Lantador Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 - Jeg hørte om det som skjedde med bølgen også videre, og jeg synes det var litt overdrevet, sier 48 år gamle Peter Anstiss fra Sydney, mens han drikker øl med broren i Patong. Kom over en artikkel på TV2 Nettavisen Man kan bli litt forundra noen ganger. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg og syns bolgen var overdrevet. Har du sett videoklipp av den? Har sett forskjellige, og fra nyhetene fikk jeg inntrykk av massive bolger som knuste hele kysten i disse stedene... ogsa sa jeg video... hvor bolgene bare krasjet pa stranden og vann kom bare langt opp pa land..... var liksom ikke helt hva jeg trodde. Men vannet som steg superraskt og krop innover land var ganske ekkelt a se, selv om dette dog var uten noen slags bolge. Lenke til kommentar
kag Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg blir like overrasket over de som tar katastrofen alt for mye inn over seg her hjemme i norge. Et evig "buhu" og "stakkars barna" i en skjokktilstand som påfallende ikke vil opphøre til tross for at det er, hva, fire, frem dager siden dette skjedde nå. Hvordan forventet du egentlig at mannen skulle reagere? Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg og syns bolgen var overdrevet. Har du sett videoklipp av den? Har sett forskjellige, og fra nyhetene fikk jeg inntrykk av massive bolger som knuste hele kysten i disse stedene... ogsa sa jeg video... hvor bolgene bare krasjet pa stranden og vann kom bare langt opp pa land..... var liksom ikke helt hva jeg trodde. Men vannet som steg superraskt og krop innover land var ganske ekkelt a se, selv om dette dog var uten noen slags bolge. For å gi et bilde: Før: Etter: Hvis man så husker at hovedbebyggelsen samt der mennesker samler seg er langs kysten/strendene, og at denne bølger traff en utrolig lang kyststrekning samlet sett, så blir det med en gang værre. For ikke å nevne at vannet bokstavelig talt steg 2 meter i noen timer. disse 2 meterene virker ikke mye for oss i det kuperte land Norge, men en god del av disse øygruppene som ble truffet har høyste punkt på 0,7 meter. Da blir det med en gang relativt alvorlig. Just my 0,02$ Lenke til kommentar
Lantador Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 men jeg tenkte det at han som faktisk er der nede skulle gi et litt annet svar, siden han er midt oppi det som skjer "hvertall nesten". Og på bakgrunn av det man ser her på tv-en, så hadde jeg kommet til å gitt en annen kommentar til avisen enn det han presterte å gjøre Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 - Jeg hørte om det som skjedde med bølgen også videre, og jeg synes det var litt overdrevet, sier 48 år gamle Peter Anstiss fra Sydney, mens han drikker øl med broren i Patong. Kom over en artikkel på TV2 Nettavisen Man kan bli litt forundra noen ganger. Det burde være lov å "overdrive" litt når det skjer en naturkatastrofe der over 100 000 mennesker fra hele verden dør. Jeg sitter her i Norge og er glad for at ingen jeg kjenner var i de landene da dette skjedde, men jeg synes det er kjempetragisk uansett. Det går ikke en time uten at jeg tenker på dem som sitter overalt i verden og ikke vet hvordan det står til med deres nærmeste... Pukhet må være det de religiøse kaller for Helvete. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg og syns bolgen var overdrevet. Har du sett videoklipp av den? Har sett forskjellige, og fra nyhetene fikk jeg inntrykk av massive bolger som knuste hele kysten i disse stedene... ogsa sa jeg video... hvor bolgene bare krasjet pa stranden og vann kom bare langt opp pa land..... var liksom ikke helt hva jeg trodde. Men vannet som steg superraskt og krop innover land var ganske ekkelt a se, selv om dette dog var uten noen slags bolge. Faktisk enig i at detser ganske pinglete ut på diverse videoer vi ser. Men hvordan bølgen blir er veldig avhengig av hvordan bunnen nær land er. Og selv om det ikke blir noen enorm bølge så har vannet en enorm fart. De enorme ødleggelsene og tallet på døde sier sitt Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 De enorme ødleggelsene og tallet på døde sier sitt Nettopp! Skal vi begynne å bedømme naturkatastrofer etter hvor visuelt spektakulære de er? Tror vi har sett for mange katastrofefilmer på kino jeg Hvordan forventet du egentlig at mannen skulle reagere? Mulig han var full og kanskje litt lei av alt oppstyret på grunn av dette, men av respekt for de berørte kunne han uttalt seg bedre. Jeg har har venner og bekjente som opplevde katastrofen - alle i god behold heldigvis - men det gjør at man går i tenkeboksen. Lillebror til en venninde av meg var den eneste av barna som kom ut av bassenget han var i i live da bølgen(e) kom. