Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan bli Admin, over lokalt nettverk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Admin = Han som har makten til å nappe ut og plugge inn TP-kablene - og i værste fall ta strømmen til hele routeren. :|

Nei, med mindre det er installert noe program på alle klientene som har deg "kontrollere" dem, er et Local Area Network nesten som mennesker på en plass som prater med hverandre..

Lenke til kommentar

...eller mener du slik at du kan bestemmer hvilke sider de på nettverket kan kunne gå innpå ?...

På min 3com routeren kan jeg f.eks. sette suprnova.org til å være en fy fy side, og nekte meg selv tilgang(eller andre...helst ).

Edit: routerEN

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å hindre hvem som skal ha tilgang generellt gjennom routeren:

Hvis routeren støtter DHCP kan du evt. forsøke et par enkle triks som å sette et mindre kjent subnett som deles ut og at du kun har det antall adresser du ønsker å ha folk på.

I tillegg hvis routeren er mer funksjonell kan du sette statiske DHCP adresser basert på kjente MAC adresser, slik at kun nettkort du har godkjent får en IP adresse.

Videre kan du bruke regelsett i routeren for å nekte tilgang alle andre IP adresser en de som blir delt ut. Selvf. mulig å komme seg rundt dette enkle trikset, men det kommer helt ann på hva slags miljø vi snakker om.

Dette er ett eksempel, men du kan gjøre det på mange måter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis det er et virus som traverserer gjennom "LAN manager tjenester" og ikke via smtp, imap el. så benytter det typisk netbios porter.

Det første du enkelt kan gjøre er å enable brannmuren i WinXP for å stenge noen typiske porter. Deretter fjern filesharing på maskinen og fjern også netbios over TCP/IP midlertidig. Steng webtjenere og andre nett-tjenester det kan komme seg inn via.

Se å få oppdatert med alle patcher for sikkerthetshull og svakheter som viruset kan utnytte. Men først og fremst funker det bra at viruset ikke finner ut hvilket IP segment dere er på, så du kan begrense det på den måten. Men det fungerer kun hvis viruset ikke operer fra de du har på deg begrensede IP segmentet, så du må gjøre alt annet i tillegg.

Du kan også sperre netbios porter i routeren etc. etc.

Men alt dette er for å minimere spredning, du bør også sette igang et anti-virustiltak for å finne ut hvor viruset evt. har slått seg ned. Hvis dere har et permanent LAN anbefaler jeg en antivirusløsning som er beregnet for LAN og med sentral administrasjon.

Men mye mer du kan gjøre, dette var noen kjappe tips.

Hvis dere har flere linker inn i LAN'et som VPN kobliner utenfra osv. burde dere deaktivere disse til dere finner kilden og har gjort noe med det.

Jeg regner også med at dere har beskyttet LAN'et med en brannmur mot internett(WAN)?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...