Gå til innhold

spørsål angående Prosessor

Skribenten_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel hvis du kommer med litt konkret grunnen til at du lurer på dette, og formulerer deg litt bedre, så kommer svarene på løpende bånd.

Hvis du bare vil bli litt mer oppdatert/lære litt så anbefaler jeg at du leser den.

Derimot hvis du skal f.eks kjøpe en bærbar pc og skal sammenligne en centrino vs en p4-m så kom med eksempler på de du titter på.

janern21 Skrevet 31/12/2004 : 12:59

og.. er bare og gjøre dette enkelt da.. hva tilsvarer en pentium M 1,7ghz... dersom vi skulle samenlignet det med en pentium 4???

Legg på jaffal 1ghz så nærmer du deg.

Her en test:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=12454

Lenke til kommentar

Den testen Snorreh linker til sammenlikner dessuten ikke desktop CPU'er med mobil CPU'er... Den sammenlikner bare mobil CPU'er med hverandre.

Desverre har jeg ikke noen annen test å linke til. Men ut i fra egen erfaring kan jeg si deg at bærbare PC'er generelt ikke har samme ytelse som stasjonære, rett og slett pga. diverse kompromisser som blir gjort for å holde varme og støy nede.

Lenke til kommentar

En bærbar med Pentium-M 1.6GHz holder lenge til det aller meste. Jeg har en P-M 1.6GHz i min laptop og jeg bruker den til programvareutvikling, "office", surfing, epost, videoredigering, bilderedigering, spilling osv.

Pass på at du får et dugelig skjermkort, Radeon 9000 mobile eller bedre. Tilstrekkelig RAM (512MB eller mer). En passe stor harddisk som spinner på 5400 rpm (eller 7200).

Hvis du vil gå for ultraportabel så må du nok forvente deg å fire litt på kravene jeg skrev over. Med de speccene så bør maskinen fint holde 2-3 år.

Lenke til kommentar
janern21 Skrevet 31/12/2004 : 13:20

ok.. det forstår jeg jo.. men takk for hjelpen dere som har skrevet..

har kjøpt 3 stasjonære maskiner i mitt 22 årige lange liv.. så nå vil jeg ha en bærbar en 

Da ville jeg helt klart gått for en centrino. Lav varmeutvikling og lite støy.

P4'en er jo egentlig en desktop prosessor som er litt forandret, den er gjerne litt billigere men bruker mer strøm og støyer mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...