masoval Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hei. Kom akkurat til Trondheim ettter juleferie hjemme hos de gamle. I løpet av jula har jeg bestilt noe ny hardware blant annet en Tagan PSU som var i HWs julekalender den 23. Denne hentet jeg ut nå i kveld og satte den inn i PCen. Når jeg først startet opp hadde jeg bare tilkoblet masterHD og skjermkort. Siden alt virket OK og maskinen var så godt som lydløs, slo jeg av og koblet til resten (enda en HD og CD-ROM og brenner). Når jeg så skulle boote igjen ville den ikke. Vifter starter, og jeg hører HD går, men ingenting kommer opp på skjermen. Jeg antar muligens har utsatt skjermkort evt RAM for statisk elektrisitet, kan egentlig ikke komme på noen annen årsak for øyeblikket... Har selvfølgelig prøvd å koble fra alt unntatt masterdisken og skjermkort igjen men den vil fremdeles ikke boote. HW: Splitter ny Tangan 480W, Abit NF7 (v 1.2 tror jeg), XP2500+,2x twinmos 256 pc2700, ti4600, to barracuda disker Noen som har en ide om hva som kan ha skjedd? Lurer også på om noen sentrumsnært i Trondheim har et gammelt skjermkort og en rambrikke liggende som vedkommende kan unnvære i morgen for å hjelpe meg å feilsøke. Lenke til kommentar
sixx Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Det skal litt til for at statisk elekrisitet kan ødelegge en komponent. Men det er jo godt mulig desverre. Men det hørtes nesten ut som du har samme problemet som jeg hadde. Har du husket å plugge inn alle ledninger rett?? Det er nemlig en 4 pin ledning(hvertfall i min pc) som du må huske skal inn(den er ofte nært plassert CPU). Den gir strøm til cpuen din. Alle nye CPUer(tror jeg) må ha den satt inn... (det er en ledning som gir 12v strøm til CPU) uten den vil du høre at alle vifter og harddisk starter, men det vill ikke skje noe som helst på skjermen. Håper det hjelper... hvis ikke så må du nok få testet komponentene dine på datakjeden feks.(ligger i fjordgata, er du fra trondheim, som meg, da vet du om den butikken ) Lenke til kommentar
masoval Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Heisann. Den firepins kontakten er litt merksnodig. Når jeg setter strøm på den og trykker power knappen går vifter et par sekunder før all strøm kuttes. Tror dessuten ikke dette er en nødvendighet med mitt oppsett siden denne ikke ble brukt med min forrige strømforsyning, og PCen bootet uten at jeg brukte denne første gangen jeg fikk bootet med den nye strømforsyningen. Lenke til kommentar
sixx Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 hmmm....da kan det rett og slett være at strømforsyninga kanskje er litt savk/feil....ikke godt å si... elelr det kan som du sa, en komponent er feil. Men da tror jeg du ville merket det med lyder eller røyk (!)... Det du kan prøve er å starte pcen uten noe unødvendig koblet til....ingen cd -rom elelr floppy og lignende.... Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Hei, Der er en grunn til at den 4-pins kontakten blir kaldt/heter P4-kontakten. Brukes bare til P4 CPU'er. Men det undrer mig der er en såen på ditt hovedkort. Mvh Kimmer Endret 30. desember 2004 av Kimmer Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hva slags 4-pins kontakt snakker vi om. jeg har både 20 og 4 pins på alle socketA kortene jeg har montert i det siste. Såvidt jeg vet skal du koble 2 kabler til hovedkortet på et SocketA kort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 På alle HK ..ikke bare socket-478... så *skal* du koble til 4-pins 12V dersom denne kontakten forefinnes... Har ihvertfall hatt/har flere socket-A kort som dette *må* kobles til.. At du i en del tilfelle får det til å funke uten å koble til er jo fint, men ikke særlig lurt.. tror jeg.. En grunn er kanskje at man da unngår slike feil som trådstarter rapporterer.. Den Tagan 480Watter'n bør vel funke noe bedre enn en 300W Q-tec som helt sikkert hadde greit å fyre opp det systemet der.. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Har ikke testet min Tagan480w ennå, men tviler på at jeg vil oppleve slike problemer. Heller en sterk forbedring på det meste. Lenke til kommentar
masoval Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Tja, hadde vel strengt tatt ikke forventet problemer jeg heller. Er jo ikke akkurat spesielt avansert system. Irriterer meg veldig å måtte vente til jeg får pakken fra Netshop før jeg finner ut om det er RAM elller skjermkort som er problemet. Har nå forøvrig flyttet en del på RAMbrikkene og siden problemet vedvarte antar jeg at det er skjerkortet, siden det ikke blir liv i skjermen (den står kun i hvilemodus, gult lys istedet for grønt). For alt jeg vet kan det vel være noe annet og. Hvis det ikke er noen som har et GF2 MXshit å låne bort, er det da noen som kan låne kortet mitt, for å teste det? Jeg har en tendens til å bli veldig fokusert på en ting når HAL henger skjønner dere. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Sørg for å få i begge hovedkort kablene og fjern all unødvendig hardware og forsøk å få tak i et annet skjermkort. Regner med at PSU en virker siden du har liv i vifter og lyd i HDD. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 (endret) Det er i sånne tilfelle man blir rimelig forb... og frustrert... Regner med at du har prøvd å resette Bios *og* tatt ut/inn CPU.. Det siste har ved en rekke anledninger av uforklarlig grunn "kicket" igang gjenstridige HK for meg (typisk litt eldre system dog). Endret 31. desember 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
