Gå til innhold

Problemer med Sata

stians

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt på forumet og lest en god del..

Men jeg finner ikke svar på akkurat det jeg lurer på..

Jeg har kjøpt meg en Sata Hardisk (Maxtor Diamondmax 9 250gb 8mb cache)

Og en kontroller Promise tx2 plus

Hovedkortet er av typen msi Mainboard S-478 SIS 661 Det blei kjøpt i mars i år eller 2004 da ;) Det har ikke sata tilkoblinger

Jeg innsatlerte kontrolleren i henhold til bruksanvisningen:

Plugde det i og instalerte driver i xp

kontrolerte at driver var ok = ok

Må vell kansje si at jeg har en innstalasjon av xp jeg vill bruke og at sata skal være som en ekstra hardisk ( i skuff)

Når maskinen starter kommer det opp Trust et eller annet og så står det Searching............ Found Maxtor 233gb hd

Så starter windows som normalt og gode greier..

Men jeg finner ikke hardisken i min datamaskin.

Så går jeg inn i kontrollpanen - Administraive verktøy - datamaskin behandling - diskbehandling.

Der finner den heller ikke hardisken?

Jeg har ikke formatert hden for jeg trodde jeg kunne formatere den inne i diskbehandling.. ???

Men når jeg går inn på Cache config til kontrolleren finner jeg harddisken der og!

Jeg lastet ned et prorgam fra maxtor sine sider som jeg skulle legge på en diskett og boote pcen med..

men når jeg prøver å boote fra disketten kommer det opp finner ikke dos eller noe slik.. ?

Er det noen slags form for universal program for å formatere hardisken første gag?

Må jeg oppdatere bios ? tenker siden den finner hardisken i oppstarten bør vel det være ok ?

jeg er ganske ny i dette så for noen vill det kansje virke dumt men jeg setter vartfall pris på alt hjelp jeg kan få..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rette holdningen ;)

Ja jeg holder på å formaterer en diskett nå slik at jeg kan prøve en gang til med det programmet jeg fant på maxtor.com

men sist kom der opp at den ikke klarte å starte dos...!?!

Men hvor kan jeg finne partition magic ?

Endret av stians
Lenke til kommentar

Høyreklikk på "Min Datamaskin"

velg "Behandle"

Så tar "lagringsplass" og "diskbehandlig".

fikk disken din der og formater den.

eller kan du boote med win98 oppstartdiskett og formatere derfra.

db

Endret av dbdm
Lenke til kommentar
Ja jeg holder på å formaterer en diskett nå slik at jeg kan prøve en gang til med det programmet jeg fant på maxtor.com

men sist kom der opp at den ikke klarte å starte dos...!?!

det er jo selvsagt viktig at du ikke booter fra den harddisken, den ligger jo ikke noe operativsystem på den nye disken som du kan boote fra. det er derfor du får den feilmeldingen. du skal boote fra din vanlige disk (jeg antar at den heter c:\).

Lenke til kommentar

Ok siste nytt..

Nå fikk jeg til programmet fra maxtor. (å starte opp med disken)

da kom jeg inn i maxtor programmet (Powermax)

før jeg gjorde det koblet jeg ut strømmen på de andre to harddiskene slik at jeg ikke skulle formatere feil hd.. :)

Så når jeg kom inn i programmet fant den sata harddisken og jeg begynte først å formatere den grundig men etter 5 6timer var den ikke komt halvveis så jeg avbrøt det og tenke jeg kunne formatere den grundig siden..

Så formaterte jeg den hurtig.

Formatert ok sto der..

Så slo jeg av pcen og koblet til de andre hdene startet windows..

men ingen hardisk på min datamaskin

Så gikk jeg inn DISKBEHANDLING men fortsatt ingen hd å se..

SÅ nå begynner jeg å lure på hva det kan være som er galt..

Anyone?

Lenke til kommentar

Ingen som kan hjelpe en stakkars sjel ?

La merke til en ting til.

Når promise kortet (Sata kontrolleren) kommer opp med detecting hd i boot sequence så står den i ca 30sec før den finner den nye harddisken er det normalt at den skal stå så lenge ?

Slik jeg ser det står jeg igjenn med 3 muligheter:

1: Prøve å oppdatere bios selv om dette er noe jeg aldri har gjort før

2: Koble i fra de andre hdene deretter boote med windows cden og og trykke på f6 for instalere tredjeparts drivere. og partisjonere hden og formatere den i xp setup deretter skru av pcen koble til de gamle hdene for å se om det fungerer ???

