Gå til innhold

Silmarillion, blir den lettere å lese utover?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg akkurat Silmarillion(på engelsk) Og merket raskt at dette kan ta sin tid. Har bare såvidt begynt, men på de 10 første sidene måtte jeg sikkert slå opp på forskjellige ord(altså ikke engelske ord, men navn osv. som ikke ble godt nok forklart) 7-8 ganger.

Blir det lettere utover, eller må jeg bare regne med å måtte slå opp et par hundre ganger underhveis :p

Også bra om folk som har lest den sier sine meninger om den osv.(uten å spoile ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, hvis det ikke er engelsken som er problemet, bør du egentlig bare ta tålig lett på navnene som dukker opp etterhvert. Blir veldig stressende å slå opp på hvert egenavn. Da er det bedre å lese "lett" gjennom boken flere ganger. :)

Hmm... Ja kanskje det, men navnene er ganske viktige for historien også da, som f.eks.

"There was Eru, the One, who in Arda is called Ilùvatar; and he made first the Ainur, the holy Ones, that were the offspring of his thought, and they were with him before aught else was made"

Dette er den første setningen i "Ainulinadalë"(den første av de 5(?) delene boken er delt inn i) Her måtte jeg slå opp på både Ilùvatar og Ainur :p

Forklaringer:

Ilùvatar - "Father of All", Eru.

Ainur - "The Holy Ones" (singular Ainu) The first beings created by Ilùvatar the "order" of the Valar and Maiar, made before Eä.

Noe som igjen førte til at jeg måtte slå opp på Valar og Maiar(men Maiar visste jeg sånn halveis hva var)

Jaja, får vel bare bruke tipsene deres å komme meg gjennom den :thumbup:

Går mye bedre... Hold motet oppe igjennom "Of belerian and its realms", så er du der :)

Kapittel 14 ja :ohmy: Neida, skal gå bra det.

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar

Den boken er et rent helvete. Jeg brukte flere år på å lese den (leste bare i perioder).

Deler av boken og enkelte hostorier er helt krem :w00t: , men til tider er den utorlig kjedelig og tunglest. At jeg brukte ett år på å lese like mye som jeg gjorde i RH på en dag sier vel sitt!

Lenke til kommentar
Den boken er et rent helvete. Jeg brukte flere år på å lese den (leste bare i perioder).

Deler av boken og enkelte hostorier er helt krem :w00t: , men til tider er den utorlig kjedelig og tunglest. At jeg brukte ett år på å lese like mye som jeg gjorde i RH på en dag sier vel sitt!

Hehe, jeg leser 1-2 kapitler om dagen og det funker fint :yes:

Lenke til kommentar
Huff, jeg tror jeg brukte tre måneder på den. Til sammenligning så brukte jeg to og en halv uke første gangen jeg leste Ringenes Herre. Det er egentlig litt inntresant det som står i boken, men den er døds kjedelig.

Enig med deg. Gadd ikke lese hele jeg da. Startet med et håp at den ville være spennende og fin men den drømmen ble fort knust.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er kanskje litt sent ute, men

Er særlig begynnelsen som er vanskelig. Da er alt nytt, MASSE navn, en merkelig måte å skrive på. Etterhvert blir alle disse delene bedre synes jeg. Har enda ikke lest gjennom hele boken (har rett og slett ikke tid!) så har nå brukt en god stund. Leser den norske versjonen da, sikkert litt enklere det.

Synes det er en "herlig" bok. Den oppklarer veldig mye av det jeg lurte på etter å ha lest Ringenes Herre. Silmarillion er ikke som andre bøker, den er noe særegent. Mer som Bibelen, bare mye mer interssant for oss ikke-religiøse ;) Det gjør bryet verdt. Hele følelsen boken gir er spesiell. Tar meg ofte i å sitte og tenke på denne facinerende (rett skrevet?) verdenen selv om det er en stund siden jeg plukket opp boken sist. Slikt er bra!

Vel, der er noen raske (og veldig generelle) tanker om boka fra min side.

EDIT: Må slutte å bruke så mye smilies :p Pokker, der skjedde d igjen!

Endret av smetho
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Den er vanvittig tunglest i starten, både på norsk og engelsk. Den norske ga jeg bare opp, greide ikke å konse lenge nok i slengen til å bli ferdig med de første kapitlene...så plukka jeg den opp på engelsk noen år senere og da gikk det på et vis. Det blir mye mer "eventyr" etterhvert, istedet for noe som ligner på en historie/bibeltime på syre.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Fordelen med den, pga av alle navnene og stedene osv, er at en kan lese den igjen senere og gjerne få med seg ting en ikke oppfattet første gangen. Har selv ikke lest hele boken enda, men ser allerede grunn til å begynne på ny :) Begynnelsen er vanskelig ja, men blir mye greiere etterhvert.

Lenke til kommentar

Silmarillion er vel ikke akuratt for den "gjengse halvape" den krever at man har godt over middels interesse for både Tolkiens verker og ikke minst filosofi, myter og livsyn. Jeg elsker boken, men jeg anbefaller deg ikke å lese den med mindre den interesserer deg, selv om den blir mye lettere å lese etter hvert.

Det er forresten mindre vits i å lese Silmarillion om man ikke leser andre verker av Tolkien som bare så langt har blitt ut på engelsk.

Ufullendte fortellinger er jo obligatorisk, men også noen av de andre, da først og fremst Athrabeth Finrod ah Andreth og "artikkelene" hans om lover og skikker blandt alvene. Dette forklarer mye mer om Tolkiens syn, både på hans egenskapte verden, og også synet på relgion og livsyn i vår verden.

Dessverre er Athrabeth Finrod ah Andreth, som er etter min mening ett av Tolkiens aller beste verk, farget av mye rasisme.

Endret av Glortelion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...