Gå til innhold

Merkelig problem etter montering av vannkjøling.

Anbefalte innlegg

Har montert asetek sitt sett med gpu, cpu og chipsett kjøler og 1x120mm vifte og radiator. Settet virker som det skal, men har enda ikke montert gpu kjølern, den er kobla på, men stua vekk i en liten plastpose så den ikke kortslutter noe. Tempene er også helt oki, om enda ikke så gode som forventa. ca 35-37 grader idle og 42-43 grader på cpuen med vifta på ca halv fart(vifte styring). Cpuen er en barton xp2500@200x12(2400mhz) at 1.85 volt. Hket er et asus a7n8x deluxe. Rammen er ozc dual channel med 2-2-3-5 i timinger på 200mhz som default.

Problemet er at når jeg tester på klokking så stiller jeg inn og prøver å gå inn i win å kjøre prime 95 noen timer. Men etter at dette settet ble montert så hender det av og til etter restart og nye frekvenser er satt at pcen stopper og låser seg rett før login saken i xp blir bare svart skjerm. Det eneste som hjelper for å komme inn i windows da er å sette ned bussen til under 190mhz(380). Dette har aldri skjedd før når jeg klokka med viftekjøling. Har kjørt cpuen med 220fsb og ram i sync på 2200 mhz lenge før og da var den primestable på vanlig volt. Har prøvd med uberbios også men hjalp ingenting selv med mere chipsett og ramvolt. Men når jeg da stiller opp bussen så og er så heldig å komme inn i win så er alt dønn stabilt. Har pcen på 24/7 så ingen stort problem, men irriterende. Noen ideer på hva som er galt? Pcen liker ikke fsb under oppstarten :thumbdown:

Ps. regner med det kommer lite svar på denne, men feel free to comment...hadde vært artig å få noen innspill teorier, for det irriterer meg enormt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ingen ser ut til å tenke på, er at overgangen til en vannkjølt tilværelse ofte reduserer luftsirkulasjonen i kabinettet, spesielt om man har / hadde en kraftig CPU-vifte som er fjernet.

Jeg tror at årsaken til problemene, er at en eller flere komponenter på hovedkortet har fått en høyere temperatur, (RAM-brikkene kanskje?), og dermed får du ustabilitet.

Paradoksalt nok er det derfor minst like viktig med kabinettvifter, men disse kan ofte kjøres med ganske redusert turtall.

Lenke til kommentar
Det ingen ser ut til å tenke på, er at overgangen til en vannkjølt tilværelse ofte reduserer luftsirkulasjonen i kabinettet, spesielt om man har / hadde en kraftig CPU-vifte som er fjernet.

Jeg tror at årsaken til problemene, er at en eller flere komponenter på hovedkortet har fått en høyere temperatur, (RAM-brikkene kanskje?), og dermed får du ustabilitet.

Paradoksalt nok er det derfor minst like viktig med kabinettvifter, men disse kan ofte kjøres med ganske redusert turtall.

Kan muligens stemme, har bare radiatoren som putrer og går og psuen, men kjører kabinettet åpent atm.

Lenke til kommentar
3 blokker p åen singel raddis er for lite..

må minst ha en dual for at det skal få god temps..... å i tilleg har du klokka så..

Gpu blokka er ikke påmontert skjermkortet, den er foreløpig bare kobla på kretsen, men settet er jo uansett beregna for å kjøre med disse tre blokkene. De følger jo med...tempen kommer av at det er varmekabler i stua og nærmest ingen luft sirkulasjon der pcen står, åpner jeg et par dører og setter på vifta på fullt så har pcen vært nede i 22 idle og 30load, still no difference.

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert win på nytt for å sjekke om det var noe med feil med det. Men dessverre nytta det nada...men har holdt på å tukle med instillingene på pcen, og kommet fram til at det ca over 380 mhz dual channel pcen ikke liker lengre på ram brikkene. Har prøvd å kjøre usynkron cpu buss bare for å sjekke, kom til 440 uten problemer og nada problemer i prime selv om pcen gikk på 2.42 ghz, selv etter flere timer prime. Men med en gang minnet settes opp så feil..:( Men nå har jeg funnet ut at minnet kjører synkront med cpuen om jeg kjører brikkene i singel channel. Er jo egentlig ikke så store forskjellene i ytelse på singel og dual så jeg driter i å forske mer på som er feil så lenge det fungerer. Mulig noe har fått for høy spenning og derfor oppfører seg ustabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...