Men det får meg til å lure siden jeg kan finne hden i bootsequence og og inne i cache config til kontroller kortet..

Så synes jeg det er veldig snedig at jeg ikke finner den i wndows ?

I kontorller bruksanvisningen står det ikke noe om at en kansje må oppdatere bios..

Jeg trenger desperat hjelp og all hjelp mottas med stor TAKK!

Endret av stians
Lenke til kommentar

I bios har du antakelig noe som heter "Delay IDE" = [sec]

Her kan du prøve å sette inn en annen verdi enn det som står fra før (mulig det står 0 ?)for hvor lang tid boot skal lete etter disken din. I og med at du bruker ett PCI kontrollerkort vil antakelig også systemet oppfatte disken som en IDE (PATA) disk.

Lenke til kommentar

Eg har hatt liknende problemer sjølv, og problemet den gangen var sata-driveren som fulgte med hovedkortet, som rett og slett ikkje funka som den skulle i XP. Eg lastet ned siste versjon og da var alt iorden.

Endret av Dastardly
Lenke til kommentar

el-asso:

Når Promise kontrolleren detecter hden kommer finner den den til slutt. men jeg finner den ikke i windows..

Men etter et forsøke med fdisk nå netopp.. der fant jeg den. så jeg får vell prøve å formatere den der for da skal det vell virke ?

Å siden den finner den i fdisk skal det vell være i orden med biosen ?

Jeg prøvde foresten å finne delay-ide inne i biosen men jeg fant det ikke..

hvor pleier det å ligge ?

Dastardly:

Problemet mitt er at hovedkortet har ikke Sata..

Jeg har kjøpt meg en Sata kontroller :ermm: men jeg skulle kansje prøvd å laste ned ny driver til kontrolleren ?

Ved etter tanke skulle jeg nokk heller kjøpt meg en ata disk ;)

Endret av stians
Lenke til kommentar
Dastardly:

Problemet mitt er at hovedkortet har ikke Sata..

Jeg har kjøpt meg en Sata kontroller :ermm: men jeg skulle kansje prøvd å laste ned ny driver til kontrolleren ?

Ved etter tanke skulle jeg nokk heller kjøpt meg en ata disk ;)

Poenget mitt var vel att driveren som fulgte med hardware ikkje funket, og at en oppdatert driver løste problemet. CDen som du fikk med kortet kan være hauggammal.

Når du finner disken alle andre steder enn i WinXP så vil eg tro at det er ett driverproblem.

Lenke til kommentar

Nå har jeg gjort følgende..

formatert hden i fdisk (tok 2 timer)

startet maskinen på nytt i håp om xp skulle finne hden i diskbehandling.. men nei!

prøvde da å laste ned ny driver til kontrolleren.. avinnstalerte startet maskinen på ny. innstalerte med de nye driverene.

startet maskinen på nytt men fortsatt ingen hd i diskbehandling eller min datamaskin..

når jeg booter maskinen kommer denn opp med detecting hd der finner den hden min. og fdisk finner den + powermax (maxtor program for testing av hd)

men ikke i xp..

Kan det være at jeg må oppdatere bios til hovedkortet ?

Tenker siden at den finner den i fdisk... og i boot sequence

her sata kontrolleren bios?

Lenke til kommentar
Har du lagt inn driver for SATA kontrolleren i Windows?

Sjekk om det finnes nyere drivere for den hvis du har lagt inn de som følger med på CD.

ja jeg har lagt inn de som følgte med på disketten..

har og sjekket om der hadde komt nye det hadde det ikke jeg lastet ned den nyeste og innstalerte den tilfellet men akkurat likt

har også oppdatert biosen på hket nå

Et kansje dumt spørsmål

Det skal vell kunne gå ann å montere sata kontroller og hd uten å innstalere xp på ny ?

Lenke til kommentar

Siste nytt har nå kjørt "Live update" på hovedkortet mitt (MSI)

og innstalert s-ata drivere agp driver ide driver med oppgradert verisjon men

jeg finner fortsatt ikke hden i Xp

Det må vell være noen her inne som har vert borti det samme problemet ?

:no:

Lenke til kommentar

Nyeste oppdatering!:

Har nå prøvd å koble til en Ide hardisk til kontrolleren..

Det gikk helt smerte fritt! Pcen fant den men gang og innstalert og klar til bruk..

Tenkte det kunne være til nyttig tilleggs informasjon..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...