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Lest på et annet forum: Tsunamis are rarely even noticed in the deep ocean, they move very fast and pass by unoticed unless there are monitoring boeys around. Its more of a swell/surge than a wave. As the tsunami approches the shore and enters shallow water the amplitude increases, as with any ocean swell that hits the beach but nothing like you see in the movies and is dependent on the ocean floor geography of the beach that it is hitting. Think of it as a fast moving broad/fat swell or surge (not breaking wave) that washes up on the beach. Effectively its a massive surge of water that just washes away everything in its path when it hits the beach. The damage of a tsunami is caused by the water and debri that is washed inland then back out again., Nothing can stop it, its got the whole ocean behind it. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Jeg og syns bolgen var overdrevet. Har du sett videoklipp av den? Har sett forskjellige, og fra nyhetene fikk jeg inntrykk av massive bolger som knuste hele kysten i disse stedene... ogsa sa jeg video... hvor bolgene bare krasjet pa stranden og vann kom bare langt opp pa land..... var liksom ikke helt hva jeg trodde. Men vannet som steg superraskt og krop innover land var ganske ekkelt a se, selv om dette dog var uten noen slags bolge. Faktisk enig i at detser ganske pinglete ut på diverse videoer vi ser. Men hvordan bølgen blir er veldig avhengig av hvordan bunnen nær land er. Og selv om det ikke blir noen enorm bølge så har vannet en enorm fart. De enorme ødleggelsene og tallet på døde sier sitt Skal ikke høye sakene til, når det først kommer inn så kommer det, og når det kommer så kommer det. saken ligger i at vannet heller kommer i "bredden" i stedet for høyden som (jeg mener) Hollywodd mener. Har selv "kun" vært med på en oversvømmelse i et hus, og synst det var spesielt nok... I mitt tillefelle ble kjelleren fyllt med litt i overkant av en meter med vann i løpet av 15 min, og da fløyt _alt_ inkludert et teppe som hadde et solid bord, 2 stoler samt en sofa (!) oppå seg... Vann ser så "snillt" ut helt til man faktisk opplever hvilke krefter som faktisk er der. Når det appåtil der nede kommer i god fart innover så er det meget forståelig at folk blir drept, biler og _alt_ ble jo dratt omkring.. Jeg foreslår at de som ønsker ser følgende film for å se hvor "lite" vann det egentlig er høydemessig og hvor mye det faktisk tar med seg... http://kroma.vg.no/player/player_videofram...F1104411890.jpg Stakkars folk sier jeg bare... Lenke til kommentar
lodott Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Se denne fra Indonesia. Kan forstå at mange dauet her. http://kroma.vg.no/player/player_videofram...F1104411236.jpg Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Se denne fra Indonesia. Kan forstå at mange dauet her.http://kroma.vg.no/player/player_videofram...F1104411236.jpg Denne tenkte jeg og på. Det er jo som en enorm flomelv Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Jeg og syns bolgen var overdrevet. Har du sett videoklipp av den? Har sett forskjellige, og fra nyhetene fikk jeg inntrykk av massive bolger som knuste hele kysten i disse stedene... ogsa sa jeg video... hvor bolgene bare krasjet pa stranden og vann kom bare langt opp pa land..... var liksom ikke helt hva jeg trodde. Men vannet som steg superraskt og krop innover land var ganske ekkelt a se, selv om dette dog var uten noen slags bolge. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Jeg og syns bolgen var overdrevet. Har du sett videoklipp av den? Har sett forskjellige, og fra nyhetene fikk jeg inntrykk av massive bolger som knuste hele kysten i disse stedene... ogsa sa jeg video... hvor bolgene bare krasjet pa stranden og vann kom bare langt opp pa land..... var liksom ikke helt hva jeg trodde. Men vannet som steg superraskt og krop innover land var ganske ekkelt a se, selv om dette dog var uten noen slags bolge. Vel, greia er at: 1) Bølgene er ikke "vanelige" bølger i den forstand at de er en kort hevning/bevegelse i vannflaten, de er en totalhevning av havet, med andre ord trykkes det på med over en kilometer (fra start til slutt) vann i bølgen. Det er mye vann, og mye vekt/kraft. 2) De videoene vi har sett er av noen av de minste utfallene, andre steder var bølgene opp ti l15 meter høye (muligens høyere), hvorfor har vi ikke sett disse? -> 3) De som filmet de største bølgene (om dette skjedde) er etter all sannsynelighet døde for lenge siden, det samme gjelder kameraene/filmen deres. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 http://kroma.vg.no/player/player_videofram...F1104502440.jpg denne var ganske stor Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Er nok ikke overdrevet nei: http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/41/...vXrdXart858.jpg Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Skjønner meg ikke på folk som tror alt er som på film.. Poenget er ikke størrelsen på selve bølgen i den forstand. Kraften ligger ikke i størrelsen, men i hele bølgen! Tror nok noen har sett litt for mye på "day after tomorrow".. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Helt klart overdrevet. De 139410 omkommne (tall fra VG.no 4. jan) bare later som for å lure oss! Fysj så lumpent! Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Word! Meget dårlig! sikkert pr-stunt eller noe! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 12 døde nordmenn - Dødstallet er nedjustert etter tastefeil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå