noe særlig i 90 grader heller. Levetid er jo også noe å tenke på, da er det ikke lurt å ha det for varmt Veit ikke hvordan det er med pciE men er det noe 4x 8x el 16x pciE hastighet du kan stille på der? i så fall sett på 16x. Det har ingenting å si. Altfor mye båndbredde til at kortet skal klare å overskride det på noen av modusene. stemmer, faktisk så tror jeg ikke kortene klarer å utnytte 1x PCIe enda engang, mener det sto det i en anm på anandtech Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2004 Alt, os, spill, drivere er formatert oppdatert og innstalert fra grunnen av ved skjermkort bytte! Er det forresten, ang denne noe høye tempen vanlig at det er goop på skjermkort? Kjøleren er jo festet med noen spinlke fjærer, og jeg kjente at den virket litt løs. (som om det ikke var noe som klebret den til GPU) Lenke til kommentar
gsn Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 hmm, jeg tok av kjøleren på mitt geforce 4 ti4600 og da sto jeg å dro i f**nskapet i over en time så den satt såfall fast som bare juling... men å skifte goop på kjøleren kan tvinge ned temperaturen litt ja.. spesielt på skjermkort pga de veike fjeringene ikke legger noe serlig trykk på kjernen.. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2004 gsn Skrevet 31/12/2004 : 16:19 hmm, jeg tok av kjøleren på mitt geforce 4 ti4600 og da sto jeg å dro i f**nskapet i over en time så den satt såfall fast som bare juling... men å skifte goop på kjøleren kan tvinge ned temperaturen litt ja.. spesielt på skjermkort pga de veike fjeringene ikke legger noe serlig trykk på kjernen.. Da tror jeg jeg tar ut og gjør det, bar for og være sikker. Det klokker jo ganske godt, så fortjener litt kjøling! Bare synd at det neppe løser problemet mitt, skulle gjerne sett det oppi 100 grader på FS9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå