whom Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Det skulle gå ann å presse denne tråden under nettverk Som mange andre, så har jeg beundret prisene fra Telio og gått under for fristelsen. Vi bestilte 1 linje med ovrført nr. Jeg koblet det til 2 uker etter ankomst. Problemet som selfølgelig måtte oppstå, var at folk kan ikke ringe meg, men ikke jeg dem. hva kan dette skyldes mon tro? Jeg har koblet det slik: modem med router --- svitsj --- Telio. Men det kan da umulig være noe med koblingen, da det eneste boksen skulle trenge er internett, noe som den åpenbart får. Jeg spekulerer på om ikke Telio har klart å gitt meg nytt nr til ip-tlf, da fast telefoni fortsatt funker fint. Vi kjører nå altså på fast tlf igjen, og har bare ip-tlf liggende, men jeg trodde Telenor abn skulle bli sagt opp... Telio nevnte at de skulle ordne med alt deg der... Har det bare ikke etablert seg skikkelig, og jeg bare vente eller? Hva tror dere? Håper virklige noen kan svare Edit: Legger til at når folk ringer, så hørs det som dem at de ringer, men vi tar ikke imot noen signaler ser det ut til. Endret 30. desember 2004 av Deuz Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Det skulle gå ann å presse denne tråden under nettverk Som mange andre, så har jeg beundret prisene fra Telio og gått under for fristelsen. Hvilken router har du? Endel routere greier ikke og håntere trafikken fra adapteret på en korrekt måte, har du nyeste firmware til denne routeren din? Lenke til kommentar
whom Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Det skulle gå ann å presse denne tråden under nettverk Som mange andre, så har jeg beundret prisene fra Telio og gått under for fristelsen. Hvilken router har du? Endel routere greier ikke og håntere trafikken fra adapteret på en korrekt måte, har du nyeste firmware til denne routeren din? Jeg har speedtouch 510i Fikk det via ADSL@Telenor. Skulle ha innebygget router. Hadde vært veldig merkelig hadde det ikke funket med dette modemet, da Telenor fortsatt gir det ut, og jeg vil påså at minst 20% har dette modemet. Edit: skrivefeil Endret 30. desember 2004 av Deuz Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hadde vært veldig merkelig hadde det ikke funket med dette modemet, da Telenor fortsatt gir det ut, og jeg vil påså at minst 20% har dette modemet. Edit: skrivefeil Det bugger, du kan prøve nyeste firmware: http://www.speedtouch.nl/downloads/510_Upgrade_427 .exe Du finner endel om dette på Telios forum. Lenke til kommentar
whom Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Hadde vært veldig merkelig hadde det ikke funket med dette modemet, da Telenor fortsatt gir det ut, og jeg vil påså at minst 20% har dette modemet. Edit: skrivefeil Det bugger, du kan prøve nyeste firmware: http://www.speedtouch.nl/downloads/510_Upgrade_427 .exe Du finner endel om dette på Telios forum. linken funket ikke, kunne du postet på nytt? takk, takk. Ellers, for å oppdatere firmwaren, er det bare å installere exe fila og kjøre? Bgynner kanskje å gi mening, da Telenor og Telio ikke akkurat er bestefrender Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Ellers, for å oppdatere firmwaren, er det bare å installere exe fila og kjøre? Ja, den skal være nokså grei. kan hende du må sette det opp igjen med PPPoE-logininfo. Firmware Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Som agvg skrev, så har det vært skrevet om dette på forumet til Telio. Just in case så paster jeg et innlegg fra Telio-forumet som omhandler den feilen du har: Moderator:[symptom, du kan ringe ut, men mottar ikke innkommende samtaler. Dette skyldes brannmuren i modemet.Utfra denne pressemeldingen kan en slutte at Telenor har distribuert 2 utgaver, eller i det minste 2 forskjellig konfigurerte utgaver av Speedtouchmodemet. Den "nyere" typen har aktivert router. Telenor brukernavn og passord ligger i denne routeren, og hvis du har denne kan du iallfall sannsynligvis ringe UT ved å koble Sipura rett i modemet. Med denne utgaven, og nedenstående oppsett bør du bruke en a) switch b) hub c) grenkontakt (splitter) RJ45 1han, 2hun (ca 50kr) for å dele linje mellom PC og adapter. Skal du bruke en router kan det tenkes at du istedet må slå av routerfunksjonen i Speedtouchmodemet slik det er forklart her. Akkurat for dette tilfellet ser det ut til å være fordelaktig med fast IP-adresse i Sipura, ettersom modemet nokså lett endrer IP-adresser etter hvilken rekkefølge PCer(Sipura)kobles til etter oppstart. Innlegget er noe redigert.] BRUKSANVISNING. Telefonadapter (med telefon) og datamaskin kan være tilkoblet modemet evt. med switch/hub/splitter hele tiden. Da THOMSON SpeedTouch 51Oi allerede inneholder en router må det ikke være en ekstra router tilstede. I tilfelle ekstra router må routeren i Thomson modemet disables (gjøres med Easy Setup). Har du Thomson router trenger du neppe mer en et vanlig antivirusprogram for å være beskyttet. Det er ikke sikkert at denne oppskriften fungerer med andre modem/routere: 1. Sett statisk IP-adresse i telefonadapteren. 2. Sett samme adresse som Default server 3. Åpne porter 4. Resetting av status 5. Testing 1. SETTE STATISK IP-ADRESSE I SIPURA TELEFONADAPTER I dette eksempelet brukte jeg 10.0.0.2*. Thomson routeren deler ut IP-adresser som ikke nødvendigvis er like fra gang til gang. Det gjelder å få router og adapter til å kommunisere på den riktige IP adressen. Hvis DHCP er enabled får telefonadapteren tilfeldige IP-adresser ved tilkobling. Ved brudd/forstyrrelse kan dette føre til at det blir gitt en ny tilfeldig adresse og telefonen slutter helt eller delvis å fungere. Dersom du har flere datamaskiner eller annet utstyr på samme switchen kan det oppstå konflikter angående IP-adressen. La alt stå på noen timer etter at du er ferdig med dette. Dukker det opp feilmeldinger må du forsøke en annen IP adresse. * [10.0.0.2 : De 3 første må være 10.0.0. Ang. siste tall er det foreslått på forumet å velge et tall et "stykke unna" 10.0.0.1 da Speedtouch begynner å tildele egne adresser her, og går "oppover", f.eks 10.0.0.20 . Vi tar gjerne imot tilbakemelding på dette - Moderator] Tast: **** på telefonen (følg "stemmens" anvisninger nøye) Tast: 101# deretter 0# for å disable DHCP deretter 1 for å lagre Tast: 111# skriv inn 10*0*0*20# deretter 1 for å lagre Tast: 121# skriv inn 255*255*255*0# deretter 1 for å lagre Tast: 131# skriv inn 10*0*0*138# deretter 1 for å lagre For å muligjøre bruk og setting av statisk IP adresse må DHCP disables. Det er ikke mulig å sette ny statisk IP adresse på Sipura uten at DHCP er disabled. Enabler du DHCP etter at du har tastet inn statisk IP adresse er du tilbake dit du startet, det vil si: Du har "slått av" den adressen du nettopp tastet inn. Den gjelder ikke lenger og du er tilbake til tildeling av tilfeldige adresser. Derfor bør DHCP være disablet. -------- 2. SETTE ADRESSE FOR DEFAULT SERVER Gå inn på modemet: Åpne webbrowser: skriv i adressefeltet 10.0.0.138 Trykk "Go" Da kommer du inn på modemet. Velg: "Advanced" Velg: "NAPT" Velg: "UPnP" Huk av for: "Off" Trykk: "Apply" Trykk "Save all" Velg "Default server" Skriv inn IP adressen : 10.0.0.2 Trykk "Apply" Trykk "Save all" Gå ut av browseren ---------------------- 3. ÅPNE PORTER Dersom du har software brannmur på datamaskinen så må du deaktivere den først. Gå inn på Command Prompt (DOS ledetekst) Du finner den under "Start/Programs/Accessories" eller "Start/Programmer/Tilbehør" på norsk. Gå til rota av C ved å skrive: cd\ Trykk "enter" Du vil nå se: "C:\>" Skriv så: telnet 10.0.0.138 Trykk "enter" På