Moonshine Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Hei. Jeg har en partisjon på harddisken min som er FAT32. Det er /dev/discs/disc0/part5, distro Arch Linux. Jeg har lagt inn i fstab at den skal ha defaults (rw, user ... ) rettigheter. Men problemet er at det kun er root som har tilgang til den, og den har skrive- og leserettigheter. Jeg har prøvd å mounte den med -w-attributten, og jeg har prøvd både chown til andre brukere og chmod-e den, men det er ikke noe som skjer. Mappen er og blir drwxr--r-- og eid av root. Edit: Spørsmålet er selvsagt om noen vet hvordan jeg får til at vanlige brukere får fulle rettigheter til den. Endret 31. desember 2004 av (jonas) Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 31. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2004 Solved: I fstab la jeg til en del saker og ting, men det som gjorde utslaget var visst umask=0 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Jepp, umask=000 gir den mounta partisjonen rettigheitane 777, dvs alle brukarar og grupper kan skrive og lese. Dersom berre ein brukar skal kunne lese/skrive, bruk uid=<din UID> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå