Gå til innhold

Det å studere medisin.

Andreas89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi det leder til et spennende og givende yrke med høy status og lønn.

status je, lønn nei.... en ny utdannet lege har 340.000 kr i året. Dette stiger selfølgelig etter en stund, men ikke så høyt som mange tror.

Leger på "vanlige" sykehus, uten spesialisering her ikke allverdens lønn.. Jeg vet ikke hvor folk har det fra..

Lenke til kommentar

status je, lønn nei.... en ny utdannet lege har 340.000 kr i året. Dette stiger selfølgelig etter en stund, men ikke så høyt som mange tror.

Leger på "vanlige" sykehus, uten spesialisering her ikke allverdens lønn.. Jeg vet ikke hvor folk har det fra..

Leger tjener godt, det de tjener penger på er ofte de ugunstige tidspunktene og overtid.

Videre spesialiserer de fleste leger seg...

Lenke til kommentar

Jeg har studert medisin. Jobber for tiden som sykehuslege. Hvorfor?

1) En jobb der man stadig er i utvikling: Studiet tar 6-6 1/2 år. Spesialisering tar 5-10 år+ Man er aldri ferdigutdannet - jo flere pasienter du ser, jo klokere blir du. Fager forandrer seg i tillegg: Mange av dagens "medisinske sannheter" vil være vranglære om 10 år.

2) Status? Tja... Kan ikke se at jeg scorer høyere enn andre som har like lang utdannelse.

3) Lønn? Neppe. Timelønnen var nesten like høy da jeg jobbet på RIMI under studiet... Dog har jeg nå mulgiheten til å jobbe 60-70 timer i uken, og demed tjene mer enn de fleste (som jobber 35,5-38 timer i uken)

4) Hjelpe de syke? NEI! Dette er ikke en delåsak til hvorfor jeg ble lege. Jeg tror dog jeg hjelper de syke like bra eller bedre enn de fleste leger - men det er fordi det er jobben min. Jeg valgte yrket mhp selvutvikling! De legene som velger det pga idealisme et sjelden eller aldri de beste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å være ærlig ser jeg ikke helt noen grunn til at dette skulle være et ettertraktet yrke. Det er lange arbeidsdager (som jultomten sier) og ikke så bra betalt som alle skal ha det til (om du ikke spesialiserer deg da).

Dette blir jo mer en personlig mening, men jeg tror ikke jeg hadde orket å sitte på et kontor og høre på problemene til folk... Hvis du først skal ta en lang utdannelse med litt prestisje, ta siv.ing. (sånn som meg :D) Er ikke dårlig betalt heller, og jobbmulighetene er uendelige.

Litt OT: Jeg var og snakket med en ganske tung teknologibedrift angående sommerjobb og sjefen der sa at de hadde hatt 3 store kampanjer med masse annonser om at de søkte en ny siv.ing.. De har enda ikke fått tak i en :)

Lenke til kommentar
Litt OT: Jeg var og snakket med en ganske tung teknologibedrift angående sommerjobb og sjefen der sa at de hadde hatt 3 store kampanjer med masse annonser om at de søkte en ny siv.ing.. De har enda ikke fått tak i en :)

Blir gladere og gladere for at jeg har valgt full realfagpakke. :wee:

Dvs, blir kanskje glad når jeg er ferdig med matteprøve om vektorer i morgen...

[/OT]

Lenke til kommentar

Ville aldri utdannet meg til lege for økonomien. Mens en jurist eller økonom kan tjene meget godt, er det ganske så raskst stopp over millionen for en lege. Hvor mange leger tjener mer enn to millioner, smak litt på det, og tenk.

Tips: Bli ikke lege av økonomiske grunner!

Lenke til kommentar

Tenker å gå denne vei, lege jobb, og deretter spesialisere meg. Da har man svært gode lønnsmuligheter.

Jobben er samtidig interessannt, spennende og varierende.

Og som tidligere nevnt så trengs leger overallt, ofte er det enkelt å skaffe jobb (hvis man er 'god' lege riktignok) og lønnen ligger nok over gjennomsnittet til Ola og Kari normann... ;)

En god bekjent av meg, som er øre/nese/halslege, håver inn 4-5 millioner årlig...

Det er altså veldig viktig å spille kortene riktig, også i dette yrket.

Er selv i en legeslekt der det finnes leger både til høyre og venstre (kun 1 i nær familie + min mor som ikke er lege), og det samme med søskenbarn (3/4 er/utdanner-seg i helsevesnet nå.) Så denne 'driten' ligger nok i blodet..