spørsmål om brukernavn skriv "admin" Virker for Windows 2000 og XP (eldre OS er ikke prøvd) Trykk "enter" Kommer det opp en tegning med et skrivefelt under er du inne på modemet Her skriver du kommandoen: nat create protocol=udp inside_addr=10.0.0.2:5060 outside_addr=0.0.0.0:5060 (merk kommandoen i dette innlegget med musa, kopier den og sett pila på skrivefeltet og høyreklikk så legger den seg inn automatisk) Må du bytte IP adresse på "udp inside_addr=" så må du delete den gamle protokollen først, følg samme prosedyre men erstatt ordet "create" med "delete" for å få gjort dette. Trykk "enter" Skriv "config save" Trykk "enter" Skriv kommandoen: nat create protocol=tcp inside_addr=10.0.0.2:5060 outside_addr=0.0.0.0:5060 (merk kommandoen med musa, kopier den og sett pila på skrivefeltet og høyreklikk så legger den seg inn automatisk) Må du bytte IP adresse på "tcp inside_addr=" så må du delete den gamle protokollen først, følg samme prosedyre men erstatt ordet "create" med "delete" for å få gjort dette. Trykk "enter" Skriv : "config save" Trykk "enter" Gå ut av DOS Jeg er ikke helt sikker på om begge de protokoller jeg har lagt inn behøver å være med, men det skader vel ikke. 4. RESETTING AV STATUS Trekk ut powerpluggen til modemet (strømforsyningen) Trekk ut powerpluggen til switchen Trekk ut nettverkskabelen og powerpluggen til telefonadapteren Vent et par minutter Sett powerpluggen i modemet. Sett deretter powerpluggen i switchen Sett powerpluggen i telefonadapteren først deretter nettverkskabelen. Dette bør gjentaes dersom utstyret henger seg senere. 5. TESTING Vent et par minutter til du har fått summetone tast så **** på telefonen, deretter 110# Trekk ut nettverks pluggen og ta den samme testen omigjen. Hører du 10.0.0.2 begge gangene er alt i orden. Hvis ikke så har du muligens aktivert DHCP igjen. I så fall deaktiver den og prøv igjen. Forsøk så å ringe opp fra en mobil eller fasttelefon. (Sjekk at du har summetone på IP-telefonen først). Nå burde telefonen virke, det fungerte i alle fall for meg. [Telenor bruker PPPoE (brukernavn/ passord-autentisitering) for pålogging. I Telenor standard oppsett, med ovenstående modifisering, ligger dette fortsatt i modemet (Alternativt kan dette ligge i router eller PC). Derfor holder det med en switch, hub eller splitter, og du kan teste Sipura rett i modem. OBS!] Lenke til kommentar
whom Skrevet 31. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2004 (endret) 5. TESTINGVent et par minutter til du har fått summetone tast så **** på telefonen, deretter 110# Trekk ut nettverks pluggen og ta den samme testen omigjen. Hører du 10.0.0.2 begge gangene er alt i orden. Hvis ikke så har du muligens aktivert DHCP igjen. I så fall deaktiver den og prøv igjen. Forsøk så å ringe opp fra en mobil eller fasttelefon. (Sjekk at du har summetone på IP-telefonen først). Nå burde telefonen virke, det fungerte i alle fall for meg. På denne testingen hørte jeg "10.0.0.20" Det skulle være "10.0.0.2" *sukk* dobbelsjekket og modemet er på rette ip og DHCP var heller ikke blitt aktivert.. Får feilsøke videre... Endret 31. desember 2004 av Deuz Lenke til kommentar
whom Skrevet 31. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2004 (endret) Tast: 111# skriv inn 10*0*0*20# deretter 1 for å lagre Har gjort alt dette, og nå som jeg ser igjennom det, så ser det ut som at det skulle stemme at han sa ip: "10.0.0.20" Da det var nettopp det den ble konfigurert til.. Men ikke vet jeg, telefon virker ihvertfall ikke Ellers fulgte jeg guiden ordrett, og gjorde absolutt ingen forandringer fra hva som stod der, noe som de kanskje oppfordret å gjøre..? (hadde selfølgelig ikke med anførselstegn Endret 31. desember 2004 av Deuz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå