Gå til innhold

Det å studere medisin.

Andreas89

Anbefalte innlegg

Jeg har studert medisin. Jobber for tiden som sykehuslege. Hvorfor?

1) En jobb der man stadig er i utvikling: Studiet tar 6-6 1/2 år. Spesialisering tar 5-10 år+ Man er aldri ferdigutdannet - jo flere pasienter du ser, jo klokere blir du. Fager forandrer seg i tillegg: Mange av dagens "medisinske sannheter" vil være vranglære om 10 år.

2) Status? Tja... Kan ikke se at jeg scorer høyere enn andre som har like lang utdannelse.

3) Lønn? Neppe. Timelønnen var nesten like høy da jeg jobbet på RIMI under studiet... Dog har jeg nå mulgiheten til å jobbe 60-70 timer i uken, og demed tjene mer enn de fleste (som jobber 35,5-38 timer i uken)

4) Hjelpe de syke? NEI! Dette er ikke en delåsak til hvorfor jeg ble lege. Jeg tror dog jeg hjelper de syke like bra eller bedre enn de fleste leger - men det er fordi det er jobben min. Jeg valgte yrket mhp selvutvikling! De legene som velger det pga idealisme et sjelden eller aldri de beste.

Du blir ikke særlig populær lege vis de som går til deg finner ut at de har alleredde jobbet 12 timer og er slitten og vil hjem. Dette gjeller vel særlig vis man jobber på akutten eller noe sånt. Andre yrkesgrupper har vel bedre muligheter til overtid enn leger ville jeg tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du blir ikke særlig populær lege vis de som går til deg finner ut at de har alleredde jobbet 12 timer og er slitten og vil hjem. Dette gjeller vel særlig vis man jobber på akutten eller noe sånt. Andre yrkesgrupper har vel bedre muligheter til overtid enn leger ville jeg tro.

Nei...

Av en eller annen grunn har leger alltid hatt usedvanlig lang arbeidstid. Dette har bedret seg de senere år, men fortsatt er det slik at sykehusleger er på aktiv vakt i opptil 32 timer (selv om man ifølge avtaleverket ikke har lov til mer enn 19 timer). Dette gjelder spesielt de som jobber på "akutten" (turnusleger og assistenleger).Man kan i lys av dette knapt kalle seg sliten etter 12 timer...

I mindre vaktdistrikter kan almenleger ha vakt i mange døgn sammenhengene - fredag morgen til mandag ettermiddag er vanlig. Tar man ekstravakter, kan det bli mye lenger. Det er i så fall vanligvis lange perioder der man ikke har noe å gjøre, men er man uheldig, kan det bli flere døgn uten søvn.:nei:

Disse forholdene er på vei til å bedre seg - men det å synes 12 timer er mye ligger nok langt inn i fremtiden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...