cobolt18 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Lurer på om noen husker tilbake fra tidligere år, om kameraer kommer på salg utpå nyåret? Gikk meg en tur i Bergen sentrum i dag, og allerede idag var "SALG"-skiltene på plass i mange klesforretninger. I kamerabutikkene var slike skilt ikke å spore ennå. Gikk meg innom en Foto Knudsen-sjappe og fikk meg en god latter av de totalt ikke-konkurransedyktige prisene på digitalkameraer. For et Konica Minolta Dimage Z2 skulle de ha 5000 kroner... Man får det til 2800 hos Netshop. Så man får anta at "stasjonære" kamerabutikkene har utspilt sin rolle! Selv et nyttårssalg i slike butikker vil vel ikke kunne måle seg med prisene på internett. Men kommer det salg hos internettbutikkene? Jeg går og venter på at Fujifilm Finepix s5500 skal komme på tilbud... Er jo et forholdsvis nytt kamera som har stort potensiale til å gå nedover i pris... Ønsker alle på forskudd et godt nytt år! Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Det er litt synd at fotobutikkene har utspilt sin rolle. Før jeg kjøpte min Canin S1IS var jeg litt rundt i fotobutikkene her i byen og sjekket tilbudet. For det første hadde de stort sett bare noen få modeller, og de kostet mye mer enn i nettbutikker. Det største utvalget fant jeg hos Elkjøp, men de har ikke peiling. Jeg endte opp med å lese omtaler på nett siden det er lite hjelp og få i fotobutikker. Kameraet kjøpte jeg på en nettbutikk siden prisene i fotobutikkene er for høye, og de ikke hadde kameraet jeg ville ha. Når jeg sa jeg var interessert i et Canon S1IS kamera eller tilsvarende kamera med mye zoom og gjerne bildestabilisator kom de med et Sony lommekamera som de sa var mye bedre siden den hadde fler megapixler enn Canon som bare hadde 3,2... Da gav jeg opp byens fotobutikker for godt. Lenke til kommentar
einar-st Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 fotovideo.no har jo en butikk ved Nygaten 9 i Bergen. Jeg har ikke vært der, men jeg vil anta at de er langt mindre blonde enn Elkjøp. Jeg vet ikke hvor mye av utvalget de har der, men prisene er vel kanskje det samme? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 s5500 ligger på 2888 kr hos databutikken.com Har bestilt det, men posten er jo såklart så trege at jeg ikke får det til i kveld... Ble 3555 kr med 256MB kort og frakt, synes ikke det er så ille pris? Dog endel dyrere enn tilbudet fra NetShop feks. Lenke til kommentar
cobolt18 Skrevet 31. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2004 s5500 ligger på 2888 kr hos databutikken.com Hei, NorthWave, ikke så verst tilbud det, nei. Men jeg vil kjøpe i en norsk butikk. Har inntrykk av at databutikken.com er en absolutt god butikk når alt går bra, men ikke fullt så bra hvis man vil reklamere, eller det oppstår et eller annet problem. Papirmølle, toll, moms, ikke samme forbrukerrettigheter som i Norge (?) er mulige stikkord der, ut ifra det jeg har lest av erfaringer i Webshop-guiden. Jeg har jo også brukt denne butikken selv, da uten problem. Så i 80% av tilfellene går nok alt bra. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Vel, databutikken.com har nå egen norsk butikk (avdeling), som gjør at ting kommer derifra og en eventuell retursak (og annen kundestøtte) behandles der. Man vil jo såklart da ha samme rettigheter som fra enhver annen butikk. Såvidt jeg har forstått da ihvertfall Slik var det ikke før, og er nok derfor de har fått ett slikt dårlig rykte på seg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Prisene på digitalkamera er såpass hardt presset at et januarsalg neppe er sannsynlig, med mindre noen butikker har restlager på eldre kamera. Når det gjelder kjøp over disk, så er det på tide at disse butikkene begynner å "herme" etter nettbutikkene om man vil overleve. Man må ligge litt over i pris på de fleste produktene da utgifter til ansatte, lokaler og andre ting er mye høyere enn for en nettbutikk, men for de fleste forbrukere som kjenner til internett, og kan få hjelp til å velge kamera i et forum som f.eks. dette, er jo pris så klart det viktigste. Det er flere fordeler ved å kjøpe over disk, men skal ikke gå inn på dette. Men tilbake til saken... der jeg jobber, ligger vi under enkelte nettbutikker på noen populære kamera. Skal ikke drive reklame, men det skjer ikke sjelden at kunder kommer inn i vår butikk og blir overrasket over at vi er de billigste de har sett på det og det kameraet, til tross for at de allerede har saumfart nettet. Så for alle som kun handler på nett i den tro at det alltid er billigere, bør ta seg en liten byrunde før man trykker på "kjøp" knappen. Enkelte nettbutikker er også svinedyre på ekstrautstyr... enkelte vesker har jeg sett dobbelt så dyrt på nettet, som det vi selger det for, papir til en tilfeldig valgt "postkortskriver" koster over 300 på enkelte nettbutikker, mens vi selger det for halve prisen (nøyaktig samme pakken). Minnekort varierer også veldig, så selv om selve kameraet er billigere på nettet, vil innkjøp av ekstrautstyr og ekstrautgifter som frakt føre til at totalsummen blir høyere. Noen nettbutikker har også gitt inntrykk av å være veldig billige. En populær nettbutikk med tilhørende butikk i Oslo solgte kamera meget billig i begynnelsen for å gi inntrykk av at de var veldig billige (solgte uten å tjene penger, for å trekke kunder). Nå har prisene gått opp der, men fordi de var så billige i begynnelsen, er det fortsatt mange som ikke gidder å sjekke prisen i andre butikker før de kjøper der... fordi de tror at de fortsatt er så billige. Sannheten er at de ligger en god del høyere på mange produkter enn der jeg jobber. Dette gjelder sikkert andre nettbutikker også. Så alt er ikke svart-hvitt. Butikker med disk er i ferd med å justere seg til nettnivå... og nettbutikkene har etterhvert innsett at de ikke tjener nok på å alltid være billigere på alt. Det er ikke prisen på selve kameraet som gjelder uansett, det er totalsummen man til slutt ender opp med som gjelder. Og hvis en butikk med disk skulle være en hundrelapp eller to dyrere til slutt, er det så mange fordeler ved å handle i en butikk, at det er en liten pris å betale. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Har same følelsen av at enkelte prdukter så er butikken eg jobber i minst like billeg som på internett. Men kamera/skriverer er berre ein del av eit veldig stort produktsortement(skrivefeil kanskje??) Så at alle som jobber der skal kunne alt om kvart enkelt kamera, er vel kanskje litt vel drøyt. Sjøl om det hadde vore ein fordel. Lenke til kommentar
Eirzik Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Etter mitt syn er det kun en fotobutikk som holder følge med nettbutikkene. Og det er fotovideo som ligger i Oslo.. tror kanskje de har flere butikker, men uansett : de har gode priser på alt - og er en seriøs utfordrer til de mange nettbutikkene... Har selv jobbet på elitefoto i Ålesund, og det må være flaut å drive en butikk, når ukens tilbud på komplett er billigere enn innkjøpsprisene til Elite Foto. Elite Foto er knyttet til noe som heter Interfoto, der vi MÅ handle kamera, siden vi er medlem av kjeden... de har veldig sjelden noen gode tilbud, og når de først er der - så har vi kanskje et par hundrelapper i fortjeneste... Butikken gikk forresten konkurs.. Så kameramarkedet er tøft... ingen tvil om det... men at tilbehør er dyrere på nettet høres veldig rart ut.. eks: 512 SD til 319,- på komplett... FINN en butikk som slår den... =) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Etter mitt syn er det kun en fotobutikk som holder følge med nettbutikkene. Og det er fotovideo som ligger i Oslo.. tror kanskje de har flere butikker, men uansett : de har gode priser på alt - og er en seriøs utfordrer til de mange nettbutikkene... For de som ikke forsto det, så er Fotovideo den butikken som jeg synes har økt prisene noe i det siste... når de var helt nye, var de billigere enn der jeg jobber på alt, men nå har den trenden begynt å snu seg. Elite Foto er knyttet til noe som heter Interfoto, der vi MÅ handle kamera, siden vi er medlem av kjeden... de har veldig sjelden noen gode tilbud, og når de først er der - så har vi kanskje et par hundrelapper i fortjeneste... Vil heller handle et produkt kjøpt gjennom norsk importør til 4000 enn et produkt importert av butikken selv til 3500. Det er mange fordeler å handle offisielle norske versjoner av et produkt, enn et EU produkt. Komplett og mange andre nettbutikker har såkalte EU versjoner. Søk her på forumet, og du skal finne. Så kameramarkedet er tøft... ingen tvil om det... men at tilbehør er dyrere på nettet høres veldig rart ut.. eks: 512 SD til 319,- på komplett... FINN en butikk som slår den... Komplett selger Kingston og Twinmos som ikke er av de mest stabile merkene. Det er verdt å betale mer for Lexar eller Sandisk, selv om de er dyrere. Er skrevet mye om det her på forumet. Uansett har jeg aldri skrevet at tilbehørsprisene gjelder alle nettbutikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå