Gå til innhold

Trådløst internett på min bærbare PC

hotstepper

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en gammel Toshiba bærbar PC i tillegg til den stasjonære PC'n jeg bruker til daglig. Jeg har bredbånd fra Telenor og trådløs ruter.

Nå vil jeg også komme meg på internett med den bærbare. Brukte den til internett for noen år siden da jeg hadde ISDN med ett ISDN-kort som jeg lett plugget i en inngang i maskinen.

Hva må til for at jeg skal kunne surfe med trådløst bredbånd også på den bærbare? Må maskinen åpnes og ett eller annet kort settes inn, eller går det an å få ett "bredbånds"-kort til å bare plugge inn i kortinngangen tilsvarende det ISDN-kortet jeg brukte før?

Hadde vært veldig greit hvis det eneste jeg trengte å gjøre var å plugge inn ett kort og installere softwaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var da gledelig :D

Ser på forskjellige nettbutikker at trådløse nettverksadaptere variere en del i pris. Hva er viktig for meg å ta hensyn til?

Hva skal jeg spørre etter i butikken? Nettverksadapter? Er det samme hvilken type jeg kjøper, eller må jeg ta hensyn til hvilket merke den trådløse ruteren o.l er?

Er det noe mer jeg må spørre meg selv om?

Endret av mariusos
Lenke til kommentar

Næsj.. spørs litt hva du skal bruke den til. Er det kun internett så holder b = 11Mbit/s, men skal du overføre filer mellom maskinene er det greit med g=54Mbit/s, da må du også ha en router som er g.

Når det gjelder kort kan det være at en gammel maskin ikke takler noen av kortene. Min Acer Travelmate har STORE problemer, og 3Com som er annerkjent som bra fungerer overhodet ikke.

Anbefaler derfor at du ordner samme deal som jeg gjorde på komplett (datakjeden Trondheim) sist nå. At jeg fikk levere inn kortet med pengene tilbake innen en uke om kortet ikke gikk.. 5. kort og det gikk (til Aceren) Normalt er det ikke problem.. er bare min Acer serie som er sær..., men liksom ha det i bakhodet..

Bortsett fra dette så bare velg et rimelig 802.11 g kort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Endte opp med ett USB nettverkskort... Har derfor ett problem. USB porten ser ikke ut til å virke.

Da jeg installerte Windows 2000 Pro på maskinen begynte det til min store forbauselse å lyse på USB nettverkskortet si lampe. Da trodde jeg at det endelig virket, men det gjorde det ikke. Da installasjonen var fullført var det like dødt igjen... Hvorfor skjedde dette? At det lyste burde jo tyde på kontakt...

Når jeg følger denne veien: System -> Maskinvare -> Enhetsbehandling, og åpner "Universal Seriell Busskontroller" kommer det opp en med navn: "Ustøttet NEC PCI til USB åpen vertskontroller". Hva vil det si? Er det her problemet ligger?

USB-porten virker "død", ingen enheter blir fanget opp.

Hvordan får jeg denne "Ustøttede NEC PCI til USB åpen vertskontroller" til å bli "støttet"?

All hjelp tas imot med stor takk :D

Lenke til kommentar
"Ustøttet NEC PCI til USB åpen vertskontroller". Hva vil det si? Er det her problemet ligger?

USB-porten virker "død", ingen enheter blir fanget opp.

Hvordan får jeg denne "Ustøttede NEC PCI til USB åpen vertskontroller" til å bli "støttet"?

Tror jeg har vært borti dette før på en Toshiba. Fant ingen løsning. En kjapp googling bringer opp flere sider som sier noe slikt som:

Many older Toshiba Laptops have an unusable NEC USB Host Controller.  The effected portables have defective hardware that can not be repaired.  There is NO known fix.

Hvor gammel er laptopen? Hvis den støtter 32bits PC-Card (CardBus) vil nok et slikt kort være den beste løsningen.

Edit: Kanskje dette kan være noe?

Model: Tecra 520/530/550

Problem: USB not functional after installing Windows 2000.

Resolution: Replace the "Unsupported NEC PCI to USB Open Host Controller" with the "NEC PCI to USB Open Host Controller", with the following steps:

1. In Device Manager, expand the Universal Serial Bus Controllers line.

2. Right click on the "Unsupported NEC PCI to USB Open Host Controller".

3. Open the property sheet and click on "Driver".

4. Click "Update Driver", then "Next".

5. Select "Display a list of drivers for this device", then "Next".

6. Select the device driver named "NEC PCI to USB Open Host Controller".

7. Click "Next", then "Next" again and then "Finish".

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...