Gå til innhold

Lage hål på 80mm på sidedøren, hjelp


Anbefalte innlegg

Alle har vel en passer ligendes et eller annet sted. Mål opp 55mm, sett den i midten der du vil at midten skal være og så tegner du opp sirkelen på kabinettet.

 

Noen som vet om noen steder hvor Dremel er på Januarsalg for tida eller ? :whistle:

 

EDIT: Hva med den i midten her ? Koster ikke allverden, og jeg har ikke råd til å betale 1000kr bare for en slik sak nå.

 

308758A_X_2004-07-01_112602.jpg308758B_X_2004-07-01_112633.jpg

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror det beste verktøyet er dette kjøpes oss clas ohlson koster 119kr

 

må kjøres med lav hastighet og dusj eventuelt på litt vann mens man borer, da får du ett 100% bra hull!![iG]http://www.clasohlson.no/images/products/N/hi/B/307768_B_2004-06-30_113102.jpg[/img]

På skolen har de en slik, men etter 5min ca så hopper den av festet pga den sitter ikke godt nok i borremaskinen :scared:

 

Litt farlig med en sånn flagrende rundt i rommet!

NB: fest den godt!!!

Endret av fUzZy^
Lenke til kommentar
tror det beste verktøyet er dette kjøpes oss clas ohlson koster 119kr

 

må kjøres med lav hastighet og dusj eventuelt på litt vann mens man borer, da får du ett 100% bra hull!!307768_B_2004-06-30_113102.jpg

Dette ser ut som et greit utstyr,men for alt i verden.Pass på at du har festet det godt i drillen.Og en ting til IKKE bruk vann som kjøling.Det er det DUMMESTE du kan gjøre,da går det rett til helvete.Skal du bruke noen form for kjøling når du borer i metall,og det MÅ du,så skal du bruke SKJÆREOLJE ikke noe annet.Bruker du noe annet så går det til helvete.Tro meg jeg jobber med metall og vet hva jeg snakker om.

Når jeg var helt fersk i firmaet så brukte jeg vann som kjøling,det gjikk ikke lang tid før en kollega av meg kom og RØSKA ut strømmen på drillen min når han så at jeg brukte vann.IKKE gjør samme tabben.

Lenke til kommentar

Hørtes i bunn og i grunn fornuftigt ut det du sier der [PP]PhoEniX, men hvis en bare skal lage et hull på 80mm og ikke har hastverk så kan en jo bare ta seg god tid så slipper man kjøling...

 

Det trengs vel en del varme før metallet i kabinettet blir så varmt at det tar skade av det (misfarging og at det bøyer seg), hvis kabinettet er lakkert så må en derimot være særdeles forsiktig med varme!

Lenke til kommentar
jeg ahr en del erfaring med metal saks..

du vil få en del problemer med å klipppe ut ett hul med en tynn plate saks pga platene på det kabinettet der er ca 1mm stål plater som er ganske vonde å klippe i..

så skal det jo se sonn noen lunde fint ut også eller hva ?

 

jeg har bestandig boret ut vifte hull med hull sag som jeg syns funker utmerket..

rette å fine hull.. funker konge til alu\tre\plast\metall....

det er å anbefale å gå til innkjøp av en hullborr på ca 70mm(den passer perfekt til 80mmvifter

 

å en hullborr på 110mm passer bra til 120mm vifter

nå koster jo et slikt sett oppi ca 400++ da ;)

Lenke til kommentar
Hørtes i bunn og i grunn fornuftigt ut det du sier der [PP]PhoEniX, men hvis en bare skal lage et hull på 80mm og ikke har hastverk så kan en jo bare ta seg god tid så slipper man kjøling...

 

Det trengs vel en del varme før metallet i kabinettet blir så varmt at det tar skade av det (misfarging og at det bøyer seg), hvis kabinettet er lakkert så må en derimot være særdeles forsiktig med varme!

Der tar du litt feil,en slipper ikke unna kjøling UANSETT hvor lite man skal bore i når det kommer til metall.

Grunnen til dette er ikke nødvendigvis at metallet kan bli ødelagt.Men boret eller saga eller hva nå du enn måtte finne på å bruke til å lage høl med blir ødelagt med en gang hvis du ikke har kjøling.DERFOR BRUKER EN ALLTID KJØLING NÅR EN SKAL LAGE HØL I METALL,UANSETT TYKKELSE OG STØRRELSE.

Lenke til kommentar

Kaster meg inn i diskusjonen her jeg siden jeg snart skal til å kutte hull til en 120 vifte i bunn av kabinettet og muligens en i døra. Dvs i metall i bunnen og i plexi i vinduet i døra.. Jeg har vært inne på tanken av å investere i hull bor, men har hørt at dette koster MYE penger.. Hvertfall i str 80 - 92 - 120 mm.. :hmm:

 

Noe som ikke er nevnt enda i denne tråden (hvertfall har ikke jeg sett det) er at du på Clas Ohlson får kjøpt en dremel look-a-like til 3-400,- Det har gått endel rykter om denne her på forumet, så jeg dro for å sjekke det selv, og det stemmer.. Den har nøyaktig samme motor som en orginal dremmel.. :yes: Den står t.o.m i samme hylle som en orginal dremel..