skyline Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Hei, Der er en grunn til at den 4-pins kontakten blir kaldt/heter P4-kontakten. Brukes bare til P4 CPU'er. Men det undrer mig der er en såen på ditt hovedkort. Mvh Kimmer Den der må du dra lenger ut på landet med, grunnen til at den heter P4 kontakt var fordi P4 krevde slik kontakt når den kom ut, men tilnærmet alle socket A hovedkort (med unntak av A7N8X) har P4 kontakt. Også 754/939 hk har den såkalte P4 kontakten. Den er der for å gi mer stabil spenning til systemet. og tar jeg ikke helt feil så er det vel 12v rail? Som deretter blir transformert ned på hovedkortet, dette for å øke stabiliteten. På mitt DFI LANPARTY Rev.b hk, kjører pc`en uten P4 kontakt, men ved høy overkokking blir maskina ustabil, men med P4 kontakten tilkoblet, så funker det fint. Til trådstarter; TWINMOS ram på Nforce2 hk, det høres i utgangspunktet ikke bra ut. Svært få socket a hk med nforce2 som takkler twinmos brikker i det hele tatt. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Det er ikke morsomt å sitte i en slik situasjon. Men pc'en du poster her med. Har den et uttagbart skjermkort du kan teste med? Hvor i verden holder du til? Lenke til kommentar
masoval Skrevet 31. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2004 Har resatt CMOS ja, men CPU har jeg ikke rørt. Ang de 4-pins kontaktene så er det flere forskjellige her. En svart i forbindelse med den vanlige HK kontakten, og to til så vidt jeg husker, som skal brukes på P4 kort. Er veldig pussig det der at det kneler når jeg kobler til 4-pinsen, som på mitt hovedkort heter ATX12V1. I manualen står det at det ikke er nødvendig å koble til denne. Hva tror folket? Er det mulig at den ikke er konstruert idiotsikkert, slik at jeg har satt den inn oppned eller noe? Og i såfall kan dette resultere i at strømforsyningen slår seg av? Lenke til kommentar
masoval Skrevet 31. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2004 (endret) Det er ikke morsomt å sitte i en slik situasjon. Men pc'en du poster her med. Har den et uttagbart skjermkort du kan teste med? Hvor i verden holder du til? Trondheim, Solsiden Edit: den jeg sitter med nå er en Mac ibook. Endret 31. desember 2004 av masoval Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 (endret) Hva slags hovedkort har du? EDIT: Trondheim, ok. Hadde det vært oslo omr. kunne jeg stukket innom med litt feilsøkings hardware i morra. Og gitt litt on-site moralsk støtte. Endret 31. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
masoval Skrevet 31. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2004 Hva slags hovedkort har du? Abit NF7. Hardware i første post. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Se side 13 i tagan manualen . Kabelen er i tillegg merket med skrift på pluggene p4/12v. På min er de kledd i grønn strømpe (to siden de kan koples sammen til 8pins btx) og lyse blå plugger. Den andre 4 pins er 12v 5v gnd og brukes til å utvide 20pins pluggen til 24 pins og er sort . Har hatt problemer selv med NF7 ikke booter , kun vifter . Det enkleste da er å ta ut cmos batteriet (kople fra 220v først) cleare cmos med jumper . Ta ut alle ram brikkene . Monter cmos jumper riktig og batteri igjen . Deretter start systemet uten ram ,skal nå boote med bios beep feilkode. Slå av igjen , monter ram . Og fyr igang . Har brukt denne metoden som workaround for opplåst kort og har klart i få det igang igjen hver gang . Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Har vel løsningen der ja Lenke til kommentar
masoval Skrevet 31. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2004 Ok, takker for det tipset. Jeg skal prøve det i morgen Bob. Jeg er for trøtt nå og har drukket litt cognac. Poster resultatet i morgen etter at jeg har prøvd det. Skyline: mulig at twinmos på Nforce2 HK ikke er helt topp, men systemet har vært bra helt til nå, og jeg ser ikke noen grunn til at det skulle slutte å fungere pga av at jeg setter i en high-end PSU. Men til dere alle. La dette ligge. Jeg skal ta ut biosbatteri etc i morgen. Fungerer det ikke da poster jeg når jeg får pakken fra Netshop med skjermkort og RAM og har testet med ny HW. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå