Gå til innhold

SpeedFan 4.19, fitness på Seagate HDD

Haraldson

Anbefalte innlegg

Har denne harddisken, samt en Samsung 160GB.

Satte i en kabinettvifte i dag, og tok derfor i bruk SpeedFan, for å sette ned hastigheten litt. Da så jeg også SpeedFans S.M.A.R.T-målinger, og Seagatedisken har fitness på under 50% (se vedlagt bilde), mens Samsung-disken har 100%.

Er disse målingene til å stole på, og i tilfelle ja; hva bør i tilfelle gjøres? Papst-vifta jeg satte inn i dag, blåser luft ut av kabinettet, og om den snus, blåser den uansett ikke på harddiskene, som for øvrig har god avstand mellom seg.

Har søkt på forumet etter dette, men fant egentlig ingen poster som hjalp noe særlig.

post-62-1104445955_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har denne harddisken, samt en Samsung 160GB.

Satte i en kabinettvifte i dag, og tok derfor i bruk SpeedFan, for å sette ned hastigheten litt. Da så jeg også SpeedFans S.M.A.R.T-målinger, og Seagatedisken har fitness på under 50% (se vedlagt bilde), mens Samsung-disken har 100%.

Er disse målingene til å stole på, og i tilfelle ja; hva bør i tilfelle gjøres? Papst-vifta jeg satte inn i dag, blåser luft ut av kabinettet, og om den snus, blåser den uansett ikke på harddiskene, som for øvrig har god avstand mellom seg.

Har søkt på forumet etter dette, men fant egentlig ingen poster som hjalp noe særlig.

Har akkurat det samme problemet. Maxtor diskene mine er 100%, mens Seagate'en viser 50-60%. Den funker som den skal da men.....

Lenke til kommentar

Har du forsøkte å laste ned noe utils fra seagate/samsung for å dobbelt sjekke?

Dette stod i hjelpefilen til speedfan.

According to all the reports I've received, there are, for example, SEAGATE hard disks that report a very poor RAW READ ERROR RATE attribute, leading to a low WORST value and, according to the flags set for this attribute by the manufacturer, to a low FITNESS index. I can tell you little more. This happens even for brand new hard disks from this manufacturer. If you happen to discover more, feel free to let me know :-)

Ergo kan dette være normal oppførsel.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...