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Jeg vil nå si at en jobb man liker og som gir deg utfordringer er viktigere enn å tjene haugevis av penger du egentlig ikke trenger.

Det å være "lege" kan jo være så mangt, ikke bare å sitte på et kontor og ta imot pasienter.

Nettopp :)

Er da forøvrig mange 'versjoner' av yrke å velge i... :) Du trenger heller ikke være i kontakt med pasienter som lege...

Lenke til kommentar
Hmm.. Fastlegen min, som er "allmennlegespesiealist" eller noe sånt, tjente 1,4 millioner i 2002. Kan ikke akkurat si at det er dårlig betalt.

Veldig overveldende er det heller ikke.

1,4 mill. i året er mye penger. Har ikke noe å si om du skulle være vant til noe annet.

Lenke til kommentar
Tenker å gå denne vei, lege jobb, og deretter spesialisere meg. Da har man svært gode lønnsmuligheter.

Nei! En svært liten andel (5%?) tjener svært godt. Spesialisering hjelper valigvis lite. På sykehus tjener assistentleger og overleger (spesialister) omtrent det samme. Assistentleger jobber litt mer. Uansett er årslønnen 5-700.000 for ca 50-timers arbeidsuke. Dette inluderer alle tillegg og overtid.

Noen spesialiteter kan jobber privat og tjene bedre - plastikk-kirurgi, øre-nese-hals, øye, hud, m fl. Dog er det almenpraktiere som generelt tjener best. Mange lerger tjener dog omtrent sett det samme som lærere og sykepleiere per time, men jobber mange flere timer per uke.

Under studiet jobbet jeg som assisterende butikksjef i en RIMI.butikk. Timelønnen inkludert tillegg var den gang ikke mye lavere enn det den er nå, med 5 års erfarieng som lege!

Dermed mener jeg det er tullprat å si at leger tjener spesielt bra. Hvis penger er svært viktig, nevner jeg i fleng heismontør, flygeleder, rørelgger, snekker osv...

Lenke til kommentar
Uansett er årslønnen 5-700.000 for ca 50-timers arbeidsuke. Dette inluderer alle tillegg og overtid.

Er nok ikke super lønn, det som du nevner, men uansett så tror jeg neppe du, med hånden på hjertet kan si selv dette er en lav lønn...

Er ikke bare lønn som tjener, er relativt enkelt å finne seg jobb som lege. (Kan variere det også)

Og si at lønnen ikke teller er bare tull. Jeg vil nok heller jobbe med noe jeg trives litt i og ha god lønn enn å være noe jeg stortrives med og leve på mindre penger. For min del blir det også da enklere å skille mellom arbeid og fritid. Hobbyer kan man alltids ha ved siden av :)

Handler selvsagt om å spille kortene sine riktig, men ingen av de legene jeg kjenner har noe under det du nevner, de fleste har faktisk over...

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
4) Hjelpe de syke? NEI! Dette er ikke en delåsak til hvorfor jeg ble lege. Jeg tror dog jeg hjelper de syke like bra eller bedre enn de fleste leger - men det er fordi det er jobben min. Jeg valgte yrket mhp selvutvikling! De legene som velger det pga idealisme et sjelden eller aldri de beste.

Litt utenom tema, men jeg vil tillate meg å applaudere det utsagnet. :D Ikke ofte jeg har gleden over å se rasjonelle egoister i praksis, som ikke ser noen forskjell på det å følge sine egne verdier, og det som er til pasientens beste.

(Dog vil jeg hevde at det ideelle ER det praktiske, men det er en annen diskusjon)

Lenke til kommentar
Litt utenom tema, men jeg vil tillate meg å applaudere det utsagnet. :D Ikke ofte jeg har gleden over å se rasjonelle egoister i praksis, som ikke ser noen forskjell på det å følge sine egne verdier, og det som er til pasientens beste.

(Dog vil jeg hevde at det ideelle ER det praktiske, men det er en annen diskusjon)

Jeg tror vi er svært enige. Så å si alle valg er i bunne egiostiske. "Jeg vil hjelpe andre" - det gir en god følelse for meg selv... Begrepe rasjonell egoisme har jeg ikke hørt, men jeg vil sannsynligvis si meg enig. De som gjør handlinger av "ikke-egiostiske" årsaker, er oftest svært fornøyde med det de har gjort. Tilbake til tema: Medisinere/leger skal gjøre det beste for pasientene - hadde jeg vært pasient, ville jeg foretekke en lege som gjør fornuftige vurderinger (selv om han egentlig er ute etter å tjene penger eller få høy status), i stedet for en lege som gjør ufornustige vurderinger på basis av at han vil hjelpe pasienten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...