 

Jeg skal hvertfall løpe å kjøpe så fort jeg får penger om noen få dager!

 

Nero

Lenke til kommentar
en slik sak er beregnet på TRE og myke materiale! (plexi, lexan osv) og IKKE for metall.

307768_B_2004-06-30_113102.jpg

 

skal du kutte hull i side døra de så er det 2 verktøy som er å anbefale. det er stikksag og dremmel.. (andre verktøy kan også brukes selvfølgelig, men det kan koste)

hei. er fagarbeider innen jern og metall det verktøyet gåt helt fint på metall tynnplater men man må kjøre med lav hastighet og bruke kjøling fordelen er at du får en 100% jevn kant. det gjør du ikke med dremmel.

 

angående koste. en dremmel må du vel oxo kjøpe?

Lenke til kommentar

når jeg skar ut hull i Chieftec Dragon kabinetet maskerte jeg helle døra og skar ut med stikksag med mettalblad og pussa kantene med dremel (ikke noe problem med vanelig pussepapir eller en rund fil), lett for og bli litt røfe kanter etter stikksag!

Viss du ikke er veldig teknisk begavet så vil jeg anbefale deg og ta det med til Vidregående GK Mekaniske fag eller VK1 Maskinfag. de hjelper deg sikkert har som regen maskiner som kan ordne slike ting der :)

Lenke til kommentar

Bare og se bort fra visse "ekspert" komentarer over her, tviler sterkt på den konpetansen han sitter med er så god!

Den clas ohlson tingen ser ut til og funngere viss du ikke skal ha så veldig mange hull. min erfaring fra den butikken er at det er ganske simpel kvalittet.

 

Angående kjøling så kan du godt brukke vann til kjølingeneste problemet med det er at du vil få rust på metal viss du ikke tørker godt nok opp. det er ikke så efektivt som skjæreolje men vis du ikke har det tilgjengelig så ser jeg ingen grunn til og anskafe det for denne jobben! men vil anbefale og bruke noe annen smøre olje vis du har det! til bil sykkel eller liggnende

Lenke til kommentar

stikk ned på lokale bil eller lastebilverksted eller ned på yrkes skolen der du bor og gi dem vifta og døra på pcen din og si hva du vil så ordner de det gratis eller billig og det ser litt mer proft ut en noe sånt albert åberg opplegg.. med mindre det er akkurat det du vil ha da :p

Lenke til kommentar
Bare og se bort fra visse "ekspert" komentarer over her, tviler sterkt på den konpetansen han sitter med er så god!

Den clas ohlson tingen ser ut til og funngere viss du ikke skal ha så veldig mange hull. min erfaring fra den butikken er at det er ganske simpel kvalittet.

 

Angående kjøling så kan du godt brukke vann til kjølingeneste problemet med det er at du vil få rust på metal viss du ikke tørker godt nok opp. det er ikke så efektivt som skjæreolje men vis du ikke har det tilgjengelig så ser jeg ingen grunn til og anskafe det for denne jobben! men vil anbefale og bruke noe annen smøre olje vis du har det! til bil sykkel eller liggnende

Jern, og legeringer med jern ruster. Metall er mye mere ;)

 

Det stemmer også at man helst skal bruke skjæreolje når man kutter i metall. Verktøyet du bruker vil bli ødelagt (eller dvs at det ødelegges raskere) ved bruk av vann i forhold til olje fordi metallet i verktøyet blir sprøtt (hvis jeg husker riktig, 12år siden jeg hadde kjemi på skolen :p)

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Og på hvilket grunnlag velger du å motsi to fagfolk? ([PP]PhoEniX og jan.ata)

Det gjør jeg på grunnlag av at jeg selv har fagbrev som værktøymaker og har fire års utdanelse med sponfraskilende bearbeiding.

Det er bare (jan.ata) som er fagperson på dette området etter det jeg forstå og det han sier har jeg ikke noe og motsi Beklager vis det kan oppfates sånn!!

Eneste jeg sa var at det var mulig og bruke vann til dette prosjektet siden vi her snakker om så tynne platter at du ikke vil rekke og varme opp boret nok til og nå herdepunktet .

Når du bruker vilken som helst kjøling så må du sørge for at du har jevn og god kjøling konstant vis ikke så blir det varmt! og nå det skjer og du så brå kjøler det vil du få ne annen legering i båret og derav et defekt bår!

Så det jeg har får som anbefaling fra dormer norge er: vis du ikke har tilstreklig med kjøling så vil det være til mer skadde en hjelp!

 

Rykende_Kaffe Skrevet 04/01/2005 : 03:01

 

QUOTE ([PP]PhoEniX @ 03/01/2005 : 01:41)

Skal du bruke noen form for kjøling når du borer i metall,og det MÅ du,så skal du bruke SKJÆREOLJE ikke noe annet.

 

kjøleveske? eller er det det samme?

jobba på artic heating en uke da kallte de det jeg kjølte med kjøleveske

 

Kjølevæske er vann som er tilsatt kjemikalier for og øke skjere egenskaper osv mens Skjæreolje er en type olje blanding med nesten samme effekt . kommer helt an på hva slags bryksområder det skal brukes til.

 

Regner med at det i denne samenhengen er siktet til skjæreolje på spray boks eller lignende sm du kan kjøpe i en vanelig butikk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...